• Hestia

Flytta till Halmstad!?

Hej!
    Vi funderar på att flytta till Halmstad nästa år.
    Är det någon som vet lite om staden?
    Skall man ställa sig i bostadskö hos HFAB redan nu?
    Hur ser det ut med husmarknaden? (vi vill köpa hus efter ett par år)
    Skulle någon kunna berätta om vilka områden som anses vara bra, och vilka man skall undvika, om det finns några sådana?

Tack för hjälpen!!

• Svar på tråden Flytta till Halmstad!?
  • West

Mitt tips är att ställa sig i kö med en gång om ni tänkt flytta! Halmstad är en studentstad så det finns ju viss lägenhetskö kan jag tänka mig, vet ej säkert.

Kostar det inget så skulle jag ställa mig i kö om jag funderade på att flytta. Man kan ju oftast säga när man ungefär vill ha en lägenhet (om det sedan inte blir då pga kö eller annat är ju också sådant man bör ta i beräkningen). Skulle det trots att dyka upp någon innan kan man ju tacka nej - men kolla upp hur många erbjudande som man får tacka nej till utan att trilla ur kön ect.

Lycka till! (Och tänk på att Halmstadsdialekten ibland är förädisk och smyger sig på ens egna dialekt vare sig man vill eller inte... ;) :D )

• TeaSpoon

Ställ er nu!! Det är i dagsläget ca 3 års kö... Här är bostadsbrist... Områden man ska undvika?? Det beror helt på... Jag trivdes med att bo på Andersberg, men det är halmstads motsvarighet till Rosengård/Rinkeby....

Vi flyttar in i vårt nyinköpta hus om 2 mån och det köpte vi för 450 000kr och det ligger 1,5 mil utanför stan.

• Kexet

HFAB har ingen riktig bostadskö, utan det gäller att ringa ofta och ligga på dem. Om man själv inte agerar händer det ingenting.

Du kan själv gå in på deras hemsida och lägga in en bokning på lediga lägenheter, men det är långt ifrån alla lediga lägenheter som läggs ut på nätet, en del hamnar direkt hos en hy hyresgäst.

Alla områden har väl mer eller mindre sina dåliga sidor. Andersberg och Vallås anses väl inte vara något av de bra områderna, men bara på Vallås har det rustats upp en hel del de senaste 5-10 åren. Fasaderna har blivit snyggare och lägenheterna har fått fjärrvärme.

Sofiero är ett fint område, med fräsha lägenheter och en del grönområde. Personligen tycker jag dock att hyrorna där är lite väl dyra, likaså på Bäckagård.

Husmarknaden inne i stan är väl inte någon positiv syn. Det är dyrt och få objekt. Du får göra som TeaSpoon, flytta någon mil utanför Halmstad om du vill hitta ett hus för en rimlig kostnad, men så är det väl överallt.

Själva stadkärnan med butiksutbudet är rätt litet men mysigt. På sommaren blommar staden verkligen upp, men då gäller det också att vässa armbågarna och lära sig, de för turisterna, okända vägarna ner till stranden.

Själv är jag inflyttad och jag trivs här. Lycka till!

• Hestia

Tusen tack för tipsen!!!

Anmäler oss till HFAB direkt nu då!

Teaspoon - Det var nog det billigaste hus jag någonsin hört talas om!! GRATTIS!! Har du bilder på det? *nyfiken*

• MeLyAnA

Hej, vi ska också flytta till halmstad! Anmälde oss till Hfab i december och har fått ett(!!!) erbjudande änsålänge. Kan bero på att vi går på studielån...

Vill du ha hus så gå in på dn.se och klicka på bostad. Det finns jättemånga hus i omkring halmstad ;)

• Hestia

MeLyAnA - Tack för tipset! Tyvärr har vi inte råd att köpa hus direkt - jag kommer börja mitt första jobb efter studierna i Halmstad i så fall, så vi har inga sparade pengar. Sedan väntar vi nog med att köpa hus tills vi vet att vi trivs bra!
    Tack för att du berättade om erbjudandet, så har jag lite tidsramar.
    När skall ni flytta dit? Hur kommer det sig att ni valde Halmstad?

• TeaSpoon

Kexet - Det där är fel!! Sedan 2-3 år tillbaka så har HFAB en bostadskö, Jag fick min lägenhet på Linehed precis innan de bytte till köandet och glad är jag för det...

Sedan finns det en massa privata hyresvärdar också...

• Hestia

Teaspoon - Jag har ställt mig i kö nu, hoppas på att få en hyfsad lägenhet nästa sommar!
    Tror att Kärleken är bra - min moster har hus där, och det är relativt nära sjukhuset (där jag kommer jobba). Men jag är öppen för lite var som! :)

Vet du om någon av de privata hyresvärdarna har hemsidor? Har hittat Jana, Cityfastigheter, Mandamus och Wennerholms via Halmstads hemsida, men ingen av dem verkar ha kösystem, så jag antar att det gäller att ringa runt när det börjar närma sig!

Tack för all hjälp, allihop!!

• MeLyAnA

Hestia: Ja du, egentligen vet jag inte. Jag är från Malmö och min sambo är från Örebro. Just nu pluggar vi båda i Leksand. Vi är färdiga i Maj och då vill vi bo någonstans mellan "våra" städer. Hans förldrar har sommarstuga i Halmstad och vi vill bo i en mellanstor stad vid havet. Dessutom är det en jättemysig stad!

• Hestia

MeLyAnA - Vad kul! Vi bor i Malmö nu, men vill inte stanna här sedan (svindyra hus och dålig arbetsvillkor på sjukhuset...) :(
    Håller tummarna för att ni hittar något ni trivs med!!

• MeLyAnA

Hestia: Jaha, jobbar du på MAS eller? Jag tror hela min släkt har jobbat där, haha... Jag vill inte heller tillbaka till malmö. Har iofs hela familjen där men jag vill bo i en liite mindre stad. Vart pluggar du nu då? Och hur gammal är du? Många frågor blir det... :)

• TeaSpoon

Jag trivdes bra på Kärleken när jag bodde där, men jag tycker det är lite dyra hyror...Där jag har trivts allra bäst i Halmstad är på Linehed... Dock en bit ifrån sjukhuset...

Tyvärr kommer jag inte på fler hyresvärdar än de du räknar upp... men jag skulle råda dig till att kolla Hallandspostens hyresannonser:
    www.hallandsposten.se/

• Hestia

TeaSpoon - Tackar för tipset!!

MeLyAnA - Jag pluggar till läkare och är färdig nästa sommar. Så jag jobbar inte på MAS, men vi har väldigt mycket praktik, så jag har varit på MAS de senaste två åren, och även om alla är väldigt trevliga och så så vill jag inte jobba där sedan...
    Jag är 23 år, fyller 24 nu i mars.
    Vet inte om jag får jobb i Halmstad heller, det är över 6 sökande till varje AT-tjänst. Men om jag inte får det så får jag vicka ett halvår eller så - det ordnar sig! :)

• Guldfisken

TeaSpoon: Kunde inte låta bli att lägga mig i. Blev väldigt nostalgisk, min kära mormor (som tyvärr gick bort 1996) bodde på Linehed och där har jag sprungit omkring och lekt mycket som barn. :)

• Kexet

TeaSpoon: Ok, det var något nytt att de har skaffat kösystem, men det var ju också ett antal år sedan vi själva bytte lägenhet. Jag vet bara att våra kompisar har fått till svar att de inte har ett direkt kösystem, men det kan ju också bero på vilken handläggare man får.

Jaja, där lärde jag mig någonting nytt.

• Mrs. Simon

örjans wal och kärleken trivs jag bra !

• Cecilia J

Eftersom jag pluggar gillar jag Öster då det ligger mellan stan och skolan. Köpte en bostadsrätt (i våras) och även inom bostadsrättsmarknaden börjar det bli dåligt med lägenheter att hitta...

Kan påpeka att det i den nyaste nr av Motvinden (högskolans tidning) står att HFAB inte har kösystem... Utan det är tjata och smöra som gäller.

Skulle jag köpa hus (eller NÄR jag ska göra det och det blir i Halmstad) skulle jag välja Söndrum, dyrt kanske men lagom avstånd till stan.

Välkommen...

• agnelia

Vad ni än gör, flytta inte till Andersberg!!!! Det är det värsta området vi någonsin har bott i!!!

Helt okej stad för övrigt!
    Lycka till i Halmstad!

Svar på tråden Flytta till Halmstad!?