• glassegott

hur skär man tårtan :)

Jag kan inte göra annat än att le åt mig själv, ja jag har sett bröllopsnoja och ska jag vara ärlig hade jag hoppats på att de hade tagit upp såna här detaljer där! men nu gör de ju inte det så jag frågar er!
    Om man har en tårta där våningarna ligger direkt på varann (alltså ingen tårtställning) hur skär man då?
    Vi ska ha ungefär 40 gäster, hur stor tårta blir det? om man räknar normalstora våningar.

• Svar på tråden hur skär man tårtan :)
  • Brideinmaj

Bra fråga för det undrar jag med!

• Inda

Fråga konditoriet där ni beställt tårtan...

• Elli/Velli

undrade samma sak, därför frågade jag henne som vi beställt tårtan av och hon sa att man börjar från toppen och arbetar sig neråt, för börjar man från botten så finns risken att tårta faller!
    så från toppen neråt!!!

• Ei saa peitää

Fast blir tårtan inte väldigt ful då när man kommer till våning 2 och 3 för då finns det ju inte så mycket dekoration uppepå tårtan, i alla fall inte längst in?

Jag har nämligen också funderat på samma sak över hur man skär en sån tårta.

• glassegott

ja det borde ju bli en jättetråkig tårta när man skär så!

man kanske får ha extra dekorationer att slänga på

• jätteglad

Alla ser ju tårtan innan man börjar skära i den... sen ska den ju bara ätas upp, verkar lite overkill att springa fram med mer dekorationer... Men en tårta som ramlar vore däremot fjasko. Skär uppifrån tycker jag!

• lilla mys

Jag jobbar med bröllop och har skurit många bröllopstårtor!

Sant är att en våningstårta där våningarna ligger direkt på varann, inte ser helt kul ut efter att man börjat skära i den! Det är också svårt att "ta rätt lager", oftast följer nästa lager med av bara farten och bildar gropar och det är inte snyggt!

Varför har ni inte en ställning? Tårtan är mycket lättare att skära och håller sig "snygg" genom hela tårtskärar stunden.

Om det är så att ni själva ska göra tårtan eller kanske en bekant, och att ni därför väljer att lägga våningarna på varann, så är ett tips att ringa till ett bageri och hyra en av deras ställningar!
    Det är inte så dyrt tror jag.

• glassegott

Trådstartaren igen

jo det blir nog en tårtställning, det verkar inte särskilt roligt att ha en gropig tårta.

tack för alla svar!

Svar på tråden hur skär man tårtan :)