• Regnbågsbarn

Karpathos

Hej på er!
    Vi ska åka på bröllopsresa till Karpathos den 15 augusti.
    Någon som har varit där och kan berätta lite om hur det var?

• Svar på tråden Karpathos
  • lenaelena

Vi var där sommaren 2000 och en del kan ju ha ändrats sedan dess. Själva staden var ganska liten och sliten (ingen vit stad). Vi tyckte inte att stranden i staden var så lockande så vi badade vid andra stränder. Många av grekerna där har återvänt från USA så de flesta talar engelska. Det mest intressanta med ön var väl kanske utflykten till Olympus, men där var det dyrt. Det kunde blåsa kraftigt på ön, så många windsurfare åker dit.

Pargas, Skiathos och Samos är väl bra bröllopsresemål i Grekland i annat fall.

• NinaO

Karpathos passade mej bra, jag var där för två sommrar sedan på charter och för sisådär en 15 år sedan som båtluffare. Om man är lite våglig så hyr man en liten Jeep och kör till Olympos, då blir resan dit en riktig upplevelse med otrolig utsikt. Var beredd på att vägen liknar månen, om dom inte har hunnit belägga den (dom var på gång när vi åkte där).
    Badet inne i staden är ganska packat, men tar man badbåten från hamnen så kommer man till dom finaste ständer som jag har sett i Grekland (tror min favo hette Apella), och jag har varit på över 20 öar. sen ligger där även stränder på andra sidan ön (tex.agios Nicolau, med bussar) ganska ok, men inget över normalt. Sen ska man hyra vespa och åka upp i bergen bakom staden, där ligger små pitoreska byar med otroligt vänliga mäniskor. Avsluta turen med lunsch i Finiki.
    Mitt favritresemål i Grekland är Parga, men Karpathos är inte dumt det heller.

• kajsa6

Jag och min M2B var där i juli förra året och det var det mest värdelösa stället vi varit till. Vi har rest ganska mycket. Bor ni i stan så är det LÅNGT!!!! till Apella. Det är också de enda stränderna som det går och bada på den ön. Det är VÄLDIGT blåsigt på den ön och då menare jag EXTREMT! Jag skulle aldrig rekomendera någon att åka dit.

• Regnbågsbarn

Ojdå, det var lite varierade svar. Som tur är har vi inte bokat resan än, vi har diskuterat många olika ställen men Karpathos har nog nämnts mest.
    Har varit inne på Parga, Samos och Santorini också...
    Någon erfarenhet av dessa?
    Man vill ju gärna att den resan ska bli något extra.
    Vi vill ha nära till både bad och lite shopping.

• lenaelena

Jag skulle rekommendera en kombinationsresa.

1 v. på Samos komb. 1 v. på Patmos
    eller
    1 v. på Skiathos (vår favvoö) komb. 1 v. på Skopelos
    eller
    1 v. på Kos komb. 1 v. på Kalymnos
    eller
    1 v. på Rhodos komb. 1 v. på Tilos

Santorini är vackert men mycket turister och dyrt.

• Gnu

Jag och min M2B var på Karpathos i juli 2003 och hade en ljuvlig semester. Vi bodde precis i utkanten av Pigadia. Norra änden av Pigadias strand är klart mer glesbefolkad än den södra som är närmast stan. Kyra Panagia-stranden var härlig och Apella ännu bättre. Vårt favvo-ställe var helt klart Lefkos på västsidan. Dit tar man sig lätt med buss eller vespa om man bor i Pigadia. Uppe i bergen finns jättemysiga byar och är man lagd åt ruin-hållet så finns det sådana att titta på också. Gillar man att vandra så finns markerade vandringsleder i dalar som fakiskt blommar även i juli! Fågelskådare kan också roas (Eleonorafalk...). Visst blåste det lite (gissa varför Homeros kallade holmen för "Vindarnas ö"), men ingenting jämfört med Gotland. Det är dessutom lätt att ta sig till andra kusten om man vill ha mer lä. Vi åker gärna tillbaka till Karpathos, men då ska vi bo i lugna Lefkos istället för i party-Pigadia.

• Gnu

Det jag egentligen skulle skriva innan jag snöade in på Karpathos var att i DNs resebilaga i söndags hade de en specialare om Dodekaneserna.
    Jag längtar till Grekland!

• ÅsaS

Jag skulle rekommendera Kalymnos!! Jag och min sambo var där för 3 år sen, när vi förlovade oss...

• lenaelena

Bröllopsresemål till olika Greklandsöar.

Kolla här i tidigare trådar:

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m551496.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m573623.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m558324.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m556591.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m539161.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m497470.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m497385.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m497541.html

• mili

Hej!
    Har inte varit på Karpathos men kan varmt rekommendera Samos. Bodde där i en liten fiskeby vid namn Kokkari. Många fina stränder runt om på ön. Mkt bra att hyra vespa och glida omkring på !!!
    Hoppas att ni får en jättebra resa!

• Lotta.M

Var på Karpathos för ett par år sedan och det är inget jag kan rekomendera. Stranden inne i Pigadia, om det är där ni har tänkt att bo, är verkligen inte fin och det är långa sträckor till bra stränder. Själva staden är inte heller något särskilt. Det är dessutom en väldigt blåsig ö. Kan inte minnas att vi hade en vindstilla dag. Ett tips om du vill ha nära till strand och stad och en garanterat mysig resa är Italien och Sardinien. Finare stränder och mysigare stad har jag inte varit i .

• Lotta.M

Glömde skriva stadens namn på Sardinien; Alghero

• lenaelena

Håller med Lotta.M till 100 %.

Vi har rest ganska mycket. Nu är det ju väldigt svårt att jämföra olika öar, men OM vi skulle göra en topplista, skulle den nog se ut så här:

1. Sardinien
    2. Skiathos
    3. Sicilien
    4. Samos/Patmos
    5. Zakynthos (dock EJ Laganas eller Argassi)
    6. Södra Kreta (Agios Nicolaus med omgivningar)
    7. Kalabrien (södra Italien)

• J&M

Jösses vilka negativa kommentarer om underbara Karpathos. Vi bodde 2 månader på ön 2002 och trivdes fantastiskt. Första veckan några dagar i Pigadia, en mysig stad med vänliga människor och mycket shopping. Nej, bada gör man förstås inte här. I 6 veckor bodde vi i den lilla jättemysiga Lefkos på västra stranden. Här finns en hel drös med fantastiska stränder. Allt är lite sovande och inte särskilt exploaterat. Ett enda hotell samt ett dussin rumsuthyrare. Flera trevliga små restauranger och vänliga människor. Kan mycket varmt rekommenderas. Trevliga utfärder att göra med bil eller mc som finns att hyra överallt. Dessutom bra bussförbindelser överallt. Lätt att t ex bo i Lefkos och ta en dagstur in till Pigadia om man vill se något annat. Jag rekommenderar starkta Karpathos. Läs gärna mer på vår gamla hemsida rudborg.bravepages.com/resetips/resetips_grekland.htm

Svar på tråden Karpathos