• ElinG

Seychellerna, Mauritius eller Maldiverna???

Vi funderar på att åka till ett av dessa tre ställen. Jag undrar nu om 1 vecka är för kort tid att spendera där??
    Jag undrar även hur lång tid det tar att flyga till dessa ställen och vilket ställe som är billigast??

tack

• Svar på tråden Seychellerna, Mauritius eller Maldiverna???
  • Berlin-a

Vi åkte till Seychellerna på bröllopsresa och var där i två veckor, vilket jag tycker var perfekt. I och med att flygresan tog 10 timmar (från Paris - från Stockholm tar det kanske 12 timmar???) så tycker jag att det skulle vara för jobbigt/stressigt att bara stanna en vecka.

Vad det gäller pris så är det inte speciellt billigt att åka till och leva på Seychellerna. Jag tror att vi betalade ca 2200 EURO för flyg + övernattning och frukost per person. Vad det kostar att åka till Maldiverna och Mauritius vet jag inte, men förhoppningsvis är det billigare.

• vårbrud05

Även en vecka är nog paradisiskt men själv skulle jag nog vilja stanna minst 10 dagar. Resan är ju lång och förhållandevis dyr. Väl på plats är Mauritius absolut billigast. Där finns även vissa områden som inte är helt turistifierade.

• Miss France

Vi ska åka två veckor till Seychellerna.Det är dyrt där men paradiset på jorden! Mauritius är bara hotell och turister.
    Man kan budget turista på Seychellerna, vi har valt små hotell som inte är så dyra. Vi får tex på en ö vår egen bungalow som ligger i en tropisk trädgård...
    Vi har 8 timmars flygtid direkt från Zürich dit.
    Maldiverna är också fint men öarna är så små, där finns inget annat att göra än sola, bada (dyka!) Det ligger längre bort än både Seychellerna och Mauritius.
    Från Europa är det kortast till Sey. sen Mauritius sen Maldiverna alltså.

Berlin-a, vilken ö var ni på? Vi ska bo på Mahe, Praslin och La Digue!

• Gun

Måste bara opponera mig, Mauritius är INTE bara hotell och turister. Det är så klart det om man bara håller sig inom hotellområdet, men i övrigt går det bra att kuska runt lite och se saker. Utan att det är hutlöst dyrt. Men jag håller med om att Seychellerna är snäppet mera paradiskiskt, men ack så mycket dyrare. Maldiverna har jag uppfattat (inte varit där) som ett strandparadis, men det finns inget att göra om man inte dyker.

• Annica77

Hej!
    Vi ska åka till Maldiverna på bröllopsresa, har precis bokat den faktiskt! Vi stannar i 2 veckor, tror det blir för stressigt annars, och man vill ju inte stressa på en sån resa! Flyget tar 12 timmar från Sthlm till Sri Lanka, sen får vi vänta ett par timmar för att fortsätta mot Maldiverna, men då är det bara typ 1 timmes resa kvar! Med All Inclusive i en schysst beach villa kostar kalaset ca 45000 kr för oss båda, mycket dyrt men väl värt det hoppas jag! Vi har sparat i ett år snart!

• Marie_80

En kompis till mig var först på seychellerna en vecka för att sedan åka vidare till mauritius. Hon tyckte då inte att mauritius var något speciellt jämfört med seychellerna. Visst är det kanske något dyrare på seychellerna, men samtidigt är det ju en resa man bara gör en gång.

/Marie

• brudimaj

Jag skulle klart åkt till MALDIVERNA!

Det harjag alltid drömt om. Blir det inga barn inom ett år så hoppas jag på en anndra smekmånadsresa dit!!
    är jättedyrt, jag tycket ert pris verkade ok(!) Annica77.

Jag ska bo i hus på pålar i vattnet om jag kostar på mej en resa dit för jag lär aldrig ha råd med nån mer resa till detta paradis!

Dt finns ingen alkohol utom i hotellbaren, det är ju inte så mycket att göra på öarna utom att sola och sporta. äta och sova och..

Annica77 hur eller med vilka åker ni dit?

• Annica77

Brudimaj!

Vi har bokat resan med Ving!
    Håller med dig, det kunde ju ha varit dyrare, men nog känns det i plånboken allt, då ingen av oss är någon höginkomsttagare ...
    Men det blir ju resa för livet, kommer nog aldrig vara med om något liknande igen! Maldiverna är ett Paradis...

• Berlin-a

Miss France:

Vi var nästan hela tiden på La Digue (helt underbar ö) och ett dygn på Praslin.

• brudimaj

Jag hoppas ni får det underbart, Annica77.

• Midsommar

Hej!

När jag var på Mauritius bodde vi i villa, långt från hotell-området. På vardagarna hade man kilometer strand så långt ögat kunde nå åt båda håll utan en enda människa. Vit underbar sand, turkost varmt vatten. MEN jag var där i slutet på februari och då var det cyklon-säsong, kolla upp när den är innan ni bestämmer att åka dit. Jag missade några dagar av "underbarhet" på grund av detta och fick hålla mig inomhus. Jättetråkigt just då.

• redtop

Jag håller med Gun. Mauritius är INTE bara hotell och turister, fanns otroligt mkt att se om man ville, fina stränder och kanonbra shopping för den som är sugen på det och framförallt mkt bra service. Seychellerna är snäppet bättre om man tittar på stränder men i övrigt fruktansvärt dyrt och inte alls lika avslappnat som på Mauritius. Maldiverna har jag inte besökt, har bara hört att det inte finns så mkt att göra där.
    Ha en trevlig resa vart ni än kommer!

• Emser

En "gammal" tråd, men jag svarar ändå :)

Vi var på bröllopsresa till Maldiverna, 10 dagar i feb 2003.
    Ön heter Meeru och det tar ca 50 min från flygplatsön med speedbåt.
    Om man tar en annan ö tex Kuredo som ligger längre bort, kan man få räkna med en resa upp till 6h om det blåser.

Det var underbara 10 dagar, på morgonen gick vi en promenad runt ön(tog ca 20 min) och åt sedan frukost.
    Solade och badade och läste, åt lunch, solade och badade och läste, åt middag och slappade på verandan eller tog en drink på stranden.
    Min man åkte i väg på några dykturer, vi hyrde snorkelutrustning, varje kväll var det en aktivitet, tex film, ett band som spelade osv.
    Vi hade inga skor på oss från det att vi kom till de att vi åkte hem och inga pengar behövs, man skriver upp rumsnumret och betalar vid hemresa.
    Vi hade helpension, vilket ej inkluderar dryck, men Meeru var en ganska billig ö (nästan som hemma) så jag rekommenderar inte att köpa till all inclusive, för då gäller det att dricka mängder med sprit för att ha igen de pengarna.
    Maten består av både vegitariskt, fick, kyckling och kött, ris, potatis och pasta, allt som en buffé både lunch och middag och även en stor frukostbuffé, så det finns alltid något man tycker om :)

Till Maldiverna åker man för att slappa och umgås, inte för att gå på sightseeing osv.
    Det är så underbart, bara turkost hav och sand, inga myggor eller andra kryp och ett härligt lugn!
    Har tidigare varit i Västindien och Mexico, men något mer turkost hav har jag aldrig varit med om!

Vi åker tillbaka till samma ö i november med vår då 1 1/2 åriga dotter, lääängtar!

• Annica77

Emser!!!

Vad kul att höra någon som varit på Maldiverna och att det så lyckat...
    Vi har nu 9 månader kvar innan vi åker till Kuredu. Vi ska inte åka speedboat, utan sjöflyg, vilket bara tar ca 40 minuter. Ving har faktiskt "tagit bort" speedboat alternativet till Kuredu numera...
    Hoppas ni får lika härligt på denna resa!!!
    Lycka till!

• Fiafria?

Jag har bara varit på Maldiverna, men det måste vara paradiset på jorden! Ön vi bodde på var 150 x 400 meter stor och det fanns absolut ingenting att göra förutom att slappa och ta det lugnt. Vi snorklade hela dagarna, och undervattenslivet var helt fantastiskt. Första dagen var man helt uppspelt över att ha sett en haj, efter tre-fyra dagar brydde man sig knappt, för det fanns så många. Hajarna var dock små och ofarliga. Vi flög via Sri Lanka, och sen sjöflygplan sista biten. Resan tog väl ca 14 timmar effektiv flygtid, men det var låååååånga väntetider! Och någon gång ska vi dit igen!

• Fiafria?

Glömde svara på frågorna: En vecka är absolut för kort tid! Jag vet inte vad det kostar på de andra ställena, men Maldiverna är dyrt, eftersom de måste importera i stort sett allting. En Magnum kostade ca 40 kronor där vi var.

• Annica77

Fiafria?

Vilken ö på Maldiverna bodde ni på och när var ni där? Vilken årstid? Vi åker 3:e mars, och vi gifter oss den 26:e februari, jag längtar såååå....

• Fiafria?

Annica77

Ön vi var på heter Maayafushi. Tyvärr var det oerhört mycket strul på resan dit och hem med tidtabellsändringar som vi resenärer inte fick veta förrän vi själva började luska när vi egentligen skulle åka hem, väntetider på nio timmar trots att det under denna tid gick flera plan dit vi skulle (resebyrån bokade anslutningsflyg så sent att alla plan utom nattplanet var fullsatt), resenärer som på flygplatsen på Male fick veta att resebyrån glömt att boka hotellrum (vilket innebar att det paret fick flytta runt mellan öar och ibland bo i personalbostäder) och annat smått och gott. Detta blev väl ganska kostsamt för resebyrån i tillbakabetalade pengar, så i år finns inte Maldiverna med i resebyråns katalog längre!

Nästa gång vi åker kommer vi att åka med en tysk eller engelsk resebyrå som har direktflyg till Male.

Vi var där de två första veckorna i januari, och då var det högsäsong. Vi låg i skuggan i två veckor, och var ändå pepparkaksbruna!

• Strandblomma

Jag har varit på Seychellerna.
    Det rekommenderar jag varmt. På maliverna är det bara sol å bad som gäller, inga berg eller vandringar och inte heller så mycket kultur.
    Ha det bra!

/Turid

Svar på tråden Seychellerna, Mauritius eller Maldiverna???