Jag är inte helt säker men tror att det beräknas på ditt studiebidrag. Det beräknas ju normalt på inkomsten de sex senaste månaderna före födelsen. Dvs du kommer troligen att få den lägsta ersättningen, typ 1500 kr netto/mån + barnbidrag 950 kr. Ring till Försäkringskassan och stäm av med dem så att du säkert vet. Skriv då också upp vem du har pratat med så att du kan hänvisa till det om det blir frågetecken senare. För att veta om man har råd är det bara att se över sina utgifter och räkna ut det per månad och se om ni klarar er på en lön och din superlåga f-penning och barnbidrag. I början kostar barnet ungefär vad barnbidraget är på. Det som tillkommer är ju inköp av vagn och säng och lite andra småprylar, som man i och för sig kan hitta billigt begagnat.
Jag är hemma med en flicka på 11 månader och vi har hittills klarat oss på en lön. Jag har en bra föräldrapenning men har valt att inte ta ut några dagar än för att på så sätt kunna vara hemma längre (vi kommer att få högre boendekostnader framöver och då kommer jag att behöva ta ut lite f-penning också). Är man student är man ju van att leva snålt, så det mesta brukar gå. En av mina vänner fick barn under studietiden men gick tillbaka till skolan för snabbt tyckte hon, redan efter en termin + att hon tog hand om barnet. Pappan och farföräldrar hade barnet under föreläsningar, i snitt 12-15 timmar i veckan. Hade hon gjort om det idag hade hon väntat ytterligare en termin.