• Bröllopstokiig

Tal under middagen ! Hur meddela Toastmaster ?

Hejsan,

Läste i BT tidigare att bröllopsgästerna skall meddela toastmastern om man vill hålla tal etc. Min fråga är: När skall de göra det ? Samma dag, strax innan middagen eller några dagar innan ? Kan någon reda ut hur det brukar till.

• Svar på tråden Tal under middagen ! Hur meddela Toastmaster ?
  • Bröllopstokiig

Vanligast är att toastmastern presenteras eller presenteras sig själv under fördrinken och ber de som tänkt hålla tal komma till honom.

Om man verkligen vill att några speciella ska hålla tal, men är osäker på om de är säkra på att det är välkommet kan man ju be toastmastern att kontakta dem innan bröllopet för att stötta och uppmuntra dem!

• Bröllopstokiig

Det vanliga är väl att man meddelar toastmastern innan middagen börjar, exempelvis vid välkomstdrinken. Som toastmaster är det därför bra att ha en liten lista med sig där man kan skriva upp namn på talaren och vad talaren har för relation till brudparet. Detta för att få en lämplig mix på talen. Ibland är det ju någon som tagit mod till sig lite sent, men då får man smyga bort till Toastmastern och skriva upp sig under middagen. Det brukar inte heller vara några problem.

• Bröllopstokiig

Är det så?
    Jag undrar om man kan skriva en liten rad om att eventuella tal skall anmälas till Toastmastern ca två veckor innan bröllopet... något sånt. För att vi misstänker att det kommer bli många tal och en del spex på vårat bröllop. Det käns lite bättre och lugnare för toastmasterna ( och oss) att veta att allt kommer klaffa innan själva dagen hur de skall fördelas mellan maträtterna osv.Även serveringspersonalen troro jag vill veta innan. Vad tycker ni? Kan man inte skriva några rader och skicka med inbjudan, där kommer även vägbeskrivning och övernattningsmöjligheter att stå.
    ?????????????????????????????????????????????
    SABINA

• Bröllopstokiig

Jag har både varit toastmaster och hållit tal på flera bröllop, men aldrig varit med om att man måste anmäla 2 veckor innan. Risken är att det känns jobbig och avskräcker folk att hålla tal. Toastmastern klarar nog att planera ändå!!

• Bröllopstokiig

Vi kommer troligen att sätta ut nummer och namn till toastmastern i informationsbladet men sedan är det upp till gästerna om de vill anmäla talen i förväg eller om de vill vänta till bröllopsmiddagen. Jag har fått sådan info vid flera bröllop men ingen uppmaning om att det ska göras i viss tid. Tror som Johanna att det kan vara lite vanskligt att tvinga folk att anmäla talet två veckor i förväg. Så långt innan har väl de flesta inte funderat så mycket på vad de ska säga och jag skulle nog dra mig för att anmäla mig utav rädsla för att bli totalt blockerad.

• Bröllopstokiig

Jag tycker nog att man ska meddela honom så fort man vet att man vill hålla tal eller göra något annat. På så sätt har han mer tid på sig att förbreda mm.
    För oftast krävs det ju ändå en viss "ordning" på det hela, och vad jag har fått erfara så kan det bli väldigt rörigt om vissa säger det till honom precis innan middagen och så.

Lycka till!
    Jema

• Bröllopstokiig

Men vad är toastmastern till för? Nog måste han/hon klara av att styra upp tal som han får anmälda under drinken? Det finns ju ett schematiskt upplägg; Först Välkomst, sen brudens far, sen äldre släktingar, sen syskon/tärna/bestman, sen vänner. Och formellare tal före spexigare. Så svårt är det väl inte? Jag är en sån som nästan alltid håller tal, teaterapa som jag är och uppvuxen i kretsar fär det är vanligt. Och jag har verkligen aldrig varit med om att man behöver anmäla långt innan. Inte behöver det bli rörigt!!!

• Bröllopstokiig

På vårat bröllop hade våra värdar gjort ett häfte till middagen och längst bak satt en liten lapp fastklistrad där gästerna fick fylla i vad de ville göra och lämna till värdarna. Funkade jättebra!

• Bröllopstokiig

Jo, toastmasterna är till för att hålla i "alla" trådarna mm. Men bara för att man är toastmaster så är det ju inte säkert att man kan fixa vad som helst som dyker upp!!!
    Och jag talade aldrig om ETT tal som dyker upp utan om nästan alla tal som kommer att hållas under festen. Jag kan nästan lova dig, att man behöver tid på sig att förbreda mm. Det är ju inte så himmla lätt om där kommer in mellam 5-10 anmälningar under skålen som säger att vi vill hålla tal.
    Och jag tycker också att det hör till sunt förnuft att man meddelar vad man tänker göra på ett ungefär i alla fall.

Jema

• Bröllopstokiig

Jaja, gör som ni vill. Jag tycker dock att ni gör problem av något som inte är ett problem. Jag har aldrig varit toastmaster där det varit färre än 5-10 tal, som alla anmält sig under drinken. Och det har inte varit några som helst problem. Jag brukar fråga den som vill hålla tal ungefär vad den ska göra så att man kan planera upp det. Papper och penna!

Svar på tråden Tal under middagen ! Hur meddela Toastmaster ?