Inlägg från: Bröllopstokiig |Visa alla inlägg
  • Bröllopstokiig

    Skjuta upp mensen UTAN p-piller

    Hej!

    Jag gick tillmin husläkare - sa att jag skulle utomlands och inte ville ha mens då. Hon skrev ut ett recept och det var bara å hämta på apoteket. Lätt som en plätt, men man får betala husläkaravg.

    Hejsvejs!

  • Bröllopstokiig

    Hej igen!
    Tack för alla svar- och söktips :)
    Det ska nog fixa sig!
    Det är ingen som mått illa av något av dessa piller?

  • Bröllopstokiig

    Jag gifter mig 11 maj och skall typiskt nog ha mens då ! Har ätit några piller som heter Primolut-Nor förr när jag skulle utomlands och de funkade då så det får bli dem igen.
    Du kan ju höra om de kan passa dig också.
    Lycka till !

  • Bröllopstokiig

    Hej!

    Om man tar något av ovanstående läkemedel för att förskjuta mensen, förblir då mensen förskjuten månaderna efter? Kan man alltså ta läkemedlet några månader i förväg för att slippa mensen under bröllopet?

    Det vore ju bra om man slapp prova ett nytt läkemedel precis när man ska gifta sig (några av de möjliga biverkningarna är ju t.ex. depression och minskad libido - inte så bra kanske :)

    Tack på förhand för eventuella svar!

  • Bröllopstokiig

    Jenny, jo, jag gillade INTE att käka Gestapuran men jag åt dem i tre månader, inte bara någon vecka. Det försatte mig i permanent pms-läge, jättemysigt.

    Maria, rätt tänkt. Visst blir den förskjuten även månaderna efter. Smart att INTE äta nytt läkemedel just under bröllopet. Många blir lite förändrade av att käka hormoner.

    En sak som jag undrar: när ni bestämmer datum för bröllop, kollar ni inte litegrann hur det ligger med era egna cykler då? Jag menar, varför ska Muhammed komma till berget när berget kan komma till Muhammed... :) Visst, det är mycket man måste ta hänsyn till, men det här med mens är för de flesta av oss inte särskilt oförutsett (såvida man inte är jättejätteoregelbunden förstås). *ler*

  • Bröllopstokiig

    Hej Emmis!

    Tack för svaret!

    Vad gäller planeringen så bestämmer många datum redan mer än ett år i förväg. Man behöver inte ha jätteoregelbunden mens för att råka förskjuta den två veckor på den tiden.

  • Bröllopstokiig

    Det gick inte att få sådana piller utskrivna hos barnmorskan, det måste göras på vårdcentralen, så var det iallafall för mig.

  • Bröllopstokiig

    Tips! Upphör inte mensen när kvinnan är gravid? Då slipper du trycka i dig tabletter.

  • Bröllopstokiig

    Kent, det förutsätter ju att kvinnan vill ha barn? Inte så himla självklart och särskilt inte på bröllopsdagen då en graviditet kan medföra fysiska komplikationer. Dessutom kan inte alla bli gravida....

  • Bröllopstokiig

    Kent:

    Man mår illa och kräks i början av graviditeten...minst lika jobbigt som att ha mensen....

  • Bröllopstokiig

    Ni har många goda sidor som man vill önska sig men mensen är inte en av dom. Ber om ursäkt för min okunnighet. Tabletter låter smidigare.

  • Bröllopstokiig

    Kent, du är ursäktad. Nu ska jag nog ta ett snäll-piller eftersom jag vaknat på helt fel sida idag...

  • Bröllopstokiig

    Good point Maria, jag tänkte inte på att många planerar så tidigt. När vi bestämde vårt datum var det helt självklart för mig att plocka fram almanackan... fast det är ju lätt när det handlar om tre, fyra månader! :)

  • Bröllopstokiig

    Inte ens då är det lätt för en del, Emmis. Det kan räcka med några månader för kroppen att hinna få frispel *suck*
    Jag hade dock tur. När jag närmade mig bröllopet så visade det sig att jag skulle ha mens precis under bröllopet och bröllopsresan. men månaden före bröllopet strulade en till sig, på _rätt_ håll, så att jag till slut hade mens precis innan bröllopet och var utom fara för röda fläckar på klänningen t ex *s*

  • Bröllopstokiig

    huääh nightmare, jag tror jag ska ha röd klänning bara för säkerhets skull *asgarv*

  • Bröllopstokiig

    Totalt Off Topic fråga till Kent:
    Vad skulle du göra om du var kvinna för en dag??? Med tanke på alla de goda sidor vi har *ler*

  • Bröllopstokiig

    Emmis..... En batikfärgad kläning kanske?? I olika röda nyanser. Så syns det _verkligen_ inte! *s*

  • Bröllopstokiig

    *garvar så att jag trillar av kontorsstolen*
    hihi Jennie, det där ska jag allvarligt överväga! :D

  • Bröllopstokiig

    Hej Jenny,

    Pillren som du frågar efter har många namn. De vanligaste som jag har hört talas om är Gestapuran och Primolut-Nor.Dessa läkemedel kan du ej få utskrivet av en barnmorska utan du måste gå till en gynekolog eller någon annan läkare på t ex din vårdcentral.

    Själv har jag använt mig av Primolut-Nor och var jätte nöjd. Vid menstruationsförskjutning skall man börja 2-3 dagar innan beräknad mens, en tbl morgon & kväll & äta högst 14 dgr. Mensen kommer efter 2-3 dgr efter sista tbl. Det är viktigt att du inte är gravid när du tar dessa tabletter då det kan vara skadligt för fostret.
    Det som kan vara bra att veta är att alla människor kan reagera olika på olika läkemedel. Om du bestämmer dig för att prova nåt av dessa läkemedel kan du använda det någon eller några cykler innan bröllopsdagen. Dvs skjuta på mensen några månader innan den stora dagen för att undvika obehagliga överaskningar.

    Lycka till!

Svar på tråden Skjuta upp mensen UTAN p-piller