Fläskfilé, recept tips?
Vi tänkte göra maten själva till vårt bröllop.
Huvudrätten vill vi ska bestå av fläskfilé och potatisgratäng.
Men just nu står det still i huvudet. Någon idé vad man kan göra med fläskfilén?
Vi tänkte göra maten själva till vårt bröllop.
Huvudrätten vill vi ska bestå av fläskfilé och potatisgratäng.
Men just nu står det still i huvudet. Någon idé vad man kan göra med fläskfilén?
Jag har ett valdigt enkelt recept hemma pa flasfile med gradd sas med svamp och chilisas. Det ar inte starkt som det later. Om du ar intresserad kan jag skriva ner receptet nar jag kommer hem.
Sommar 04
Gör gärna det.
Tack
Grillolja (den med vitlök) & citronsaft...Klappa in ordentligt i köttet.
krydda med 4 pepparsorter
Lägg i en plastpåse och låt marinera några timmar.
Helstek och skiva upp.
Kladdigt att göra men väldigt gott.
Det är också jättegott med fylld fläskfilé. Man delar den nästan helt, men låter den sitta ihop lite så rinner inte fyllningen ut lika lätt. Vi brukar fylla med knaprig bacon, lök och rosmarin, men man kan ta nästan vad man vill.
Fyll, snöra ihop den eller sätt rikligt med köttnålar så den håller ihop, bryn den i en stekpanna och stoppa sedan in den i ugnen. Stektemperatur och tid kommer jag inte ihåg, men det brukar ju finnas instruktioner för ugnsstekning av olika köttsorter i kokböcker...
När den är klar får den vila lite, och sedan tar man bort fästanordningen och skär den i skivor. Dessa skivor kan man sedan lägga i någon god sås eller servera som de är.
Ngt som vi ofta brukar göra är att skiva den i strimlor och sedan bryna, ner i en gryta med creme fraiche (naturell), färska champinjoner, purjolök och salvia. Underbart gott och busenkelt!!!
Hej!
Vi kommer att göra en kall version av fläskfilé. Man genomsteker fläskfilén först och sedan marinerar man den. Det blev helt suveränt!! Om du vill kan jag maila receptet.
Ann
Det här är supergott. Vill man inte ha det till bröllop laga det någon gång ändå, såsen är så god att det är inte klokt. Går bra att förbereda också. Man steker upp fläskfilén och lägger den i folie. Sås för sig. Innan man skall servera lägger man fläskfilén på ungsfasta fat, häller såsen över och värmer det i ugn.
4 port
6-7 hg fläskfilé i tjocka skivor
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
Sås
3 dl crème fraiche eller vispgrädde
¼ msk soja
2 msk torr sherry
2 msk chilisås
1-2 krossade vitlöksklyftor
¼ msk ljus fransk senap
1 tsk dragon
2 krm svartpeppar
lite cayennepeppar
-Stek fläskfiléskivorna ca 4-5 minuter på varje sida. Salta, peppra och ta upp köttet.
-Rör ner crème fraiche i stekpannan, låt det koka upp och smaksätt sedan med de övriga ingredienserna till såsen.
-Lägg köttet i såsen och låt det bli genomvarmt.
Inbakad fläskfile´ med vitlökscantadou ost (vet inte hur den stavas). Den är såååå god.
Helstek file´n. Behöver inte stekas klar eftersom den ska in i ugnen. Dela filén i mitten bred i osten och linda smördegen runt om och sedan in i ugnen. Det blir supergott. Skiva upp den och servera..mmm nu blev jag hungrig.
Trollsanna, vad passar bäst till det? Ska ha kompisar över på middag på fredag....Kay
Fyll filén med något mumsigt.
Skär upp filén så att den blir som et stort tunnt ark, dvs skär inte bara en skåra rätt ner, utan mer som en omvänd rulltårta...
En variant på fullning är att ta philadelphiaost (orginal) och blanda med Old el Pasos tacokrydda och ev en pressad vitlöksklyfta. Kleta ut detta på filéplattan och rulla sedan ihop till en rulltårta, knyt om med snöre. Stek den klar i stekpanna.
En annan fyllning är att finhacka en stakt chorizokorv, en halv chili, lite lök och blanda ner detta i cantadou vitlöksost. Kleta ut detta på filé plattan, rulla ihop, knyt om och stek.
MUMSIGA SAKER!!
ok, nu till slut far jag tummarna loss!
Bryn flaskfilen med salt och pepper. Lagg dem i en ugns-saker form.
Stek burk champinjoner (2 stora burkar) i 4 msk smor. Spara vatskan.
Blanda i ca 6 msk mjol med svampen. Hall i svamp vatskan och 4 dl gradde.
Hall i chili sas (typ Heinz eller liknande) enligt smak. Koka nagra minuter.
Hall sasen over kottet och gradda i ugnen i 15 - 20 minuter i 250 grader.
Inte sa valdigt nyttigt. Men valdigt gott till Fest!
Kay
Oj f-låt att jag ej hann svara före fredagen.
Själv tycker jag klyftpotatis är gott till. Brukar köpa stora bakpotatisar och göra stora klyftor av det. Sedan en god sallad till också.
Marinerad fläskfilé
4 pers
500 g fläskfilé
Marinad:
½ dl olja
½ dl vitvinsvinäger
½ msk salt
1 pressad vitlöksklyfta
svartpeppar, basilika, dragon, Persilja
Stek fläskfilén på spisen 20 ? 25 min på svag värme
Låt svalna.
Lägg filén hel i marinaden i minst 4 timmar.
Vid servering, skär i skivor.
Den godaste fläskfile jag vet är senapsmarinerad. Det smakar inte direkt senap egentligen. Man marinerar den i ca 3 dagar i socker och senapspulver. Sedan steker man den hel och gör en sås på stekspadet. Till har man heslt hasselbackapotatsi eller klyftpotatis. Smask!!