Förslag på gott mousserande vin
Hej!Vi hade tänkt mousserande vin som välkomstdrink, tar gärna förslag på goda båler.
Hej!Vi hade tänkt mousserande vin som välkomstdrink, tar gärna förslag på goda båler.
Jag tycker att Asti Cinzano (hur 17 det nu stavas) är ett väldigt gott mousserande vin! Iof billigt-men det skadar väl inte
Vi hade Rotari, 95 kr på systemet det är gott.
Men skulle jag välja idag skulle jag valt Chapel Hill Chardonay. kostar 56 kr på systemet och är riktigt gott.
Vi ska också ha Cinzano Asti, 68 kronor flaskan på systemet. Vi ska åka till Tyskland och handla och där tror jag en flaska kostar runt 50 kronor.
Åkesson har ett gott, gillar också ett i svart flaska på sysytemet (glömt namnet, men finns väl inte så många)
Ett jättegott och väldigt prisvärt mousserande är Codornìu (nr7735, 67kr). En säker favorit här hemma.
Asti Cinzano eller Asti Martini!
Hej!
Jag tycke det är godast med torrt mousserande. Jag tycker att viner som tex Asti cinzano och Asti Martini kan bli lite för sött att dricka som de är, men de är ju väldigt goda till efterrätter! Men det är ju absolut en smaksak!
Goda (torra) mousserande tycker jag är:
Pongrácz Brut (nr 7628)119,00 kr
Jacob's Creek Chardonnay Pinot Noir (nr 7359) 89,00 kr
Anna de Codorníu Brut (nr 7369) 89,00 kr
Carrington Vintage Brut (nr 7748) 69,00 kr
Sedan ville du ha lite båltips också!(samtliga recept är hämtade från Systembolagets hemsida) Har bara smakat den första och den är supersmarrig!
Lycka till!
Röd bål*
Ca 15 glas
2 dl passionsfruktslikör
(eller annan likör av röda bär)
4 dl passionsfruktjuice
5 dl blodapelsinjuice
2 flaskor mousserande vin
frysta jordgubbar
blodapelsinskivor
Blanda likör och juice. Tillsätt frysta jordgubbar och mousserande vin precis före servering.
--------------------------------------------------------------------------------
Gul bål*
Ca 15 glas
3 dl apelsinjuice
1,5 l ginger ale
1 l äppelcider
frysta kumquats
citronskivor
caramboleskivor
Blanda samman alla ingredienser precis före servering.
--------------------------------------------------------------------------------
Grön bål*
Ca 15 glas
2 dl äppellikör
2 dl koncentrerad citrondryck
1 fl vitt vin
1,5 l grön limeläsk
limeskivor
citronmelissblad
Blanda likör, citrondryck och vitt vin. Tillsätt limeläsk och frukt precis före servering.
Vinbärsbål*
Ca 15 glas
2 dl svartvinbärslikör (crème de cassis)
3 dl svartvinbärssaft
2 dl koncentrerad fläderdryck
1,5 l flädercider
klasar av frysta vinbär
citronskivor
Blanda likör, saft och fläderdryck. Tillsätt cider, citron och vinbär före serveringen. Vill Du ha den mindre söt, ersätt en del av cidern med torrt mousserande vin.
Melonbål
Ca 15 glas
2 dl melonlikör
1 nätmelon
1,5 l fruktsoda
1 fl torrt vitt vin
melonkulor
gurkskivor
Dela och kärna ur melonen. Gröp ur innehhållet och kör det i matberedare, häll över i en bålskål.
Tillsätt likör, vin, melonkulor, gurka och isbitar. Precis före serveringen tillsätts fruktsodan.
Jordgubbsbål
Ca 15 glas
2 dl likör av jordgubbe, hallon eller andra röda bär
3 dl jordgubbsaft
5 dl tonic
2 fl torrt, mousserande vin
frysta jordgubbar
citronskivor
blad av citronmeliss eller mynta
Vita havet
Ca 10 glas
1 fl halvtorrt vitt vin
4 dl ananasjuice
4 dl apelsinjuice
33 cl bitter lemon
citronskivor
ananasbitar
Blanda ingredienserna i en bålskål med is.
Rosébål
Ca 15 glas
½ l jordgubbar
2 fl rosévin
6-7 dl bitter lemon
gröna druvor
Skiva jordgubbar och frys dem. Kärna ur gröna druvor och frys dem också.
Häll rosévin i en bålskål. Lägg i de frysta bären och häll på bitter lemon.
Sangria
Ca 15 glas
½ citron
½ apelsin
½ äpple
hel kanel
3 kryddnejlikor
1 fl rött vin
6 cl cognac
1 fl fruktsoda eller kolsyrat mineralvatten
Skär frukten i tunna skivor. Blanda med kryddor, vin, cognac och socker.
Låt stå kallt minst en timme och smaka av (kansk behövs det mer socker)
Häll i vatten/läsk och servera i kylda vinglas.
eeh... gubbarna med glasögon ska egentligen vara åttor..
Martini Asti!
Vi kommer använda:
Amadeus (nr 7791) - kostar ca 60 kr flaskan.