• Pixie

recept på tabbouli och hoummus???

Hallå!

Tänkte höra om ngn har schysssta recept på tabbouli och hoummus? (Ursäkta om stavningen är helt fel... ) Gärna andra tips på goda, lättgjorda smårätter från Libanon och övriga mellanöstern!

Tack på förhand!

• Svar på tråden recept på tabbouli och hoummus???
  • MayaPiraya

Min bästa vän har ett recept på vad hon klassar som världens bästa tabbouli som hon fått av en tjej från libanon.
    Jag kan maila henne o fråga i nästa vecka om du vill, förutsatt att IT-nissarna har sparkat igång min mail tills dess :(

• nanela

jag har recept på tabbouli!!!
    (4 port.)
    150 g bladpersilja
    10 g färsk mynta
    1/2 st gul lök
    300 g hackade tomater
    salt
    somak
    1 msk brun bulgur
    1 dl olivolja
    1 dl pressad citron
    chili
    romansalladsblad till servering

Gör så här:
    Finhacka persilja, mynta, lök och tomater. Blanda i bulgur, citron, olivolja och kryddor.

Servera i romansalladsblad

Lycka till!!!

• 2005

Kolla in coop konsum´s receptbank. Där finns detmesta.

• Altair

Jag har inte provat dessa recept själv, men min kompis säger att de är bra.

Hummus

125 g kikärtor
    1 1/4 - 1 1/2 dl tahina

2 - 3 citroner

2 vitlöksklyftor

olivolja

paprikapulver

Kikärtorna läggs i blöt över natten. Jag och de flesta jag känner avlägsnar skalen, men jag har hört några säga att det är onödigt. Enligt min orientaliska kokbok ska skalen bort.

Kikärtorna ska koka upp och sjuda under lock i 1 1/2 - 2 1/2 timme. Spara spadet!

Tahina (sesampasta) finns vanligen på en beige plastburk med grönt lock i invandraraffärer. Jag har också sett en glasburk i vanliga affärer, men det är inte vanligt. Man bör röra om, innan man tar. (Smaka gärna litet, den är god men sträv.)

De kokta kikärtorna, tahinan, saften från citronerna och de pressade vitlöksklyftorna körs i mixer. Eventuellt får man blanda i litet av kikärtsspadet, om blandningen blir för fast.

Bred ut hummusen i en djup tallrik och gör en liten grop, cirka 3 mm djup, i mitten. Häll litet olivolja i gropen och ströa paprikapulver runt omkring.

Baba ghanouj

500 g aubergine

50 g tahina

2 - 3 citroner

2 - 3 vitlöksklyftor

olivolja

Lägg auberginerna på ett ugnsgaller cirka 30 min i 180 grader. Skalet ska bli svart och få blåsor. Skär av ändarna och skala medan den är varm. Kör en stund i mixer.

Blanda i tahinan, saften från citronerna och de pressade vitlöksklyftorna och kör en stund till i mixern. Man kan ha i litet salt, men det brukar jag glömma.

Min erfarenhet är att det är svårare att balansera smaken, när man gör baba ghanouj. En vitlöksklyfta mer eller mindre spelar ingen större roll för hummusen. Baba ghanouj kan slå över direkt och närmast bli en vitlöksröra, om man inte är försiktig.

Också baba ghanouj serveras i djup tallrik med litet olja i mitten.

Båda rätterna äts lämpligen för hand, med pitabröd som man "dippar". Ha gärna svarta oliver till.

Vill man göra en orientalisk måltid, kan man komplettera med vinbladsdolmar och falaffel, som kan köpas färdiga.

Tahinan innehåller mer än 50 % fett. En sats hummus enligt ovan delar jag på två dagar, om jag äter den som huvudrätt. Tyvärr innehåller vardera tallriken mitt energibehov för en hel dag.

• västerhejde 04

Enkel och god hummus på mindre än fem minuter:
    Mixa en burk avrunna kikärter med en stor vitlöksklyfta och några matskedar olivolja. Detta blir kanske inte "äkta" hummus men den blir alltid väldigt god. Jag gillar själv inte den bittra smaken av tahini så därför hoppar jag över den.

• brudimaj

jag brukar också göra som vesterhejde 04, men jag sköljer kikärtorna i vatten och låter dom rinna av innan mixandet.
    Blir jättebra! Lätt!

• Kicker

Trodde det heter tabbouleh? Men det kanske uttalas tabbouli? Onödig kommentar kanske, f´låt!

• Kicker

För att vara lite mer hjälpsam, här är ett receptfrån aftonbladet:

Tabbouleh
    Den härligt fräscha tabboulehn kommer från Mellanöstern, där bulgurvete är en av basvarorna. En underbar sallad!

Till 4 personer:
    1 tärning grönsaksbuljong
    4 dl vatten
    2 msk olivolja
    1 vitlöksklyfta
    1 limefrukt, rivet skal och saft
    2 dl bulgurvete
    1 gul paprika
    1 grön gurka
    1 dl svarta oliver med kärnor
    1 msk hackad mynta
    ev. 2 krm salt
    2 msk god olivolja

1. Lös buljongtärningen i 4 dl hett vatten i en kastrull. Tillsätt olja, pressad vitlök och skal och saft av lime.
    2. Blanda ner bulgurvete, rör om ordentligt, lägg på lock och låt kastrullen stå på mycket svag värme cirka 10 minuter, så att vetet drar åt sig vätskan.
    3. Ställ kastrullen åt sidan, fortfarande med lock på, i 10 minuter.
    4. Låt bulgurvetet svalna och servera det som sallad blandat med strimlad paprika, tärnad gurka, oliver och mynta.
    5. Krydda eventuellt med salt och droppa gärna över lite god olivolja.

Svar på tråden recept på tabbouli och hoummus???