Jo, jag har varit toastmaster många gånger, varav några på bröllop.
Jag brukar främst förbereda mig med att blanda mig i sånghäftet/festprogrammet och se till att jag kan eller lär mig sångerna. Sen brukar jag prata om när och hur jag ska presentera mig. Helst är det på drinken. Jag har aldrig varit med om att få föränmälningar, men jag skulle inte förbereda något speciellt av dem.
Jag brukar ta reda på om värdarna vill ha något speciellt som jag ska använda för att påkalla uppmärksamhet, tex familjens gong-gong eller att jag på klassiskt sätt ska klinga i glaset. Om inte så tar jag med mig lite varierande saker att "låta" med. Den bästa var när jag använde en liten liten lerduva som örhänge som man kunde blåsa i. Det kom en hög och fin ton och tystnaden spred sig över lokalen mycket bättre än med något riktigt starkt ljud.
När jag kommer dit, eller innan om det är möjligt, pratar jag med hovmästare eller serveringsansvarig. Är det privat kanske det är mamman eller värdparet. Då frågar jag om upplägget på serveringen, när personalen behöver ha det talfritt, om de har klockslag som huvudrätten ska timas till o dyl.
Sen, efter jag blivit presenterad som toastmaster, går jag runt och frågar om det finns några som vill hålla tal. Är det bröllop frågar jag nyckelpersonerna främst. Sen skriver jag upp på en lapp och skissar på en ordning, men den kan ändras under middagen.
När middagen börjar ser jag det som toastmasterns uppgift att få gästerna att må bra, förutom att presentera tal. Ibland är det lyckat att som överaskning för brudparet blanda in "hjälpredor" som leder vissa sånger, tex syskon/barn/vänner.
Det är svårt att sammanfatta, men så brukar jag göra. Du får gärna fråga mer om du vill.
Johanna