Vad heter "vår" religion på engelska?
Jag undrar vad vår svenska kristendom heter på engelska?
Ska man bara översätta kristendom blir det väl christianity, men är Sverige protestantiskt? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Jag undrar vad vår svenska kristendom heter på engelska?
Ska man bara översätta kristendom blir det väl christianity, men är Sverige protestantiskt? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Fler frågor:
Vad är en "evangelical lutheran" och en "evangelical protestant"?
/Frågvisa Aleathiel
Om jag skulle gissa så är evangelical lutheran detsamma som evangelisk-luthersk, det vill säga ett annat ord för luthersk. Luther menade ju, som så många andra , att hans lära bara var den rena läsningen av bibeln och inget annat.
Evangelical protestant kanske inbegriper kalvinister också?
En vanlig Svensson-kristen säger nog att den är "Lutheran" om frågan dyker upp utomlands.
"Protestant" inbegriper både kalvinister och lutheraner.
Eftersom Sverige är ett av de mest sekulariserade länderna i världen så är vi inte vana med att titulera oss efter vår religionstillhörighet. Träffar man på någon utomlands så säger vi att vi är svenskar, medan den andra mycket väl kan svara att den är muslim och inte somalier (t ex).
Rent basic ser kristendomen ut ungefär som följer:
1 Samlingsbegreppet kristendom. (Tron på Jesus som Guds son)
2 Underkategorier i framförallt tre grupper (Ibland kan fler räknas in, men vanligast är tre grupper):
* Ortodoxa kristna (typ grek-ortodox, rysk-ortodox etc)
* Katolska kristna (Påven står i direkt förbindelse med Gud och är kyrkans högsta ledare)
*Protestanter (Ett annat namn är reformerta, de som reformerade kyrkan under främst 1500-talet. Luther och Kalvin var de som hade störst framgång).
3 Därefter finns det vissa underkategorier till de nyss nämnda kategorierna. Inom protestantsmen t ex ryms Pingstvänner, Livets Ord, Missionskyrkan, Svenska kyrkan etc etc.
/F :)
Reformerta innefattar väl inte Luther, det är ett annat ode för Calvinister, eller? Det är jag rätt säker på.
Nu känner jag mig lite förvirrad här... känns som om det finns lika många åsikter som personer
EL har rätt, jag skrev meningen först och flyttade om mina ord därför blev det lite knasigt.
/F :)
Nåja, så olika är det väl inte! Jag håller med Freja i allt utom det där med reformerta.
Ett litet tillägg är att Katolska kyrkan inte bara tror på bibeln utan även på kyrkans dogmer.
Och att Anglikanska kyrkan är den tredje stora protestantiska riktningen. Det är den engelska statskyrkan.
Och att Calvinister kallas Hugenotter i Frankrike.
Visst finns det svenskar som ar katoliker men svenska kyrkan ar val som sagt var "protestant" men med "Lutheran" inriktning.
sorry, my bad!
Reformert betyder vad jag vet reformerad (dvs reformering om-/återformning av den katolska läran. Back to basics! Så, jo, svenska kyrkan är väl reformert då. Även om jag skulle kalla oss svenskar lutheraner. (Som min brorsa brukar säga: Allt är Luthers fel! Luther var ju inne på att livet handlar går ut på att vara nyttig jämt och ständig. Och lite lagom asketisk..)
Jag brukar svara "Lutheran"...(och om de inte vet så säger jag "Protestant", men det behövs sällan)
Tack för alla svar. Orsaken till att jag fråga var att jag skulle fylla i info om mig själv på en amerikansk sida, och de alternativ jag funderade på för religion var
*Christian
*Protestant
*Evangelical protestant
*Evangelical lutheran
Tyvärr fanns inte "Lutheran" som alternativ.
Funderar nu på om jag ska kalla mig protestant eller helt enkelt bara christian?
Jag tror inte det, Too too. Även katolska kyrkan har ju genomgått reformer, t ex. Så alla reformerade kyrkor är inte reformerta, utan just reformerade.
bimbim
Nej, vi har ingen statskyrka i Sverige längre. Men jag tycker nog ändå att man kan säga tex "i sverige är de flesta protestanter" i och med att religionen har påverkat vår kultur så länge. Även om man inte är troende kristen så har de flest svenskarna växt upp med kristna traditioner osv. Jag ser mig som kristen till kulturen, hur min tro än ser ut...
Svårt att förklara. :) Jag tror tex att många muslimer presenterar sig som just muslimer, även om de inte är praktiserande.
Jag ramlade alldeles nyss över den här texten på Svenska kyrkans hemsida när jag letade efter en annan grej, men jag tycker att den besvarar min ursprungsfråga i den här tråden
"Today, the Church of Sweden is an Evangelical Lutheran church. Evangelical for its basis in the Gospel of the Bible: the story of the life, death and resurrection of Jesus. Lutheran because it is founded on the reform work of 16th century German priest, Martin Luther."
Vi kallas alltså "Evangelical Lutherans".
Yep, Lutherans är vi.
Visst är Svenska Kyrkan lutheran.
Jag tycker det är roligt att man alltid säger att Sverige är världens mest sekulariserade land. Visst, så jättemånga går inte i kyrkan, men alla våra helgdagar är ju religiösa!!
Nej, inte 1:a maj.
Eller nyårsafton eller midsommarafton...
Men att vi har kristna helgdagar som alla super på istället för andra helgdagar som alla super på betyder nog inte att vi är mer "religiösa" än andra ;)