• kajsa6

Ideer till presentation av gästerna

Hej alla... Jag ska gifta mig 21/8-04 och jag behöver hjälp med ideer till olika möjligheter och presentera gästerna i programmet till bordsplaceringen. Olika tips och ideer på att få samtalsämnen till gästerna men samtidigt få en kort presentation av dem också. Kram till Er alla!!!

• Svar på tråden Ideer till presentation av gästerna
  • Maverick

Vi funderar på att skriva tre ord som vi förknippar med gästen, detta kommer förmodligen stå i festprogrammet. Annars kan man ju skriva några meningar om varje gäst, det beror ju oxå på hur mycket plats man har i programmet! Tror att detta är det vanligaste sätten (åtminstonde på de bröllop som jag har varit på)

• Carom

Vi har tänkt och skriva något lite roligt om samtliga, men inte för mycket utan bara en liten antydan till en rolig situation eller liknande.
    Tex. har vi en vän som är ölförsäljare i Norrland.Kan bli något liknande:
    -Ser till att norrlänningar slipper vara törstiga! Vi kommer alltså inte skriva rent ut att han är ölförsäljare, utan bara antyda något som förhoppningsvis leder till ett samtalsämne. (Naturligtvis har vi tänkt att skriva lite till, som tex. vem han är gift med och det andra "lite vanligare")

Problemet blir ju då med tex. min farmor & farfar, där det inte finns något roligt att berätta.
    Men det ska nog ordna sig hoppas vi.

• Linslus

Jag var på ett bröllop förra året där det bara handlade om att presentera hur LYCKADE varje gäst var... typ: framgångsrik bla bla bla jobbar här bla bla bla och sommarställe här & där...
    jag tyckte att det var lite tråkigt...

• Carom

Något som faktiskt också är lite tråkigt är när det enbart står vilken relation gästen har med brudparet.
    Var på ett sånt bröllop för ett tag sedan och där stod det "bara" tex. Anna: Vän till brudens familj, Kurt: Brudgummens barndomskamrat. osv.
    Inget jag heller rekomenderar, då är det nästan bättre att inte skriva någon gästpresentation alls, utan låta gästerna ta reda på relationen själva. (min åsikt)

• kajsa6

Jättegärna några ideer om något annorlunda sätt och roliga sätt och presentera och få upp stämningen och samtalsämnen. Kram på Er!

• Nynnar

Vi skrev ngn mening om varje gäst. Blir oftast lyckat tycker jag. Typ, brudens kompis, Hon skriver sina egna noveller, vet allt om kaffebönor och pluggar bäst med en bok på huvudet.

OBS om man gör något sådant måste man skriva om allal gäster, även de man kanske inte "har ngt roligt" att skriva om... annars känner man sig otroligt trist och utlämnad. Jag vet för jag har varit en sådan person en gång. Så man får då försöka leka lite detektiv och få ihop ngt även om det lite lamt eller tråkigt.

Vad gäller mor och farföräldrar så kan man väl alltid hitta ngt skoj om dem också. Vi skrev tex på min farmor ngt om att hon basat över syföreningar och bla bla... det behöver ju inte vara det fyndigaste i världen. Det är ju mest för att man skall ha ngt att titta i som kan vara lite tidsfördriv och ev. få igång konversationer.

• Jempa76

Jag har skrivit någonting kort om varje gär.
    Te.x.
    Olle- vän till bruden. Sportfåne som älskar matlagning osv.

Men som tidigare skrivits så MÅSTE man ju skriva något om VARJE gäst då, och en del vänner har ju sina respektive med sig som varken jag eller sambon känner!

Vad skriver man för skoj om dem??

• Jenny28

jag har skrivit lite "elakt" om dom jag känner bäst o som jag vet kan skratta åt det.
    tex "nina- brudens syster, gillar spindlar..." (fast hon HATAR spindlar)

"olle- vän till brudparet med förflutet som kvinna..." (för att han för lääänge sen var utklädd till kvinna på en maskerad.)

sen dom som man inte känner så väl, tex kompisars nya flickvänner, skriver vi bara "xx- hitlurad av YY"

• ester

Vi kände att det skulle bli svårt att hitta på något roligt om varje gäst, så vi skrev ut gästens relation till oss i bordsplaceringen i festprogrammet.

På vårt bröllop fanns många personer som inte kände varandra. En mycket uppskattad lek som toastmadamen ordnade var att vi valde ut olika gemensamma områden/intressen som våra gäster hade: tex alla som spelade golf, alla som är hundägare. De fick sedan resa sig så alla kunde se vilka det var.

• Jag 25

Vi har skrivit en liten kort mening (kanske lite mer på någon) om varje gäst utöver dennes relation till oss.
    Om en släkting skrev vi tex, "Norrländsk krutgumma som odlar Sveriges godaste jordgubbar".. Detta ger också bordsherren en liten hint om vad grannen kan vara intresserad av och då blir det lite lättare att starta en konversation..

• cielle

Har ni något tema på bröllopet? Vi har musik som tema så vi tänker skriva kort vad dem har för relation till brudparet samt vad de gillar för musik. Ex:
    "Kurt-xxx gamla gitarrlärare. Älskar allt med Pink Floyd" tex. Etc, etc
    Detta passar oss lysande eftersom nästan alla som kommer är musikälskare, musiker osv :)

Svar på tråden Ideer till presentation av gästerna