• Brud 29/5 2004

Förslag på förrätt som håller sig.

Hej allihopa

Jag undrar om någon har något tips på förrätt som håller sig att stå framme ett tag. Vi ska ha en kall buffé men vill ändå ha en framdukad förrätt så man kan samla ihop gästerna litegranna. Men det måste ju vara något som håller sig lite eftersom vi ska göra allt själva.

Hoppas på svar

/Lena

• Svar på tråden Förslag på förrätt som håller sig.
  • Trollsanna

Tunnbrödkorgar med skagen röra..
    Man kan förbered skagenröran och sedan en stund innan det ska serveras klicka ut röran i korgarna. Det går ganska snabbt.

• Brud 29/5 2004

Det låter smaskigt. Hur gör man tunnbrödkorgar? flera tips?

Tackar tackar.

• W2Bsoon

Tänkte förelå detsamma... Eller som en toast. Eller kanske melonbåtar med skinka (i olika smaker, parma, rökt osv).

Korgarna finns att köpa klara, men vill du göra själv så tar du tunnbröd och fuktar det med en blomspruta tills det går att forma. Lägg det då över en upp & nervänd skål i lämplig storlek. När det sedan har torkat har det fått formen av en korg. Lite tidskrävande...

Lycka till.

• Brud 29/5 2004

Tänkte nån förrätt som klarar att stå framme nån timme eller 2 utan att bli guckig.. klarar melon o parmaskinka det? det lät ju himla gott det med..

• W2Bsoon

Egentligen klarar nog ingen mat det... Men jag tror ändå att melon å parma ligger bra till. Men det beror ju på hur varmt det kommer att vara den dagen åxå. Jag menar om det blir supervarmt i lokalen. Men kan ni inte ha plast över tallrikarna och sedan få hjälp av någon att ta bort det innan gästerna sätter sig till bords?

• Brud 29/5 2004

Gifter oss den 29 maj, pingstafton alltså. Är det väldigt varmt så kanske brödkorgarna ramlar ihop oxå? Man kanske kan göra en lite trevlig tallrik med fyllda körsbärstomater, melon o parmaskinka, oliver och lite sånt gottis.

• höst05

Tapastallrik med lite kallskuret kallrökt skinka/salami etc, ost, oliver, bröd och nån god inlagd grönsak?

• W2Bsoon

Ja, helt sant - av vätskan från mojjan så är det inte omöjligt att de viker sig.

Men ditt förslag lät ju supermumsigt. Kör på det. Bra idé !!

• stinalina

En tapas tallrik låter suveränt. Spansk tortilla. Tomater (skivade med salt på blir supergoda om de får ligga framme ett tag). Goda spanska oliver. Bröd. Ost bör man nog vara försiktig med. En iskall torr sherry till blir suveränt som entré

• Hulkens brud

Vi ska ha små pajer, gjorda i små kakformar. Det blir förmodligen kyckling. Min kille äter inte skaldjur... så därför får det bli detta. De är jättegoda, och går att förbereda långt innan (frysa in)

Svar på tråden Förslag på förrätt som håller sig.