• 22 maj - bruden

Flytta till Helsingborg!

Vi funderar seriöst på att flytta till Helsingborg, kanske till hösten...men vi kommer inte därifrån så vi känner inte till områdena, varken i eller utanför. Ni som gör det, ge mig lite information, är ni snälla. Kan tänka oss att bo långt utanför också, kanske i någon söt liten by på lagom avstånd...

Vi vill nog köpa hus, men kan tänka oss att börja i en lägenhet. I ett tyst, lugnt område vill vi bo (ej mitt i stan).

Hoppas på tips!!

Ni får gärna tipsa om bra, seriösa arbetsgivare också...hihi...

• Svar på tråden Flytta till Helsingborg!
  • Sötöga

Hej och välkommen! Som inflyttad sedan fyra månader tillbaks så måste jag säga att jag stortrivs. Det är mycket svårt att få lägenhet i stan, jag och sambon letade envist i över ett år faktiskt, men bor idag perfekt nästan mitt i stan, men ändå lugnt och trevligt. De områdena som allmänt ses som "bra" är väl centrum, Tågaborg, Slottshöjden, Norr...det var vad vi fick höra. Sedan finns även "byarna", vi var själva och tittade bland annat i Åkarp, Strövelstorp, Ramlösa, Rydebäck (perfekt gällande hus, men dyrt) och Vallåkra, men hamnade ändå i centrum till slut, vi hade väldig tur på sluttampen. Välkommen hit...!

• Sötöga

Och vad är det för jobb du söker? :)

• hoppsan

Vi letar också hus och letar då runt omkring Helsingborg. Förresten Sötöga, Åkarp ligger vid Malmö - menar du Åstorp? Som alltid kommer du att få olika svar om vart man kan bo beroende på vem du frågar. Sedan beror det vad p som är mycket pengar för er. Rydebäck har vi själv varit mycket inne på men priserna där är ganska höga (ca 2 MSEK för ett 70-talshus med elvärme, 170 kvm). Drar man sig lite utåt så får man mer för pengarna. Vad som har känts rätt för mig och min man har varit bl.a. Gantofta, Påarp, Ramlösa (stadsdel i Hbg), Hyllinge och Åstorp, för det har passat oss och våra jobb. Vissa säger kanske att i Gantofta och Påarp kan man inte bo men det är ju som sagt olika. Jag känner ju inte så positivt för t.ex. Bårslöv eller Ödåkra. Annars tror jag att Mörarp eller Vallåkra också är trevligt. Sedan finns det ju alltid Laröd och Domsten (norrut) som väl egentligen är dyrare än Rydebäck, tror jag i alla fall.

Hoppas det är till någon hjälp. Skriv gärna lite mer vad ni är ute efter så ska jag hjälpa dig så gott jag kan.

• 22 maj - bruden

Sötöga, angående jobb: jag vet inte riktigt, men jag har jobbat som innesäljare några år. Kanske inom kontor? Någon butik?

• Sötöga

Ja, haha, visst menar jag Åstorp. Förlåt! Håller dessutom med om att Laröd och Domsten är väldigt fint, men ack, så dyrt. 2 miljoner för ett hus är ingenting och det behöver inte ens vara särskilt märkvärdigt. Tumregeln är ju såklart att ju längre från stan - desto lägre pris. Hur som - lycka till.

• Sötöga

Jag ska titta runt och återkomma, lovar. Jobbar själv på kontor som säljare... Nu tar jag helg!

• 22 maj - bruden

Hm, jag vill gärna veta vilka trakter som tillhör de dyrare, "finare" (för att undvika extrema priser) och vilka som brukar vara lite billigare att bo på. Jag vill gärna ha mycket natur och lugnt och skönt. Inget buller (har tinnitus och lider av pipljud dygnet runt i skallen så det räcker - så jag klarar inte av bullrande trafik mm).

Om det blir Helsingborgs stad - snälla säg vilka områden som passar oss som gärna vill ha lugn och ro. Ge exempel!

• West

Åhhå! Avundsjuk jag blir! :)

Att komma till Hbg känns nästan som att komma hem... *saknar*

Men jo, tips var det! Om ni funderar på att köpa lägenhet vet jag att Västra Berga är en lugnt område med bostadsrätter. Tågaborg, Slottshöjden har väldigt många fina hus och är populärt. (Ser Danmark från vissa håll). H99 området i Norra Hamnen är också ganska dyrt... Men läckert område! :D

Har själv stått i bostadskö hos Helsingborgshem, tog ca 1½-2 år innan mina första "erbjudande" om lägenhet damp ner. Kan bero på olika saker som att jag inte ville ha erbjudande tidigare, student utan fast inkomst ect.

Kör hårt och flytta! Helsingborgare är trevliga människor!! :)

• hoppsan

22 maj bruden:
    Vad jag tror passar er är Allerum, Mörarp, Påarp, Hyllinge, Ekeby, Billesholm, Vallåkra, Gantofta mm. Jag glömmer säkert något men detta är i alla fall några exempel.
    Dyra platser är just Rydebäck, Laröd och Domsten. Sedan finns ju Viken, Mölle och Arild på Kullahalvön som också kan räknas som dyra.
    Inom Helsingborg är huspriserna generellt höga.
    Lycka till i letandet! Skriv hur det går och om du vill ha fler tips!
    Kram

• 22 maj - bruden

Tack så mycket för tipsen jag fått! Har just fått en ny idé, kanske det är bättre att leva i en lägenhet och ha ett sommarställe...? Jag är egentligen för lite intresserad av att ta hand om en trädgård och jag skulle inte vilja ha en trädgård som "förfaller", om det inte är en naturtomt vill säga som ändå lever sitt eget liv... Men det är nog inte så dumt att bo i lägenhet ändå (vilket jag gjort hittills i elva år)...

Så om någon mer vill tipsa så vill jag gärna veta områden i Helsingborg som är lugna och tysta (behöver inte alls ligga centralt).

Hej på er alla!

Svar på tråden Flytta till Helsingborg!