• cielle

Idéer på röror till tunnbrödssnittar

Hej alla. Vi har tänkt att ha tunnbrödssnittar som tilltugg till fördrinken. Vi fick det på ett bröllop vi var på i somras o det var supergott. MEN- nu vill jag ha er hjälp att komma på goda röror man kan lägga i. Det får inte vara allt för "klabbigt" så att det rinner ut när man skär i snittar men ni fattar :)
    Skinkröra, lax/räk röra, mm Förslag mottages tacksamt!
    :)

• Svar på tråden Idéer på röror till tunnbrödssnittar
  • whiteshark

De här e en supergod grej som min pappa alltid har med på nyårsafton

Brännvinsost- och rödlöks-"röra"

Man kör osten i matberedare (med kniven) sen häller man i rödlöken(som ska vara skuren i mindre bitar, sätt inte ner en hel) och en aning creme fraiche (den ska inte vara för geggig så ta det lugnt med fraichen)mixa tills det är "bredbart"
    om man vill så kan man salta och peppra en aning men det brukar inte behövas.

smeta ut "röran" på ett stort mjukt tunnbröd och rulla på den längden du vill ha dem, lägg kallt innan du skär upp och Voilá man har ett alldeles fantastiskt tilltugg, sen är det ju smaskens med skagenröra på hårt tunnbröd, det bjöd min farbror på när han gifte sig och det tänker jag också göra....Oj oj vad långt det här blev...Lycka till!!

• Gift Snoffsan

Majsan80, ja det gör jag. Både rider och har egna, en häst har jag haft sen den var en fölunge och fött upp på egen hand. Som svar på din fråga alltså. Det är ju inte det som tråden handlar om utan en reflektion från min sida.
    *förlåt trådstartaren*

• cybbeko

men hur gör ni rörorna? Är alla här allmänbildade på röror? Är det bara jag som inte fatta? Typ, hur mycket renkött/pepparrot och har man något annat, hur ska köttet va?

• cielle

"whiteshark"- det där lät jättegott! Och ett bra alternativ för vegetarianer. Tack! Fler förslag? :)

• Umebruden

Jag kom att tänka på en sak. Min kompis var på bröllop när hon var gravid, och det fanns självklart ett alkoholfritt alternativ till henne.
    Däremot serverades endast skaldjur till förrätt, och gravida ska tydligen inte äta skaldjur, så hon kunde inte äta den.
    Jag kom bara att tänka på det när jag såg att det var många förslag här som innehöll skagenröra, räkor och liknande. Det bör finnas ett alternativ om ni har gravida gäster. Många är nog inte medvetna om det (jag var inte det).

• cybbeko

cielle - finns det ett namn som heter så? Jag trodde att jag hade hittat på det! Tänkte att min första dotter ska heta cielle!

• Umebruden

cybbeko:

Det bästa tipset jag har om man inte hittar recept på den aktuella röran (vilket i många fall finns på internet) är att köpa hem ingredienserna i mindre mängder och prova sig fram. När man smakar av ser man ju om det blir för mycket eller för lite av något.
    Kan i och för sig vara bra att göra även om du har ett recept, det är ju inte alla recept som är precis som man vill ha dem.

• höst05

cybbeko: fint! "Ciel" är "himmel" på franska!

• cybbeko

höst05 - precis därför jag fnulade ut det!
    Jag vill gärna att det skulle vara något med stjänra eller himmel eller så men ciel är finast!

• höst05

Ja, étoile är lite svårt att säga på svenska...(hemska tanke: skånska ungar som skriker ettowallll!)
    /själv skåning
    Förlåt inhoppet på tråden, liten utvikning...

• Bubblan81

*Crabsticks med finhackade olika paprikasorter, dill, lite majo och creme f, salt o peppar ev lite citron.
    *Skagen med lök i
    *parmaskinka och pesto

• cielle

Cybbeko, hej! Vad gulligt! Nä- jag heter inte så utan det är bara mitt nick som jag kom på genom att ta mina initialer- C & L o säga dem på engelska. Det bara poppade upp liksom o då tyckte jag att det var lämpligt som nick :) Nu kommer jag att byta mitt efternamn (14 aug) men vad gör det? Om jag skulle få en dotter någon gång så skulle jag också kunna tänka mig att döpa henne till Cielle :) Vad jag däremot inte visste är att det betyder himmel på franska. Det gör det ju till ett ännu finare namn! :) // Cielle

• cybbeko

men tycker ni att man ska stava det ciel som på franska eller som du stavar? Jag tänkte att cielle är bättre för då förstår även de som inte kan franska hur det ska uttalas, dessutom ser det lite mer feminint ut med den stavningen. Även om jag egentligen tycker att ciel ser snyggare ut. Vad tycker ni? (kanske dax att starta en ny tråd snart ;)

• liina

Bre på pepparrotsost och rökt lax (eller hamburgerkött).Jättegott!

• Hopp@s

Får jag inflika - apropå förslaget med pinje- och valnötter - att det kan vara bra att hoppa över sådant om ni misstänker att det kan finnas allergiker som ska äta av snittarna... Vissa allergiker är ju extremt känsliga...

Svar på tråden Idéer på röror till tunnbrödssnittar