HFAB har ingen riktig bostadskö, utan det gäller att ringa ofta och ligga på dem. Om man själv inte agerar händer det ingenting.
Du kan själv gå in på deras hemsida och lägga in en bokning på lediga lägenheter, men det är långt ifrån alla lediga lägenheter som läggs ut på nätet, en del hamnar direkt hos en hy hyresgäst.
Alla områden har väl mer eller mindre sina dåliga sidor. Andersberg och Vallås anses väl inte vara något av de bra områderna, men bara på Vallås har det rustats upp en hel del de senaste 5-10 åren. Fasaderna har blivit snyggare och lägenheterna har fått fjärrvärme.
Sofiero är ett fint område, med fräsha lägenheter och en del grönområde. Personligen tycker jag dock att hyrorna där är lite väl dyra, likaså på Bäckagård.
Husmarknaden inne i stan är väl inte någon positiv syn. Det är dyrt och få objekt. Du får göra som TeaSpoon, flytta någon mil utanför Halmstad om du vill hitta ett hus för en rimlig kostnad, men så är det väl överallt.
Själva stadkärnan med butiksutbudet är rätt litet men mysigt. På sommaren blommar staden verkligen upp, men då gäller det också att vässa armbågarna och lära sig, de för turisterna, okända vägarna ner till stranden.
Själv är jag inflyttad och jag trivs här. Lycka till!