• mrs.

Tanke ställare.

Nu kommer ett tankeställare.
    Gift eller ogift spelar ingen roll.

Jag var 18år, jag bodde hemma och jag väntade på min stora dag, studenten, som var tre dagar ifrån.
    jag har min familj väldigt kär och en bror som var helt toppen, vi hade alltid kul ihop och eftersom vi nästan var i samma ålder så umgicks vi med samma vänner ofta.

Vi var hemma hos en gemensam kompis och sen åkte min bror för att lämna sin fästmö på en fotbollsträning och han åkte hem till mamma o pappa, för att planera min fest. Efter det skulle han hämta sin tjej och dom skulle hyra en film som vi skulle se ihop sen.

Dom gick iväg till bilen och han vände sprang in och öppnade dörren och skrek in till mig:
    - Öh, du syrran!
    - Ja, svarade jag och gick till hallen.
    - Kom ihåg att jag älskar dig!
    - jag älskar dig med.
    Sen stängde han dörren och gick.

det var sista gången jag såg honom vid liv, och det gör ont i mig än.
    Men det som rör mig mest är hans sista ord, och det har gjort en lättnad.

Det har gått 6år snart, och nu vill jag dela med mig.

Jag & Min make (som förstår vad jag gått igenom) åker/går Aldrig hemifrån utan att säga åtminstonde Hej då! (Jag älskar dig till varann).
    det spelar ingen roll hur arg man är eller ledsen eller vad det nu är, och vem det är det på, man säger hej innan man går.

För vem vet kanske är det sista gången man ses på denna jord.

Jag vet att det inte låter vettigt, men... jag ville bara ge en tanke.

/kram

• Svar på tråden Tanke ställare.
  • Electric Lady

Fantastiskt att du fick ett så fint avsked till din bror!

Jag tänker ofta på det som du pratar om. Är livrädd för att man ska skiljas under ogynnsamma omständigheter sista gången. MEN jag tänker som så: jag kan aldrig försäkra mig mot alla hemskheter som kan hända. Tyvärr.

Jag tror du och din man kommer få ett långt lyckligt liv ihop!

• Hjärtesnurp

Vilka fina ord du har att minnas från din bror.

Lever också efter mottot att aldrig skiljas som ovänner. Har en bekant vars man dog i hjärinfarkt och de var ovänner. Hon lever med ett mkt dåligt samvete idag...tror aldrig att hon kommer över det.

• jarlemi

Vad skönt för dig att det var hans sista ord! Jag lever efter mottot att aldrig skiljas åt eller somna som ovänner. Nu gör vi aldrig det heller för vi bråkar aldrig på det viset men det finns ju andra som har lite humör...min tonårsdotter tex och jag försöker lära henne att leva efter samma motto!
    Jag tror också att du och din man får ett lyckligt liv tillsammans, för har man mist nå´n som står en nära är man mer ödmjuk inför både livet och andra människor

• Ariel The Mermaid

Jag förstår vad du menar.. Min bästa killkompis och jag skildes åt som ovänner, sen rycktes han bort.. Bara sådär och jag fick säga förlåt till hans kista på begravningen istället. Kommer alltid att ångra att jag inte berättade för honom att anledningen till att jag var så arg, var för att jag älskade honom och var rädd om honom...
    /Ariel

• pumpa

Jag vill inte verka påträngande men gick han bort i en olycka eller ... ... ??

Måste ändå vara skönt att ha fått de orden från honom.

Jag var tillfälligt osams med min älskade, älskade mormor när hon plötsligt gick bort. Det är 10 år sedan i år och det finns inget jag ångrar mer idag.

Så hemma tillämpar vi stenhårt "puss och hej" hur illa läget än är...

• mrs.

hej.

Pumpa: jo han omkom i en trafikolycka, ganska nära vårt barndomshem, vilket vi flyttade ut från ganska snart där efter, eftersom det blev jobbigt att gå o åka förbi där varje dag.

Alla: Jo tack,jag och min make är väldigt lyckliga, och vi går aldrig och lägger oss osams eller likn. Så har vi bestämt det ihop och det passar oss :), att man somnar med glad minn och vaknar upp till ännu en strålande dag.
    Visst ska man inte gå att tänka på att idag, imorgon...händer det något. men varför inte underlätta sitt liv i förväg :) ifall det händer något.

Ariel The Mermaid : Jag förstår om det är jobbigt att du ångrar dig, men sen igen tror du inte han visste innerst inne att du älska honom. :)

Jag personligen är dum nog och pratar vid min brors grav till honom. Jag tror på ett liv efter döden.
    Det måste bara finnas så man kan få krama om sin kompis,släkting,älskling.... vad man nu har där :)

Ha en trevlig dag.
    /kram

• Catty

Mrs!
    Vad klok du ar som skrev det har! Och sa sant det ar.
    Jag fattar nu valdigt tydligt varfor du reagerade som du gjorde i en annan trad...
    Kram pa dig!
    Catty

• Jennifer E

Vilket bra inlägg, ibland är det bra att läsa/höra sådant för att stanna upp en stund. Pratade med sambon på telefon från Grekland innan jag läste inlägget och passade verkligen på att säga hur mkt jag älskar honom!

Jag tänker ibland i sådana här banor och som EL skrev, det går ju inte att skydda sig mot alla hemskheter men lite kanske man kan skippa iallafall.

Mrs, många har skrivit fina saker till dig men jag tror inte att ngn har skrivit att du ska vara glad att du fick ha en bror i 18 år iallafall. Det måste ha varit hemskt att han rycktes bort så plötsligt men ändå, det borde vara bättre än att du aldrig hade känt/haft honom?

Jag har inga syskon och kan såklart inte sätta mig in i situationen (det kan väl ingen göra exakt iofs) men är det något jag många gånger önskat mig så är det just ett syskon!

Tack mrs och kram till dig!

• Lenchen

Det gor oss nog alla gott att lasa sadana tradar ibland. Tack for det!

• liina

Hej!

Jag har inte varit med om något så tragiskt som du varit med jag tänker precis som du ändå.

Så fort jag läser om olyckor så funderar jag över hur många anhöriga som kommer att älta sitt dåliga avsked, bråket dagen innan o.s.v...

Jag tänker på det varje dag, att uppskatta mina kära och aldrig ta någon förgivet.

Bra inlägg!
    Kram liina

• EmmaPemma

Hej mrs.

Detsamma lärde mig min pappa när jag var liten; man skall alltid säga "hejdå" och man skall aldrig gå och lägga sig när man är osams.
    Det är en väldigt fin "regel"!

Kram

• CyberPet

Hade en kompis som dog i en trafikolycka för 10 år sedan eller så. Sen dess har jag en panisk rädsla för bilolyckor (speciellt när det är halt) och säger alltid till ALLA att de ska köra försiktigt. Har jag inte sagt det så ringer jag upp, skickar ett sms eller något för att säga det. Det känns som man "skyddar sig" mot en olycka, fast det egentligen inte är så.

Att säga att man älskar varandra tycker jag är jätteviktigt också. Det säger jag ofta och dessutom skiljs jag aldrig från någon som jag älskar utan att säga förlåt eller jag älskar dig om vi grälat. För tänk om det är onda ord, det sista man säger till varandra. Blä! :(

Tråkigt att höra om din bror, men visdomsord att påminna oss alla om!

Petra

• Electric Lady

Hm, CyberPet, du tror inte att du ökar risken för olyckor genom att ringa och sms:a bilförare då? Jag skulle aldrig våga ringa någon jag vet kör.

Svar på tråden Tanke ställare.