• sofia j

Rodnad...=(

Måste bara få skriva av mig lite om ett problem som jag har. Jag rodnar väldigt väldigt lätt...Har gjort det så länge jag kan minnas nästan och det är så jobbigt. Det känns som att jag rodnar jämt...När jag pratar inför folk, träffar på nån jag känner på stan, betala i kassan...Det har blivit som en ond cirkel och jag känner mig ofta osäker och nervös. När jag blir röd i ansiktet så blir jag som en tomat. Jag rodnar av nästan allting jag gör och det är så pinsamt för jag vill ju verkligen inte bli röd i ansiktet ändå blir jag det.
    Nu ska jag gifta mig i sommar med min kärlek och jag är orolig över att jag ska rodna i kyrkan, stå där och se ut som en tomat, jag vill inte det...
    Önskar att man kunde operera sig eller nåt så jag inte blev så röd jämt...Känns som jag är den enda som har detta problem... Någon som har nåt tips, förutom att bli självsäker kanske... Jag skulle våga mycket mer om jag inte blev illröd av allt...
    Kram

• Svar på tråden Rodnad...=(
  • madddee

jag hade en kompis på högstadiet som hade jätteproblem med det åxå. HOn funderade på att operera sig, det är ngt blodkärl man helt knipsar av eller hur det nu var (jag har ingen aning!!!)
    Sen kom det fram attdte finns nån sorts grönt puder (obs man ser inte grön ut!) som tar bort rodnaden, typ pigment-puder. eller nåt... det kanske vore nåt?? Jag har ingen aning om vart man kan få tag på det, har bara hört att det finns...

Kan är nån annan som har lite bättre koll??
    (har inte själv problem med det...)

• blueberry

Hej! Jag känner verkligen igen mig!
    I väldigt många år blev jag jämt röd i ansiktet (och då pratar jag om flera gånger varje dag, oavsett i vilket sammanhang). Det var mest jobbigt när jag skulle prata med folk, hålla föredrag osv.

Ett tag funderade jag på att operera mig mot rodnad (läste det i en tidning) men eftersom jag inte var myndig då så gick det ju inte...

Min räddning blev grönt puder och täckstift som skulle neutralisera den röda färgen. Och det funkade! Jag visste då att när jag blev röd i ansiktet så syntes det inte, och eftersom det mest var rädslan för att rodna som stressade mig så avtog det successivt.. Efter ett tag så använde jag pudret bara då jag skulle hålla föredrag eller nåt annat viktigt..

Det är ju egentligen osäkerhet och brist på självförtroende det bygger på men det är inte så lätt att bara "få bättre självförtroende" utan vidare.. För mig funkade detta jättebra och nu har jag inga som helst problem med att prata inför folk!! Jag tycker till och med att det är roligt..Jag hoppas verkligen att det funkar för dig oxå, för det är en sån lättnad att slippa tänka på det hela tiden..

• soffia j

Hej igen...tack för hjälpen....

Vad är det för grönt puder, var köper man det???
    Vad har du läst att man kan operera sig nånstans? Det skulle vara det bästa alternativet?? Är det nån annan som kanske vet?? Tacksam för all hjälp, det känns skönt att höra att jag kanske inte är ensamast i världen med mitt problem....

• kestra

har sett att body shop har gröntonad underlagskräm och concealer i alla fall.

• Filur

Jag har exakt samma problem och speciellt med killar. När de pratar med mig så rodnar jag och då tror de säkert att jag är kär i dem eller något sådant. Antagligen är det därför jag blir röd i ansiktet för att jag är så rädd för att de ska tro att jag är intresserad och då blir jag det bara för det (hoppas ni förstår vad jag babblar om!) Jag hatar det och skulle gärna operera mig eller bli av med det på annat sätt!

• CyberPet

Är det bara jag som tycker att de som rodnar är söta och inte alls pinsamma? Faktum är att jag inte ens tänker på att andra rodnar! Visst rodnar jag också ibland, speciellt om jag gjort bort mig lite... men jag försöker låtsas som om inget att kinderna blossar glödheta.

Att rodna är ju egentligen väldigt naturligt och det är dumt att man blivit itutad att det är larvigt och fult. Jag tycker det är dödscharmigt och dessutom visar det att personen ifråga faktiskt visar sina känslor mycket mer öppet än andra. Visst är det avslöjande när man rodnar när någon pratar med en (en snygg kille till exempel) men samtidigt är det ju en jättefin komplimang till honom.

Jag tycker ni ska vara stolta över att ni rodnar!

Men som sagt, jag förstår om det kan vara jobbigt också, man vill ju inte rodna JÄMNT. Det finns som sagt underlagssmink för att dölja blemmor bland annat som är lite gröntonad (man går inte omkring och ser ut som en hulk) som man lägger på under underlagskrämen. Kan kännas jobbigt dock om det inte är något bra material så man känner som man bär en mask. Kolla med en duktig sminkös eller liknande.

Lycka till!

Petra
    (som rodnade lite på bröllopet men tänkte inte på det en sekund)

• ung

Hej! Här är en till som också tillhör de rodnanders skara. Dock blir jag inte alltid röd utan det är bara i vissa situationer. Problemet med min rodnad r att den inte håller sig till mitt ansikte utan sprider sig ned över hela bröstet, ryggen och på överarmarna. Har funderat på hur läcker jag kommer att vara på bröllopet med en axelbandslös klänning. Men, det är ju sån jag är så antingen får omvärlden ta mig som den tomatblossande tjej jag är eller så får de gå miste om en ganska trevlig tjej.

• Mid

Min sambo rodnar också så fort han betalar i en kassa eller andra situationer. Det är ingen som bryr sig. Bara jag förstås som tycker att han är så söööt. :)

Jag förstår att du kanske tycker att det är jobbigt men att rodna är ju bara ett av många olika sätt att visa lite nervositet. Andra kan ju svettas jättemycket, staka sig osv. En kompis till mig börjar tex prata tillgjord dialekt när hon är nervös på föredrag.

• soffia j

Hej igen... Jag är inte ett dugg stolt över att jag rodnar, jag skäms bara fruktansvärt mycket över det...det blir ju bara värre då. Trodde det skulle gå över när jag blev äldre men det känns som att det bara blir värre...
    Är det någon som vet var man kan köpa grönt puder, eller något om operation???

Det känns som att hela mitt liv går ut på det här nu...Det är det enda jag tänker på...Tänker alltid på situationer som jag ska undvika osv... Det är så jobbigt. Jag är ju väldigt social annars, har ett bra jobb, kille mm....
    Önskar bara att jag fick hjälp... Kram

• soffia j

Blueberry... var köpte du grönt puder nånstans??? Har letat idag på stan men ej hittat nåt! Tacksam för svar snarast....

• blueberry

Oj, sorry att jag inte svarade.. jag har inte varit inne på ett tag..

Jag köpte mitt puder på bodyshop. Och sen fanns där oxå flytande grön concealer...Jag vet inte alls om det finns något motsvarande där nu men du kan ju alltid fråga. Annars så tror jag det finns i någon välsorterad sminkaffär..
    Jag hoppas att du hittar det nånstans iallafall!

På postorder har jag nån gång köpt ett täckstift med två sidor, en grön och en hudfärgad. Den funkade oxå rätt bra.

Hoppas det går bra nu.
    Kram /B

• soffia j

Tack för svaret... Nu ska jag gå dit och kolla om jag hittar nåt. Men det är GRÖNT puder jag ska leta efter?? Jag är inte direkt hemma på smink fronten....
    Tack i alla fall...Kram

• blueberry

Jag kom på att det kanske finns på Make up Store också.. Dom har ganska mycket..
    Om du bor i en stor stad så brukar den affären finnas...

Svar på tråden Rodnad...=(