• TeDa

Off topic - gammalt ex...

Jag måste bara få höra en allämn åsikt...Jag ska själv inte gifta mig så det har inget med det att göra. Men det är skönt att höra andra tjejers åsiker...
    Iallfall, min sambos ex tjej har haft väldogt svårt när han lämnade henne. Hon har varit rent ut sagt störd. Har sagt att hpn skulle göra allt för att få tillbaks honom, mailar och frågar hur det går osv fast hon veta tt vi bor ihop osv..
    Nu har min sambo blivit bjuden på en fest hos sin kompis som även är kompis med hans gammla ex...Jag är inte bjuden för att kompisen tro att det kan bli en jobbig situation. Det kan jag ju förstå, men det känns inte alls speciellt kul att han ska på samma fest som henne och jag inte kommer att vara där. KOmpisen bor ute på landet så troligtvis kommer alla att sova över, om inte jag hämtar honom som han föreslog. Litar på honom fullt ut, men det känns verkligen obehagligt! Usch! Vet inte hur jag ska hantera det, man blir ju barnsligt svartsjuk....Har ju inget att vara orolig för, men hon är väldigt instabil. USCH!!! Vad skulle ni ha gjort??!!

• Svar på tråden Off topic - gammalt ex...
  • TeDa

han säjer att man måste förstå dom att dom inte vill att det kanske blir kosntig stämming på deras fest...Vet inte riktigt..

• ellli

Men jag menar någon gång måste ni ju "konfronteras", det kan ju inte hålla på så hur länge som helst att de är rädda för att det ska bli en "scen" på deras fester och därför inte bjuder dig. Då kommer ju det hela fortsätta i en ond cirkel, dvs att de inte bjuder dig och hon därmed slipper träffa dig och inse att du och din sambo verkligen är ett seriöst par.. Någon gång måste ju den onda cirkeln brytas.

• har varit med ett tag

Tycker inte din kille att det är konstigt ? eller han bryr sig inte ?

• sinefa

Alltså jag och sambon har haft en del diskussioner och samtal om just det här ämnet ex.
    Det var så att i början av vårt förhållande så var hon konstant i hälarna fast de hade gjort slut typ 3 år innan och hon gift sig och fått barn var hon som besatt efter honom (enligt min mening).

Vi pratade igenom det och jag förklarade att jag tyckte det var obehagligt att hon ringde konstant och ville veta vad som hände i vårt liv och vad vi gjorde (han ringde aldrig henne).
    Sambon förstog mig totalt och bekände att han skulle tycka likadant om han hade varit i min situation. Vi pratade mycket och länge om det hela, vad vi båda kände inför varandras ex och att hålla kontakten och på vilket sätt vi båda vill hantera det hela.
    Jag älskar honom för att han tog upp det med henne och bad henne lugna sina hästar lite grann.
    Det är ok att ha en sporadisk kontakt tycker jag och höra hur det är, men skillnad om kontakten är ensidig och konstant.

Jag tycker att du ska förklara hur du känner för din pojkvän, att du känner dig lite åsidosatt?
    Själv skulle jag bli rätt kränkt om sambons kompisar bjöd honom och hans ex på en fest men inte mig, med motiveringen att det kan skapa obehag? Det skulle aldrig få hända och jag vet att sambon skulle backa ur direkt.
    Men vem är du? en glädjedödare eller vad tror de?
    Nej, det är ni två nu och det ska inte hymlas och hyschas för att exet ska må bra! Hon är ju historia!!

LYCKA TILL och kramar!!

• Lily

Jag hade personligen inte gillat det här och tycker att det låter lite märkligt om du inte blir bjuden på festen tillsammans med din sambo. Ni är ju faktiskt ett par och bor tillsammans. Då borde ni också bli bjudna båda två på festen. Det är isåfall hans ex som är problemet och som riskerar att "förstöra" festen - och då borde det vara henne man lät bli att bjuda, om man nu lät bli att bjuda någon.
    Om du tycker det är jobbigt att gå på festen för att hans ex är där, så kan jag förstå det, men samtidigt är det ett sätt att visa både henne och hans kompisar att du är hans flickvän nu. Om ex:et ställer till en scen så är det bara mest pinsamt för henne själv...
    Jag hade nog följt med på festen, eller annars hämtat min sambo på kvällen. Din sambos ex kanske ser det som "fritt fram" om du inte följer med, eller inte hämtar honom. Även om han aldrig skulle vara otrogen mot dig, så kanske hon ser det som en uppmuntran och börjar "attackera" din sambo ännu mer, om du inte visar tydligt att han faktiskt är din pojkvän nu.

• Dea

Jag tycker att din kille måste markera att det är dig han vill ha! Både för henne, och för dig. (Eventuellt för den där kompisen också). HUR han gör det kan han väl få bestämma själv. Men ATT han gör det hade jag krävt.

Och jag tycker det är lite dålig stil att medvetet bjuda båda i ett ex-par utan att bjuda den nya partnern.

Fast föreningsfester och jobbfester och tjej- eller killfester kan mycket väl vara utan partner. Är det nåt sånt?

Annars hade just jag nog blivit lite stött, faktiskt.

• MimmiMus

Din sambo är direkt elak om han går på en fest, när situationen är som den är! Du ska, i min mening, inte acceptera detta och hänvisa till betydelsen av ordet respekt.

Jag tycker dessutom att han ska visa upp så pass mycket ryggrad att han säger till sin kompis att han antingen bjuder er båda, annars kommer ingen av er. Eller så struntar han i at bjuda exet. Eller så bjuderhan er alla tre och förlitar sig på att ni är tillräckligt vuxna och mogna och beter er som vuxna människor. Så där gör inte en riktig kompis tycker jag.

Dessutom kan det vara bra för hans ex att få se er ihop, som ett slags statement.

Så hade jag resonerat i alla fall!

Hoppas det löser sig!

Kram
    Mimmi

• Havsutsikt

Jag tycker att ni borde gå båda två eftersom hon faktiskt måste lära sig någon gång att det är ni två nu. Om du är orolig för hur hon kommer att bete sig så se till att vara nykter så att ni kan åka därifrån om det blir för jobbigt. Hur hon beter sig beror mycket på din kille också, om han säger ifrån och inte låter henne få makten över situationen, gå undan för att prata ostört med henne etc. Om han markerar att de är finito och han valt dig så borde det förhoppningsvis sjunka in någon gång i hennes huvud får vi väl hoppas... Lycka till vad du än gör!

• TeDa

Har gått och tänkt på lunchen, och tycker precis som ni. Att han måste visa vem han är med nu...Är jag liksom någon nolla som dom bara kan strunta i ( hans kompisar ) han håller nog inte med om att han ska strunta i att gå själv.. men jag blir bara mer och mer förbannad. Han respekterar ju inte mig då utan tar mer hänsyn till X:ets känslor..
    Det är en födelsedagsfest så det är inget jobb eller så...
    Jag ska nog stå på mig lite och söja till honom att jag verkligen inte uppskattar att han går dit utan mig, att han isåfall sändr ut signaler att han inte bryr sig...

TACK för att ni gett mig vidare syn på det!

• angel79

Bra jobbat tjejen!
    Stå på dig och låt inte något gammalt ex få styra ditt och din pojkväns liv!

• mrs.

Får jag fråga varför han ska dit om du inte blir bjuden?????

• Fru Kirta

Jag tycker att du borde också blivit bjuden. Inte för att stilla en möjlig lite svarsjuka som kan gro, utan för att sådana situationer (att du möter hans ex) kan inte undvikas i all evighet samt att din sambos ex behöver nog se att han är lycklig i sitt nya förhållande och att det inte finns nåt hopp för deras. Just nu, eftersom hon inte har träffat dig, kan du framstå som nån slags abstrakt figur för henne, hon kanske har förståelse att lämna er ifred när hon faktiskt ser er tillsammans.

• Fru Kirta

mrs. det är nog en annan sak. Även gifta/sambos måste ju kunna gå på fester enskilt, man är väl inte siamesiska tvillingar bara för att man har ett fast förhållande. Men jag tror inte tråden handlade om det riktigt...

• Ellte

Måste bara göra ett till inlägg och tala om att jag från början inte fattade grejen riktigt. Jag trodde det var en kompisfest och att det var ett gammalt kompisgäng som var bjudna. Om hon måste vara där i egenskap av flickvän borde du naturligtvis också varit bjuden... Det du bestämt dig för är bra tycker jag!

• mrs.

Fru Kirta
    du behöver inte höras hela tiden.
    Jag frågade inte dig.

Jag undra varför han ska gå om han vet att det gör henne ledsen.

Jag skulle inte då gå om jag visste att min make inte skulle vara glad under den tiden, det kallar jag självkär.

Klart hon ska med om han går, dom är ett par nu och klarar inte lilla exet det är det hennes problem, är hon 5år eller????

Ställer hon till en scen så får hon göra det, vaddå det är ju inte någon annans problem, om hon inte kan gå vidare.

Livet forts för andra och det är fakta! Även om man så vill eller inte vill.

Så jag tycker du gått kan gå dit bjuden eller inte, eller så går inte han heller.

Nåja du får göra som du vill!

Lycka till

Svar på tråden Off topic - gammalt ex...