• dalkullan

Vad vet ni om Madeira?

Hej!

Vi börjar få panik här hemma! Vi kan nämligen inte bestämma oss för vart vi ska åka på bröllopsresa. I princip hade vi bestämt oss för Madeira. Allt verkade perfekt. Vi skulle tillbringa första veckan med sol, bad och avkoppling på ön Porto Santo och andra veckan på Madeira med kulturella saker, vandringar, sevärdheter osv. Nu har jag läst på en av charterbolagens webbplats att det är höga pollenhalter på Madeira... Och både min blivande och jag är pollenallergiker, han mot "vårpollen" (lövsprickning) och jag mot "sommarpollen" (gräs och svenska ängsblommor).

Hur ska vi göra nu? Vet någon hur det är med pollenhalten på Madeira i juli? Jag har bara sett detta på en av alla de sidor jag läst.

Har någon ett alternativt förslag på vart vi kan åka? Vi åker i mitten av juli och vill vara borta i 2 veckor.

Desperata kramar från dalkullan!

• Svar på tråden Vad vet ni om Madeira?
  • Maudlin

Jag har varit på maderia för 10 år sedan vilket kanske inte ger någon rättvis bild av det här. Men jag blev ganska besviken på själva ön. Jag har hört väldigt gott om ön Korsika. Kan inte det vara ett alternativ. kanske kombinera den med en vecka på franska riverian som är helt underbar och 1 vecka på korsika..... Bara en tanke.

• Malode

Madeira är underbart! Var där för två år sedan (på sommaren) och blev stormsörtjust i den vackra naturen. Fanns jättemycket att se och ställen att vandra på. Det resulterade dock i att vår vecka blev fullproppad med aktiviteter. Vi hann knappt rå om varandra. Så minst två veckor är att rekommendera (fast man behöver ju inte "se allt" iofs)!

• Cyberbride

Andra förslag:

Menorca - vackert, intressant historia, lagom med folk

Korsika - skiftande och mkt vacker natur med mkt berg, klippor och insprängda superstränder (vita, turkost vatten m.m.)

Elba - har inte varit där, men det lär vara väldigt fint.

Om pollenhalterna på Madeira vet jag inget mer än att de ju blommar mkt där.. vilket ju bara är ett problem om det är blommande sommarblommor som ni inte tål. Det är ju inte samma flora heller, som hemma.

• Alexia

Mycket snygga kläder

Men där e jättedyrt! Min kompis är där nu. Bara hon och hennes polare skulle ta en LITEN lunch gick det på över 250 spänn!

• dalkullan

Tack för snabba svar! Jag är nu inspierad att åka till Korsika! Blivande mannen är inte hemma, så han har ännu inte fått vara med och tycka.

Cyberbride, viken ort på Korsika skulle du rekommendera? Jag har kollat runt en del, men det är svårt att veta var det är bäst för oss (som inte vill golfa).

• Peppar

Jag var också sugen på Korsika tills jag skrev den här tråden:

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m607757.html

I andra inlägg verkar Korsika perfekt,
    så det är verkligen olika vad folk tycker!

Madeira var i alla fall härligt att vandra på. Maten var väl sällan jättespännande men man kan säkert leta upp bra restauranger. Rätt mycket avgaser i stan, blev inte så förtjust i själva Funchal alltså. Pollenproblemet vet jag tyvärr inget om, men det verkar ju inte osannolikt eftersom det är mycket blommor där.

• Malode

Näe, så himla dyrt var det inte.Men vi var rätt snåla när vi var där. Tog med pulversoppor hemifrån och köpte mat som vi lagade på hotellet.
    Vi köpte inte med oss NÅT hem. Jo, en liten souvenir bara för att ha nåt med sig därifrån. Prylar var dyrt. Men det övervägdes av att stället var så himla härligt.
    Visst, det blommar. Men det blommar tydligen mer på vintern än på sommaren.

• dalkullan

Tack för ert engagemang! Vi har betsämt oss för att åka till Korsika istället för Madeira och har preliminärbokat en resa på 2 veckor. Det ska bli så härligt!!

• AstaC

Även om du nu bestämt dig för Korsika istället vill jag också bara tillägga att Madeira är ett fantastiskt ställe! Sambon och jag var där i två veckor! Behövdes verkligen som någon skrev ovan. Däremot tyckte jag att Porto Santo var ett riktigt otrevligt ställe. Det är bara en strand och den var inte speciellt ren heller. I övrigt är där inte mycket annat på den ön. Nu var vi där bara en dag - men för mig var det fullt tillräckligt. Madeira är ett av de ställen som vi verkligen tänker åka tillbaka till.

Svar på tråden Vad vet ni om Madeira?