• indien

häfta fast bh-band?

Hej!

Är det någon som vet var man kan köpa små fästen som man sätter i klänningens axelband som man kan sätta fast BH-banden i så de inte glider ut och syns?

• Svar på tråden häfta fast bh-band?
  • Koalan

Jag har en gammal klänning som har ett band som sitter fastsytt på insidan av klänningens axelband i ena änden och en tryckknapp i andra änden. Axelbanden är halvsmala så de sitter lite på tvären. Klänningen har två sådana bh-bandshållare på varke sida.

• vicke.k

Jag hade tänkt att sy fast BH:n med några få enkla tråckel-stygn på insidan. Så vet man att det sitter ihop.

• MayaPiraya

en säkerhetsnål som man fäster i klänningen, sedan kan BH bandet ligga löst i denna så att den kan röra sig brukar jag ha.

• Amathea

Annars kan man köpa en liiiiten knapp (ungefär samma storlek som man hade på barbie-klänningarna när man va liten).
    Och så syr man ett litet band som kan knäppas runt knappen.
    Detta syr man in i axelbanden på klänningen, och så kan man knäppa fast BH-bandet, utan att behöva sy fast själva bandet!

Själv har jag en BH med löstagbara band.
    Så banden ska sys in i klänningen. =)

• wienerwaltz

Jag har ett par klänningar hemma med sådana knappar som Amathea pratar om. Det är minitryckknappar som är genomskinliga -funkar jättebra!
    Jag har då en BH som passar till båda dessa klänningar.

Jag har också provat att gära en ögla i bommullsband, som man stänger med en sån tryckknapp, det funkar också, men då måste klänningens axelband vara lite bredare.

Tryckknapparna finns på de flesta tygaffärer.

• Amathea

Weinerwaltz

de va inga tryckknappar jag pratar om, men det går nog kanon det med.
    Pratar om vanliga knappar man syr fast.... fast små.

• jonsson4

Gå in i vilken välsoretard sybehörsaffär som helst och köp en finurlig sak kostruerad för ändamålet.
    Det är som ett smalt band som är dubbelvikt och som knäpps ihop med en liten tryckknapp. (konstruktionen har redan någon namt...)Detta band syr man fast man inuti klänningen, typ i axelsömmen. Man knäpper upp knappen och hakar runt bandet på bhns axelband och knäpper. Voilá! Bh axelbandet glider inte ut utanför klänningen! Säkrare och säkrare än säkerhetsnålar och sånt.
    Kolla även in svettlapparna man kan skydda klänningen med när ni ändå är på sybehörsjakt...
    Min sömmerska pillar alltid dit sådär smarta saker i mina kläder!

• en som är glad

vad är svettlappar?

• Ettolrach

Svettlappar hade man alltid förr i klänningar och blusar - det är små lappar av bomull som sys fast i ärmhålorna på plagget för att skydda det från svett som kan fläcka ned palgg - förr fanns inte sådana deodoranter som vi har nu utan man fick använda parfymerad talk istället.

• wienerwaltz

Amathea.
    Jag ber om ursäkt för att jag missuppfattade.

• vilsen

Jag sydde fast BH:n i klänningen. På bröllopsdagen kröp jag in i alltihop på samma gång. Fungerade fint!

• Amathea

Weinerwaltz:

Behövs absolut inte!

• en som är glad

tack!
    vad mer kan man sy in i klänningen? bra saker :)

• Amathea

en som är glad.

Man kan sy in gamla byglar och push-up i "tuttpartiet" om man har en klänning som sitter tajt

Svar på tråden häfta fast bh-band?