• brud -05

Bröllopsfest på Örebro Slott???

Hej på er!!!

Jag och min fästman ska gifta oss sommaren 2005 och slogs av tanken att ha festen på Örebro Slott. Vi räknar med att bli ca 130 gäster och där får de ju plats med upp till 200. Någon som varit där på bröllop? Vad tror ni om idén?

• Svar på tråden Bröllopsfest på Örebro Slott???
  • JeSikka

Det kan nog bli väldigt trevligt och romantiskt tror jag. Jag har hört att de kan ta upp till 250 personer t.o.m. så då behöver man kanske inte skära så mycket i gästlistan iaf.
    Dyk upp på BT-träffen den 28 april vet jag så får du chansen att träffa fler lokala brudar...

• bimbim

Fest på slottet låter ju jättemysigt!
    Har aldrig varit där på bröllop men jag ahr varit på slottet flera gånger och jag tycker det är jättefint.
    Vad kostar det att vara där?

• brud -05

Bor tyvärr inte i stan för tillfället så har lite svårt att komma på BT-träffen. Förhoppningsvis en annan gång. 250 personer, ja då behöver vi verkligen inte sitta med lupp och granska antalet inbjudna. Jag vet inte riktigt vad det kostar ännu men ska ta reda på det. Det är tydligen Stora hotellet som har hand om festvåningen på slottet. Ska rapportera när jag har med info. Jag tror också att det kan bli väldigt romantiskt och pampigt på något vis.
    Ha det så länge!

• chokladpudding

Hej på er!

Jag och min sambo (från Örebrotrakterna) förlovar oss på Valborgsmässoafton och gifter oss nästa sommar. Vi bor inte i Örebro idag, men vill gärna gifta oss där. Vi har också gått i tankarna att ha slotten som festlokal. Vi kommer dock inte bjuda så många gäster, ett sjuttiotal kanske, och det gäller att lokalen inte blir FÖR stor. Brud -05, hör av dig när du vet mer! Vore intressant att veta!

• Maria75

Hallå,

tänkte oxå har våran fest där. Men vi ångrade oss efter att vi fick reda på att man måste stänga festen redan kl 01.00. ( de har bara tillstånd till 01,00)Lite tidigt tyckte vi speciellt eftersom vi gifter oss på nyårsafton.

Kram Maria

• chokladpudding

Oj då! Stänga festen kl 01.00!

Förresten, hur länge brukar festen hålla på egentligen? Jag har varit på bröllopsfester som slutat kl 23.00 och de som slutat vid 01.30. Min sambo kommenterade inlägget med att "det är väl inte fel att stänga kl 01.00. Då kan vi kila vidare till vårt hotell och vännerna kan gå ut på krogen eller nåt." Det beror ju lite på vilka man bjuder. Vi kommer att bjuda många unga och de vill ju kanske festa länge. Det vore lite tråkigt om festen var igång ordentligt vid den tiden och vi var tvugna att gå hem. Samtidigt kan jag känna att det varit en dag med mycket intryck och känslor och att man förmodligen kommer att vara ganska trött vid 01.00. Samtidigt vill man ju spara sig lite till bröllopsnatten. Vore synd om man bara stupade i säng när man kom till hotellet.

• brud -05

Å nej!

Stänga festen kl 1.00, det vore ju aningens tråkigt. Undrar om man kan ansöka om förlängning? Jag har tittat på några andra ställen i andra städer där man fick betala extra om man ville stanna längre än deras 'normala' öppettid. Ska kolla och lovar att komma med mer info. Ska man behöva börja festen kl 15....?

• brud -05

Maria75!!!

Får jag fråga vad ni valde för festlokal istället för slottet? Det verkar inte finnas så många ställen i Örebro trakten för över 100 gäster. Börjar nästan ge upp visionen om det där dröm bröllopet...

Tacksam för tips!

Ska fortfarande kolla upp mer info om slottet...

• denverit

Vi funderade också på slottet, men tyckte att det kanske kunde bli lite instängt en vacker sommarkväll. Istället valde vi Karlslunds herrgård som har en underbar trädgård. Där kan de också ta emot större sällskap.

• bimbim

Karlslunds herrgård är jättefint, på utsidan i alla fall, jag har bara promenerat förbi. Om ni vill vara där så ring och boka i god tid! Jag ringde ett år innan och då var redan många helger bokade.

• brud -05

Nu har min far äntligen fått lite mer uppgifter om bröllop på Örebro Slott. Tydligen går det inte rucka på sluttiden som är 1.00. Det är kommunens bestämmelser och om man vill kan man då fortsätta på stora hotellet i någon av deras lokaler. Kuvertpriserna varierar väldigt; 700-1200 kr. Jag gissar att det beror bl a på vinval. Hmm, var det något mer? Ja, är man många så får man tillgång till Länssalen till dansen och Rikssalen till middagen. Hör av mig om jag får mer info. Funderar faktiskt fortfarande på att vara dä även om man måste fortsätta på annat håll. Det är ju enormt kultigt, speciellt om man har gäster utomlands ifrån. Lite historia skadar aldrig.

• Gudrun

Brud-05, har Stora Hotellet sagt något om en extra kostnad för Länssalen?
    Vi hade vigseln i Länssalen och middagen i Rikssalen. När sedan notan skulle betalas hade dom lagt på 5000:- för Länssalen,(som bara användes under vigseln, ca 40 min.) detta hade vi inte fått veta innan.
    Rikssalen betalas ju genom att dom tar ut en avgift för varje kuvert som bärs över till slottet.
    Som dom har sagt så måste festen sluta kl. 1.00. Vi gjorde så att vi då gick över till hotellet och hade vickningen där.
    Lycka till!
    Gudrun

• brud -05

Hej Gudrun!

Kul att höra från en som firade sin bröllopsdag på slottet! Ja, jag tror de hade informerat min pappa om att man betalar lite extra för länssalen, men jag ska kolla. Hur var det att ha bröllopsfesten i Rikssalen? Blir det så vackert som man tänker sig? Vilken årstid var ni där? Kändes det ok att flytta på sig kl 1? Vilken lokal på Stora hotellet flyttade ni till? Oj oj, många frågor. Vore kul att veta om ni var nöjda. Tack på förhand.
    brud-05

• Gudrun

Vi var på slottet i juni och det blev ganska varmt, ingen luftkonditionering där inte
    Vi var 92 st. och det fungerade bra vid middagen, dukningen var fin även om dom måste använda små tallrikar eftersom allt ska forslas dit. Dansgolvet var inte så stort men fungerade. Kaffe och tårta serverades i vad dom kallar kyrkorummet, alltså i tornrummet utanför Rikssalen.
    Det blev lite bråttom att hinna med allt under kvällen, vi hoppade t.ex. över allsågen av tidsbrist.
    Vickningen serverades i matsalen som används till frukosten.
    På det stora hela var vi nöjda och har inte ångrat oss.
    Gudrun

• brud -05

Tack Gudrun!

Jag får dock en känsla av det du beskriver att det inte var en så där magisk bröllopslokal som man drömmer om, stämmer det? Vad var det bästa med att ha festen på slottet? Tror du det blir för mycket och för 'varmt' med 120 personer i Rikssalen i juli månad? Hur dags böjade ni middagen? Förlåt att jag är tjatig!

brud-05

• Gudrun

Det är nog inga problem med 120 personer vid en sittande middag. Värmen beror ju på hur vädret blir, och det går ju alltid att öppna några fönster.
    Vi hade många amerikaner på bröllopet, ca 40 st, de tyckte det var fantastiskt med det gamla slottet. Så jag tycker väl att själva miljön var det bästa. Jag kan också tipsa om att vi hade två av guiderna från turistbyrån som gjorde ett litet spel för oss medan vi smuttade på champagnen från brudskålen, vi var då samlade på borggården. De var klädda i tidstypiska kläder och berättade om människor som hade bott på slottet och i fängelsehålorna. Dom gjorde det superbra och på engelska så att alla fattade. Så egentligen var nog det bäst av allt, det blev en överraskning för alla.
    Nej, jag är inte missnöjd med festen, vi började middagen 5.30 och att tiden inte räckte berodde på att talen blev många.
    Gudrun

Svar på tråden Bröllopsfest på Örebro Slott???