• Celandersson

Sy upp klänning i Thailand/Malaysia

Är det någon som kan tipsa mig om hur det är att få bröllopsklänningen uppsydd i t.ex Thailand? Vi funderar på att åka dit och då passa på att sy upp våra kläder men undrar nu lite på både kvalitet och priser? Hade tänkt mig en axelbandslös klänning, ganska vid i kjolen med ett släp på ca 1 meter - vad kan detta gå lös på tror ni?

Tacksam för alla tänkbara tips i detta ämne -vi flyger nog till Phuket för att sen resa runt lite (sistaminuten blir det!)/Celandersson

• Svar på tråden Sy upp klänning i Thailand/Malaysia
  • Sunshine Girl

Jag har sytt upp många kostymer och klänningar när jag varit i Thailand och i Malaysia, ett "hett" tips är att du, om det är möjligt, tar med dig ett mönster på din klänning. Det kan lätt bli fel annars. Kvaliten åtminstone där jag varit har alltid varit KANON!!! Åker dit snart igen och då ska det sys upp en klänningen till min fest i sommar

• serendipity

Min vackra klanning ar fran Thailand. Jag hade manga bilder pa vad jag tankt mej och klanning blev faktiskt finare an jag nagonsin vagat hoppas pa. Billigt blev det oxa. Kvaliteten var jattebra, har varit pa allt jag sytt upp som kostymer och liknande. Brudklanningen sliter man ju iofs inte sa mycket pa sa det spelar inte jattestor roll om det inte ar kvalitet som haller i decennier.

• Rut

Jag var hos en skräddare i Krabi som sa att en avancerad klänning med broderier skulle komma att kosta ungefär 3000:- inklusive allt. Men det var ju oprutat... ;)

• nixa748

men siden och thaisiden - vad är skillnaden?
    då blir det inte så "glänsigt" material.. eller??

• Helvina

Jag sydde upp min brudklänning i Thailand -99. Jag är så nöjd med den, trots att det var flera år sedan jag bestämde hur den ´skulle se ut. (Vi gifter oss i juli). Hur som haver, vi sydde upp hos Tommys fashion i Karon, Phuket. MYCKET bra skräddare tycker vi. Vi blev rekommenderade dem av några vana Thailandsresenärer när vi kom ner. Vi sydde upp en himla massa kläder, och jag frågade honom sedan om han kunde göra en brudklänning till mig för under 1000 kr. Den blev SÅÅ fin och inte speciellt dyr heller, tycker jag. Vanlig enkel med en fin uringning, utan ärmar.
    Om du har en bild kan du ju ta med, annars har de flesta skräddare pärmvis med bilder att få tips från.
    Lycka till!

• nixa748

funderar på att sy upp en balklänning nämligen! :)

• nixa748

ingen som har några råd?

• Pesco

Tips; det finns ett förbud mot att utföra kläder från Thailand om de inte har använts nån gång, helt enkelt ett sätt att stoppa okontrollerad export. Myndigheterna vet att massor försvinner ut utan att ha använts. En bekant åkte trots dit på en nitisk tulltjänsteman och fick visst böter tror jag det var. Detta torde vara extremt ovanligt. men har ni en digitalkamera kan ni ju alltid plåta att ni "använt" kläderna...

Svar på tråden Sy upp klänning i Thailand/Malaysia