Vad heter "vår" religion på engelska?
Jag undrar vad vår svenska kristendom heter på engelska?
Ska man bara översätta kristendom blir det väl christianity, men är Sverige protestantiskt? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Jag undrar vad vår svenska kristendom heter på engelska?
Ska man bara översätta kristendom blir det väl christianity, men är Sverige protestantiskt? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Svenskar är katoliker = Catholics
Kristendom = Christianity
Kristen = Christian
hoppas du fick rätt svar! ;0)
Eller har jag helt fel....Vad bra att man vet om svenskar är protestanter eller katoliker....*skäms*
Nämen nej :D Inte är väl svenskar katoliker :? Jag kallar mig för Prothestant i Uganda, det brukar godtas ;)
Där delar de upp kristendomen i katoliker, protestanter och pånyttfödda *fniss* vilket jag hela tiden "översatt" till katoliker, svenskkyrkliga och frikyrkliga :D
Att vi inte är katoliker är jag säker på, så vi är nog som Ellte säger "Prothestants"
Vill man vara ytterligare mer specifik så är vi luteranska protestanter... "Lutheran protestants" Att då skilja från de övriga protestantiska kyrkorna (Anglikansk, kalvin mfl)
Väckelserörelser tror jag är den korrekta översättningen på "pånyttfödda", men översatt till svensk verklighet blir det ju frikyrklig (även om vi ju faktiskt har och ar haft flera inomkyrkliga väckelserörelser)
Japp, svenska kyrkan är en protestantisk, eller för att vara ännu mer exakt, lutheransk, kyrka. Så "protestant" eller "lutheran" är det korrekta på engelska.
Sen finns det ju en del frikyrkor i Sverige som har egna engelska namn, som baptister=baptists, kväkare=quakers, mormoner=mormons etc.
Visst och svenska kyrkan heter "Church of sweden" men det säger inte mycket om vilken "familj" bland kyrkor den tillhör... *ler*
Eftersom vi inte har någon statskyrka längre (sedan 2000) så är väl svenskar ingenting eller vad de vill. Annars har vi varit protestanter sedan 1527. Innan det var vi katolikar.
Jo, fast majoriteten av svenskar är ju fortfarande med i det som fortfarande heter "svenska kyrkan" och den är ju lutheransk. Om en utlänning frågar om vilken religion som utövas Sverige, så blir nog det korrekta svaret att Sverige är ett protestantiskt land (till skillnad från de katolska sydeuropeiska länderna, till exempel).
Fast för att ge ett riktigt korrekt svar får man förstås säga att de flesta inte utövar så värst mycket religion överhuvudtaget, att Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder och att vi inte längre har någon statskyrka. Fast det är nog lite överkurs som svar på frågan som ställdes...