• Bröllopstokiig

Tal under middagen ! Hur meddela Toastmaster ?

Hejsan,

Läste i BT tidigare att bröllopsgästerna skall meddela toastmastern om man vill hålla tal etc. Min fråga är: När skall de göra det ? Samma dag, strax innan middagen eller några dagar innan ? Kan någon reda ut hur det brukar till.

• Svar på tråden Tal under middagen ! Hur meddela Toastmaster ?
  • Bröllopstokiig

Johanna...Alla är olika och behöver kanske olika mycket tid på sig att förbereda det hela.
    Och det är ju bara brudparet som vet hur deras toastmaster är. Så det är ju upp till dom och toastmastern att välja hur mycket tid dom vill ha på sig med förbredelserna och så.

Jema

• Bröllopstokiig

Visst, med risken att skrämma iväg gäster som tvekar om de vågar hålla tal.

• Bröllopstokiig

Jag tror verkligen inte att man skrämmer iväg gästerna som vill hålla tal...
    Det har jag ALDRIG varit med om!!!
    *ler*

Varför förstora upp det hela... Det är ju som sagt upp till brudparet och toastmastern hur dom vill ha det.
    Och är man så "blyg" och "osäker" på om man klarar av att hålla ett tal, bara för att man måste meddelade några veckor innan så tror jag personligen inte att man vågar meddela det när det står ca 30 personer som man aldrig träffat för runt omkring!

Kram Jema

• Bröllopstokiig

OK, ok, vi tycker olika. Jag kan bara tala för mig själv.

Skulle jag få en inbjudan där man anmodades redogöra några veckor i förväg om det skulle jag nog inte hålla tal. Jag skulle få känslan att det var oerhört formellt, och att mitt tal kanske inte var välkommet.

För mig är det enklare att ta toastmastern åt sidan och berätta vad jag vill göra på drinken.

Kan man inte lämna båda alternativen öppna för gästerna? Skriva på inbjudan att om man vill föranmäla tal så gör man det till XXX och sen på drinken, när toastmastern presenteras, kan man säga att det går att anmäla tal till honom/henne. Det måste väl ändå toastmastern kunna hantera?

• Bröllopstokiig

Ja, vi tycker helt klart olika i den frågan!
    Men ingen skada skedd, väl?! *ler*

Och det du skrev om att lämna båda alternativen öppna, det kan ju vara ett bra förslag, om nu toastmastern känner att det är okej och att det kommer funka.
    Men än en gång, det är ju upp till honom och brudparet att avgöra det hela!
    Och man behöver inte redogöra vad man tänker göra, utan bara ge en liten vink av det kommer att komma något i alla fall. Så toastmastern kan vara lite förberedd i alla fall. Och det anser jag inte alls som formellt utan att man underlättar det lite för honom.

Kram Jema

• Bröllopstokiig

Sabina!

Tänkte göra precis så som du skrev!!! Vi försöker komma på någon käck rad om detta och skicka med inbjudan för att alla skall känna sig delaktiga i god tid. Vi kommer ev. prata med värdparen om detta också så att de försöker motivera och engagera andra i att vara aktiva! Ju mer alla bidrar, desto bättre fest enligt vår mening!

• Bröllopstokiig

Visst kan man ha båda alternativen, skriv ut toastmasterns tel nr, de flesta vet att de kan anmäla tal till honom /henne i förväg. Sedan säger toastmastern något vid fördrinken att de som vill hålla tal pratar med honom. Enkelt men nödvändigt. Ju fler och längre tal dest större planering krävs av toastmastern och självklart måste serveringspersonalen planera utifrån talarlistan.

• Bröllopstokiig

Hej!

Först och främst kanske det är en bra idé att välja en person som kan hålla många bollar i luften? Varför annars fråga den personen om han/hon vill vara toastmaster?

Ett bröllop jag var på gick toastmastern runt under välkomstdrinken med en liten bok och penna och frågade om någon vill hålla tal. Oftast blir det små grupperingar vid mingel och han passade på att småprata och frågade samtidigt om någon ville hålla tal. På det sättet kändes det inte som om man behövde ställa sig i kö när det basunerades ut att man skulle meddela toastmastern om tal. :) Det kändes väldigt lättsamt helt enkelt.

Vi kommer inte att berätta innan vem som är tosamadame, utan det kommer att gå bra ändå. Vill inte göra så stor affär av detta med tal. Vi önskar roliga spontana tal.

• Bröllopstokiig

Linda G och Jema... Jag håller med om vad ni säger, det krävs oftast en viss planering av toastmastern. Och det får han lättast om han vet någorlunda hur många som kommer att hålla tall mm.

Tess

• Bröllopstokiig

Tess, Har du själv varit toastmaster någon gång?

• Bröllopstokiig

Nä, det har jag inte. Men jag känner några som varit det.
    Har du varit toastmaster?
    Kan du inte berätta hur det var och vad du gjorde mm?

Tess

• Bröllopstokiig

Jo, jag har varit toastmaster många gånger, varav några på bröllop.

Jag brukar främst förbereda mig med att blanda mig i sånghäftet/festprogrammet och se till att jag kan eller lär mig sångerna. Sen brukar jag prata om när och hur jag ska presentera mig. Helst är det på drinken. Jag har aldrig varit med om att få föränmälningar, men jag skulle inte förbereda något speciellt av dem.

Jag brukar ta reda på om värdarna vill ha något speciellt som jag ska använda för att påkalla uppmärksamhet, tex familjens gong-gong eller att jag på klassiskt sätt ska klinga i glaset. Om inte så tar jag med mig lite varierande saker att "låta" med. Den bästa var när jag använde en liten liten lerduva som örhänge som man kunde blåsa i. Det kom en hög och fin ton och tystnaden spred sig över lokalen mycket bättre än med något riktigt starkt ljud.

När jag kommer dit, eller innan om det är möjligt, pratar jag med hovmästare eller serveringsansvarig. Är det privat kanske det är mamman eller värdparet. Då frågar jag om upplägget på serveringen, när personalen behöver ha det talfritt, om de har klockslag som huvudrätten ska timas till o dyl.

Sen, efter jag blivit presenterad som toastmaster, går jag runt och frågar om det finns några som vill hålla tal. Är det bröllop frågar jag nyckelpersonerna främst. Sen skriver jag upp på en lapp och skissar på en ordning, men den kan ändras under middagen.

När middagen börjar ser jag det som toastmasterns uppgift att få gästerna att må bra, förutom att presentera tal. Ibland är det lyckat att som överaskning för brudparet blanda in "hjälpredor" som leder vissa sånger, tex syskon/barn/vänner.

Det är svårt att sammanfatta, men så brukar jag göra. Du får gärna fråga mer om du vill.

Johanna

• Bröllopstokiig

Johanna... Det låter som du har ett stort ansvarsområde, men det låter i alla falla som att du klarar av det bra!!! Själv tror jag inte att jag skulle kunna hålla så många bollar i luften sammtidigt... Men jag har ju aldrig försökt heller.
    *ler*

Kram Tess

• Bröllopstokiig

Jag tycker att en toastmaster i första hand ska ha lätt att prata och uttrycka sig framför vänner och främmande människor, på ett roligt sätt. Inget stelt och allvarssamt. Ingen fumlig människa, men en som kan hålla ordning och reda på en del av fasten. Vi har en nära vän till min Sambo, som har varit toastmaster på 5 bröllop förrut, sista tre åren Så erfarenhet har han.
    Det vi oroar oss lite för är att det kanske kommer bli FÖR MÅNGA tal.För att alla som vill ska få hålla sina tal och spex skulle vi och toastmasterna ha lite bättre kontroll över situationen än att alla kommer 1 timme innan det är dax att sätta sig till bords och anmäler sig.
    Vi kommer ha ett relativt "normalstort bröllop" med ca 75-80 gäster varav 3 barn. Men fler än "normalt" (tror jag ) är mer pratglada än genomsnittet! Vi räknar med att ca 13-20 tal kommer att vilja genomföras. Lite beroende på om några håller tal tillsammans. Vi tycker att det är rätt många och är därför lite fundersamma.

Vi har iallafall bestämt oss att skriva någon kul rad i info, pappret om att tal ska föranmälas senst tre dagar innan bröllopet.

(Anmäla sig kan man ju göra fasst man inte ännu knåpat ihop något tal)

Hur många tal kan man ha under en trerättersmiddag ?
    Sedan är det bara att hoppas att mostrarna inte pratar FÖR länge......när de väl kommer igång ;)

Ni som har erfarenhet som toastmadame med många tal under en bröllopsmiddag, hur många tal har det varit då ?
    KRAM en undrande Sabina

• Bröllopstokiig

Vårt toastmasterpar vill tillsammans med lista på gästerna ha deras telefonnummer och lägger man till mailadresser är det ju enkelt och betydligt billigare för dem att ta kontakt med gästerna. I mailet skriver man också hur man vill att anmälan av tal ska gå till. Då slipper man ha detta på själva inbjudan.

• Bröllopstokiig

Vi skall skriva i vår inbjudan namn, tel och mailadress till våra två toastmasters, så kan de som vill kontakta dem i förväg. Det är mest fair mot våra toastmaster, tycker jag, så de har lite tid på sig att förbereda ordningen på tal och att de får en någorlunda översikt över hur många tal de skall passa in under middagen. Om det kommer nån under drinken och anmäler sitt intresse för att hålla tal så är ju det OK, men då slipper toastmasters i alla fall att alla kommer samtidigt!

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Vi har presenterat vår toastmaster i ett mail och angivit hans email. Några har anmält sina tal i förväg andra under fördrinken. Vår toastmaster vet när vår middag ungefär ska vara slut och planerar tal efter det.

• Bröllopstokiig

Vår toastmaster kommer förmodligen inte att ha nån koll alls, men han är den ende som vågar säga bä framför en grupp människor. Jag kan inte hjälpa när jag läser era inlägg, att framför mig ser jag en lokal typ Blå Hallen, och i denna några hundra välklädda människor, typ Nobelmiddag, och så en toastmaster, typ Elisabeth Tarras-Wahlberg, med en golvlång lista på ivriga, välformulerande talare...

Nä, nu är det dags för middag här hemma så jag ska klinga lite i familjens gong-gong

• Bröllopstokiig

Vi hade på svarskortet en liten rad där gästerna kunde skriva i om de ville hålla tal (Det var inte vi som tog emot svarskorten). De fick alltså bestämma sig minst 1 månad innan, när de svarade på om de skulle komma eller inte! Om någon sen ville anmäla sig i efterhand var det såklart inte förbjudet, men det var det nog bara en som gjorde.

Man känner ju sina gäster och sin toastmaster väl, så man vet nog vad som passar just på ens egen fest.

Svar på tråden Tal under middagen ! Hur meddela Toastmaster ?