• Rita

problem med pms/pmdd?

Hej,
    har för mig att det har funnits någon tråd om pms-problem men kan inte hitta den. Har vetat i flera år att jag nog har problem men inte velat erkänna det. Men sista gången innan jag skulle ha mens så mådde jag verkligen pyton och det gick ut över familjen som det aldrig gjort förut. Känner därför att jag behöver lite råd och tips, gärna någon länk till en bra sida.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden problem med pms/pmdd?
  • Rita

Här är lite info om pms/pmdd:

PMS (premenstruella symtomer)
    PMD (premenstruell dysfori)
    PMDD (premenstrual dysphoric disorder)

Cirka 5% av alla kvinnor i fertil ålder lider av PMDD, enligt amerikanska uppgifter.
    Det är ungefär 100.000 av de två miljoner svenska kvinnor som är mellan ca 12-52 år gamla.

Vad är PMDD?
    Många kvinnor upplever under veckan före mensen mer eller mindre starka fysiska och psykiska symtom, som svullnadskänsla, viktuppgång, ömhet i brösten, huvudvärk, yrsel och hjärtklappning samt humörväxlingar. Dessa symtom sammanfattas som Premenstruell spänning (PMS).

Begreppet PMS skiljer inte mellan lätta symtom och svåra besvär. Istället används ofta termen ?premenstruell dysfori? (PMD) när humörväxlingar som irritation och nedstämdhet är uttalade och när tillståndet påverkar kvinnans sociala liv, förhållande till familjen och andra människor, samt hennes arbete.

?Premenstrual dysphoric disorder? (PMDD) är detsamma som PMD men används bara om tillståndet uppfyller vissa kriterier.

En länk till Aftonbladet-> www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,161783,00.html

En annan länk -> hem.bredband.net/hashar/indexsubjects.htm

• Snart Fru...

Började nästan gråta av lättnad när jag läste Kookai's inlägg... jag är inte ensam alltså!

Jag kokar ihop de mest häpnadsväckande historier av ingenting! Min fästman är måttligt road o har uttryckligen sagt att detta är något som måste lösas om vi ska kunna leva tillsammans. Min svartsjuka finner inga gränser under pms-perioderna.

Har tidigare blivit bedragen (i ett annat förhållande) och har oerhört dålig självkänsla. Inget att skylla på vet jag och jag jobbar hårt m att lära mig lita på min käraste.

Men några dagar i månaden går det bara inte... Vill kontrollera allt han gör, vem han talar med, mailar osv. Nu gör jag inte det - kontrollerar hans förehavanden alltså - men det är enkom för att jag inte tillåter mig att sjunka så lågt...

Äter sedan några månader Femal, 2st morgon o kväll. Och de funkar! För mig i alla fall... Men ibland slår det oron igenom så jag ska nog ge Jättenattljus-olja en chans. Lustigt namn förresten!

Varma hälsningar till er alla!
    Från ännu en pms-bitsch

• Maica

Har samma problem...Kan stå och elda upp mig till vansinne över något som jag plötsligt kommer på faktiskt inte har hänt eller ens har med verkligheten att göra.

Dels så har min kropp tillåtit mig att ha mindre pms senaste året (och mensvärken är borta! Konstigt...) men jag blir fortfarande väldigt deppig, tvärförbannad, kokar ihop otrohetsaffärer (som jag nu för tiden vet att de inte stämmer)
    Till allt detta så går jag upp minst 2 vätskekilon, ibland upp till 4 och blir grågul i ansiktet och får fett hår och finnar, för att inte tala om svettningarna!. Så himla FUUUL!!!

Skulle behöva bo ensam i nån varm hydda i skogen några dagar per månad och inte umgås med familjen eller gå till jobbet

• kestra

Är sån här JUST NU. Vatten i kroppen, olustig, snudd på paranoid, ledsen och rastlös. Vansinnigt jobbigt att göra nåt, allt blir halvdant och jag vill bara krypa under en filt-men när jag gör det känns det inte heller bra!

Vet att det går över om tre dagar men nu är det nattsvart...

• Snart Fru...

kestra:
    Jag med! Allt är nattsvart...

Skönt ändå med vetskapen om att inte vara ensam. Bara tanken på att det faktiskt finns fler som har pms-nojor (o till o med någon stackare just i samma ögonblick som en själv) gör att det känns lite lättare. Låter knäppt gissar jag, men man känner sig liksom lite mindre galen o paranoid när man vet att det finns orsaker o att fler delar samma problem. Åh, vad jag svamlar...

Kom hem från en resa (över helgen bara) och min älskling åkte i morse så vi har inte setts på flera dagar. Sitter här redan nu och letar "fel":
    Undrade först varför han inte lämnat någon gullig lapp på köksbordet (det hade förstås jag gjort)
    Kollade sedan disken (för att se att han tagit hand om den under helgen (baahhh... pinsamt va!?)
    Undrar som f...n vad som hände, hur pass uppvaktad han var o hur många tfn nr han fick med sig hem i lördags när han var ute med grabbarna på "köttmarknaden" i stan (ändå hörde jag ju mig själv säga i tfn att det är så skönt att vi kan vara ute på varsitt håll, dansa med andra och unna varandra uppmärksamhet, att vi litar på varann och aldrig skulle göra något som skulle riskera det vi har...)
    Undrar just nu varför han inte ringer o säger god natt och gullegull. Detta trots att jag i vredesmod o sorg (över ingenting förstås) sms'ade honom för en halvtimme sedan o skrev "går o lägger mig nu, hörs i morrn"...

*suck* Jag är hemsk, jag vet... Måste nog ta en dubbeldos Femal innan jag går o lägger mig :)

Nä, allvarligt talat - det är skitjobbigt! Vill emellanåt bara skrika rakt ut!
    Eller ännu hellre - gå hem, låsa in mig, dra ner alla persienner, krypa ner i sängen o bara gråta...

Men jag biter ihop, slåss mot den lille djävulen som sitter på axeln och fyller på min chips-skål (för 3:e gången ikväll)!

Kestra - är du här nu månntro??

• kestra

hej snart fru!

är här...åh, vet precis. Funderar själv just på varför inte älsklingen ringde direkt när han kom hem till sina föräldrar utan väntade nån timme...har jag gjort nåt?? osv osv i alla oändlighet...

Femal- bra?

stor kram
    k

• Snart Fru...

Kestra:
    Hej! Kul att du var inne!! Känns med ens lättare!! ;)

Femal - tydligen inte... *ler* Är ju nojig som en riktig tok idag!

Förstår precis vad du menar - hur man ifrågasätter om man gjort något fel, om han träffat ngn o blivit blixtförälskad (på 5 minuters prommisen till 7 Eleven..) och varför han valt just mig (jag som är så fet, ful, svullen, korkad och äcklig!).

Bah, om ändå mensen kunde komma så det är över för den här gången!

Funderar på om alkohol gör det hela värre... Någon som vet?

Var ju som sagt bortrest i helgen o det blev lite god mat, mycket gott vin och lite party i baren efteråt. kan det inverka tror ni? Jag menar, typ ta bort effekten (eller minska) av Femal?? Hmm... snillen spekulerar va?! :)

• kestra

blir alltid toknojig av alkohol i sig, så jag ska nog inte prova det i kombination, fniss!
    skrattade lite åt ditt inlägg på ett annat ställe nyss, om "afasi"- det har jag med när jag pms:ar! Inatt kom jag inte på vad "kudde" hette, så jag sa "den där fluffet" och blev jättesur på sambon när han inte fattade *skäms lite*...

(han kanske inte vill ha mig när jag skriker på nätterna..? Nä, stopp nu )

• Snart Fru...

*skrattar högt*

Skön känsla!

"Fluffet" - och så blev du sur när han inte förstod... Ha ha ha! Vilken klassiker!!

• kestra

ja, usch.
    pms-klassiker vi kan vara utan...tur man kan skratta åt det hela, efteråt i alla fall. Veckan efter mens kan jag inte fatta vad som var så elakt/farligt/ledsamt/hotande/mumsigt gott som veckan innan...det känns som om nån lyft på ett lock och så ser jag plötsligt att det är sol och snödroppar och vackert ute!
    dr Jekyll och mrs Hormone, det är jag det

• Rita

Hej,
    tänkte bara tala om att jag nu har testat cyklapron (hette tidigare cipramil) före senaste och mensen och vilken skillnad. Det var någon gång jag kände att jag höll på att bli sur men behärskade mig som jag aldrig klarat tidigare.

Svar på tråden problem med pms/pmdd?