• Annia

    p-stav och blödningar

    Hej

    Jag har p-stav och har haft det i ungefär ett ar. Jag har tyckt att det har fungerat väldigt bra, och varit glad att slippa p-pillerna. Men nu har jag fatt lite problem med blödningar. De kommer oregelbundet och ofta. Är det nagon som känner igen sig?
    Är det vanligt att det blir sa?
    Finns det nagot man kan göra at det?

    Hoppas pa hjälp!

    mvh/Annia

  • Svar på tråden p-stav och blödningar
  • Bonni

    Jag har haft min p-satv i drygt två år och har inte blödit en droppe sen jag satte in den. Jag är helnöjd med den.

  • jessy

    Fast blödning ska du väl fortfarande ha även fast du sätter in staven?

    Läkaren sa till mig att fick jag problem med utebliven skulle jag kontakta dem, ett litet tag var inte ovanligt men lång tid var tydligen inte bra.

    Säger bara en sak.. P-piller till MÄN!!
    Slipper ju jag ha dessa bekymmer ;) *ego*

  • Bomullstussen

    Oj vad glad jag blir när jag läser!! (eller ja, alltså inte av att ni har problem utan att jag inte är ensam!!)
    Satte in en stav vid påsk och har sedan dess har "mini-mens" (det räcker med trosskydd) men när ska det gå över? Jag tycker inte om att ha sex när jag har mens (även om det är lite) och även om det "bara" gått två månader börjar det blir lite jobbigt.. Men det kanske är helt normalt då?? Men det är iaf oerhört skönt att slippa tänka på att ta ett piller varje dag...
    Fast jag håller med jessy: P-piller till män, när kommer det?? ;)

  • jessy

    Ja vafan.. min karl kan gott få ha lite mini mens, känns sig fet och äcklig och bara bli spyfärdig av tanken på sex. Eller fräsa till vid sensuell beröring..

    Hahhaa.. så lustigt det skulle bli :D

  • Bonni

    Jessy: Läkaren som satte in min stav sa att det var vanligt att mensen uteblev helt och att det inte alls var farligt.

  • Sweetpea

    Jag tog ut min i januari, efter tre år. Jag blev trött på att allt mensstrul - första månaderna hade jag ingenting, sedan hade jag mens mer eller mindre konstant i två och ett halvt år. Ibland försvann den några veckor, och det jag blev mest trött på var att jag aldrig kunde förutsäga när det skulle börja igen - jag har aldrig haft så mycket blodfläckade underkläder. Så, att gå tillbaka till p-pillerna var enda lösningen.

  • laina

    Jag har haft p-stav i ca 2 år och 10 mån. Ska ut i september. Har alltid haft oregelbunden mens. Blev ingen skillnad med p-staven. I bland 6 veckor i mellan och i bland två. I bland kunde det blöda i tre veckor.. Har blivit lite bättre det senaste året. Bäver för att ta ut den!! Hade ont så jag knappt kunde sova ungefär 10 dagar efter att den satts in (min sambo höll på att skjutsa mig till akuten nån gång) Gjorde fruktansvärt ont vid beröring. Blir ingen till nu.. Något annat tips? /Lena

  • Nessie

    Här har ni en till drabbad... Hade dock norplant (6 stavar). Tog ut mina i april. Första halvåret var allt som normalt. Sen blev blödningarna allt längre och kom allt oftare. Ibland bara nån dags uppehåll. Oftast småblödningar, nån enstaka gång blödde jag mycket. Tror också att det delvis beror på mina ständiga blödningar som jag nu också har drabbats av vestibulit. Sista mensen innan jag tog ut stavarna höll på oavbrutet i 4,5 vecka. När jag tog ut stavarna gick jag samma dag över på p-spruta. Hade några veckor mensfritt, men sen kom det igen, tar aldrig slut, känner sig aldrig säker, och vestibuliten är värre. Nu blir det inga hormoner alls på ett tag, kroppen måste få återställa sig och vi har ju ändå inte sex nu så länge jag har ont.
    Känns verkligen jättetrist! Sommar o allt!
    Innan jag tog ut stavarna försökte jag också med Cyklo F och minipiller för att avbryta/stabilisera mensen, men det hjälpte inget alls.

  • Lilla G

    Jag har haft min p-stav sen i november -02. Från att jag satt in staven hade jag ingen mens alls - till i januari i år. Då kom mensen, och har sen dess kommit regelbundet. Jag räknar med att det är helt normalt...

    Jessy, låt det gå 1-2 månader, sen har staven hittat sin plats i armen. Efter det kommer du inte känna den. (Förhoppningsvis)

  • Missen2004

    Jag hade en p-stav två år sedan, men man fick ta ut det, eftersom jag aldrig slutade blöda alls.
    Först i början gick det jättebra, hade inga som helst blödningar på nästan 3månader. Men sen så drog det hela igång och jag blödde 8veckor sammanhängande (utan några uppehåll). Jag blev så trött på det hela att jag valde att ta ut staven omedelbart.

    Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha p-stav igen..även om det var enda möjligheten att skydda sig mot graviditet. Enligt mina erfarenheter,så verkar p-stavens förmåga vara att man inte kan ha något sex alls..tackvare alla blödningar. Och vad ska man ha preventivmedel mot då?

    En annan sak som jag tycker är allmänt bara löjligt: Man berättar för alla tjejer och killar överallt att det är så otroligt lätt att bli med barn - när det i själva verket är rent tur att man råkar bli gravid. Självklart är möjligheten till att bli gravid större om man har sex flera gånger om dagen, varje dag under flera månader - men helt allvarligt, vilket normalt par har det idag?
    Jag lade av med alla preventivmedel för ett år sedan, eftersom jag haft samma partner i snart fyra år och eftersom vi ska gifta oss inom kort..jag har inte blivit med barn än. Men även om jag skulle bli med barn nu, så anser jag att detta år utan preventivmedel har varit värt det..inga biverkningar och ingen mer smärta.

  • helle

    Oj, här kommer jag lite sent. Hoppas någon kan svara iallafall.

    Jag satte i min p-stav för 5 månader sen och jag har haft mens/flytningar sedan dess. Jag funderar på att ta ut den då det kanske är något fel. Men jag är inte säker, ifall mensen slutar om det kommer sluta komma helt eller om det kommer börja om igen med blödningarna..

    Väldigt tacksam för svar! 

  • Lommila1

    Jag e med! jag har haft staven jadelle i ca 1 ½ år och har haft mer elelr mindre mens sen dess... Altså jag snackar konstanta småblödningar-men det som kommer är inte blod utan mer leverfärgat... ibland kan jag ha dessa flytningar i över en mnad o sen är det stop ett tag o sen. Inna jadell hade jga en annan sort-komemr inte på namnet nu direkt- då hade jag inga blödninar alls! hur skönt som helst, men jag hamnade o sluta pga att jag blev depresiv ist...
    då sa gyn. att det var bättre att blöda än att inte blöda alls, vad han nu menade med det....

  • scochjt

    Har även jag stav. Hade en för många år sedan. Blödde inget dom första två åren, men sen kom dessa oregelbundna blödningar. Då tog jag ut den och började äta minipiller. Vill ha stav för att slippa både piller och blödningar. Nu har jag haft inne en i drygt ett år och har börjat få dessa småblödningar hipp som happ.. Så, snart åker den ut! Blir nog minipiller igen, för att iallafall slippa mensen!

  • FelizLane

    När jag hade pstav sa barnmorskan att man skulle hålla ut ca 6 månader om man fick lite små blödningar ofta eller så. Därefter sa hon att, antingen hade man ingen mens eller ca 1 gång i månaden eller mer sällan.

  • Lilique

    När jag satte in min första så fick jag en karatemens som varade i 2,5 månad. Trodde att jag skulle bli galen och ville bara slita ut helvetet, rent ut sagt. Men sen blev den "normal" fast (väldigt!) oregelbunden. Har bara accepterat att det är så. När jag bytte i januari i år (tiden gick ut på den gamla) så slapp jag karatemensen där i början men den är helt löjligt oregelbunden och kan vara allt från 3 dagar till 14. Vet aldrig när den kommer, den är som en ninja!

    Försökte använda Pinkpad-appen för att hålla bättre koll på den. Appen trodde typ att jag ljög och vägrade registrera alla mina mensdagar! Haha. Men jag är för senil för att ta p-piller och jag är inget fan av kondomer så det är bara till att bita ihop antar jag.

  • Drullen

    Usch va tråkigt att många har problem med staven, ja valde att ha stav för att som vissa andra är för senil att komma ihåg tabletter.


    Har precis bytt ut stav till nr 3 (alltså haft stav sen, 2005) funkar hur bra som helst, mindre blödningar och regelbunda.


    Skriver inte för att mena: Haha, för er som det inte funkar för, utan mera att det ändå kan funka bra.


     

  • Lillis82

    Här är en till som har jätte problem med staven, men som ni andra beskriver så glömmer jag p-iller så det är enda alternativet. 

    Jag är just nu inne på min 20e dag med kraftig mens och mår illa nästan hela tiden, dels av utmattning men dels pga a irritation. Det är inte positivt för sexlivet direkt.

    Jag har haft kraftiga blödningar i stort sett hela tiden, är fri i ca en vecka sen sätter det igång igen..

    Skall ta ut den till våren då vi tänker försöka få barn då och ser fram emot det mer än bröllopet nästan.. Har haft det så här sen 2006 nu.. 

  • Fiaa

    Har haft p-stav en gång i tiden, allting var frid och fröjd de första månaderna.. Ingen mens eller något :) MEN sen.. Småblödde hela tiden, finnar och grining! Den fick plockas ut igen efter lite mer än ett halv år!

  • Josefa

    Hej har haft p-stav nu sen 3 juni och har haft mens i nästan 2 månader och jag trodde de hållde på att sluta men så fick jag mer mens nu igen... ska jag ha kvar den och hoppas på att det slutar snart eller ta ut den? Orkar inte med detta längre..

Svar på tråden p-stav och blödningar