• Frk Cattis

Hur sy "osynligt"?

Jag behöver lägga upp min brudklänning, men tänkte göra det själv för att spara pengar. Är det någon som har tips på hur jag kan sy "osynligt"? Jag tycker dels att det blir snyggare och dels tänkte jag försöka sälja klänningen efter bröllopet och då är det ju inte snyggt om det blivit en radda små hål där sömmen gått...

• Svar på tråden Hur sy "osynligt"?
  • Majsan80

Använd samma teknik som när du syr upp byxor. Fäst kanten på insidan genom att trä nålen försiktigt genom det allra innersta lagret av textiltrådarna.

• Sibella

Lite klurigt att förklara i text så här men... Tricket är att sy för hand och göra ordentliga stygn i upplägget (uppviket på insidan och inte syns ) och sedan fästa i själva kjolen med små små stygn, bara runt en tråd eller två i tyget. Använd en ny, tunn. spetsig nål som inte är repig och var försiktig så kommer det inte att synas från utsidan. Hål i tyget blir det bara om man sliter av trådar istället för att pilla in nålen emellan dem.

Det finns "osynlig söm" på de flesta moderna symaskiner också, men det kräver en hel del övning att få det snyggt så jag skulle nog bita ihop och sy för hand.

• AstaC

Får jag annars rekommendera limtråd. Man sicksackar med limtråden som undertråd. Sedan viker man tyget och stryker, limtråden blir då lim istället och klistrar fast sömmen. Det finns dubbelhäftande vlieseline som har samma funktion. Limtråden måste man köpa på nätet ( www.kramforsonline.com/nyshop/start.asp - jag har i alla fall inte hittat den i någon affär) men vlieselinet hittar du troligen i vilken sybehörsaffär som helst. Båda sakerna håller i tvätten.

Man får bara se till att ha en bomullsduk mellan tyget och strykjärnet så att man inte riskerar att skada det fina tyget.

• Frk Cattis

Limtråden skall förståss prövas, jag är av naturen lat så det där pilljobbet att sy för hand är nog inget för mig... Dessutom är jag så fumlig så det skulle inte bli snyggt heller.

• Umebruden

På min balklänning lade sömmerskan upp fållen med en sorts band som liksom lades mellan fållen och kjolen och sedan strök hon på (med en handduk emellan) så att det klistrade ihop. Det blev alltså ingen söm alls och det höll fint.
    Fråga på en sybehörsaffär, de kan säkert förklara hur du ska göra också.

• AstaC

Umebruden - det är det som jag kallar dubbelhäftande vlieseline.

• AstaC

Tillägg. Vlieslinet håller inte lika bra som limtråden i tvätten så på t.ex långbyxor är limtråden bättre (från en som ALLTID får korta byxor jag köper) men på en bröllopsklänning eller på kjolar som man inte tvättar lika ofta är dubbelhäftande vlieseline jättebra.

• Umebruden

AstaC:
    Jag misstänkte att vi pratade om samma sak men ville inte göra bort mig genom att bergsäkert påstå det... ;)

• Ms Mary K

Jag försökte lägga upp klänningen precis som man gör med byxor, men det ser inte bra ut! Har försökt pressa fållen för att det skall bli slätt, men det gör nästan ingen skillnad. Det ser liksom sytt ut. Funderar på att prova det där bandet som man stryker på istället. Verkar ju jättebra!!

Svar på tråden Hur sy "osynligt"?