• Annast­ensson
    Äldre 24 Feb 12:04
    24015 visningar
    55 svar
    55
    24015

    Vad kostade ert bröllop?

    Hej,

    jag är bara nyfiken på vad Ert bröllop kostade till slut, ni som redan gift Er!?

  • Svar på tråden Vad kostade ert bröllop?
  • Äldre 18 Mar 14:53
    #41
    littstar skrev 2013-03-18 14:47:26 följande:
    Jag förstår inte varför folk ska lägga så mycke pengar på en dag, bjuda en massa folk man inte känner på dyr mat å köpa en klänning för 10.000 som man aldrig kommer använda igen. Tycker man ska ha ett max på 50.000 dock kommer mitt bröllop troligen bara gå på 7000 då jag gör allt själv.
    Olika prioriteringar. Vi såg bröllopet som vår enda chans i livet att bjuda alla nära och kära på en dunderfest så vi tog i från fotknölarna :) hur ofta får man den möjligheten? Men vi är lite sådant som par, vi prioriterar att lägga pengar på upplevelser och resor etc.
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 18 Mar 15:08
    #42
    littstar skrev 2013-03-18 14:47:26 följande:
    Jag förstår inte varför folk ska lägga så mycke pengar på en dag, bjuda en massa folk man inte känner på dyr mat å köpa en klänning för 10.000 som man aldrig kommer använda igen. Tycker man ska ha ett max på 50.000 dock kommer mitt bröllop troligen bara gå på 7000 då jag gör allt själv. 
    Jag håller med om att det är dyrt, men hur vet du att brudparet "bjuder massa folk de inte känner"? Flört

    Vårt bröllop kommer gå på mellan 150 000 och 200 000 sek, allt beror på hur vi vill ha det i slutändan. Gästantalet blir 70 - 80 personer och då måste jag ändå sålla som tusan! Så jag upplever att jag lätt skulle kunna bjuda 50 personer från min sida och alla är mäniskor är sådanna jag tycker om och vill ha i mitt liv. Det beror väll på släkt och annat och hur man umgås med sina vänner och bekanta hur många man bjuder.

    Sedan så bestämde vi tidigt att vi inte vill göra så mycket själva och eftersom att vi vill ha en vacker venue med god mat etc så betalr vi ca 1000 kr/kuvert (med vin och mat), sedan tillkommer ju fotograf på minst 10 000 kläder, ringar, blommor - allt sådant. Vad det kommer landa på vet jag inte då det beror på vilken sorts ring eller klänning jag vill ha och om min fästman vill köpa en speciell kostym eller liknande

    Men vi får mycket hjälp från våra föräldrar!! Utan det ekonomiska stödet tror jag att vi hade väntat med att gifta oss tills vi hade bättre (läs mer sparat) ekonomi.
  • Äldre 18 Mar 15:21
    #43

    Vårt bröllop kommer att kosta 9000:- utan resan ooch vi bjuder 55 pers på buffé och dricka. Har gratis fotograf och kommer göra det mesta själva. Vi får det vi vill ha på vår dag och har inte känt att vi har behövt snåla på något. Dock har vi valt att göra inbjudningskort, dekoration m.m. av sånt vi redan har för att det känns oödigt att slänga ut pengar på saker vi kn ordna själva. Bättre både för miljön och plånboken Flört

  • Äldre 4 Apr 01:48
    #44

    Vi hade en tänkt budget på ca 60000-70000:- vilket inte är massor av pengar när alla utgifter ska räknas ihop men nu har vi turen att mina svärföräldrar är mycket generösa så de har precis berättat att de gärna vill bidra med 50000:- till bröllopet. :) så nu har vi ökat budgeten till dryga 100000:- Vi kommer nu kunna öka antalet gäster och behöver då inte stryka riktigt lika många från inbjudningslistan :) Det gör oss riktigt glada!!! Appropå att bjuda "en massa folk man inte känner".... Vi kommer att bjuda ca 150 personer och det är bara personer som vi vill ha med på vår dag! 40 pers är släkt/familj och resten är vänner. Är man som vi mycket sociala och dessutom noga med att vårda alla våren relationer så kommer man lätt upp i det antalet. Som sagt, vi måste ändå stryka en massa människor bl.a. min släkt då det skulle innebära ca 55 pers till MEN där har vi valt bort dem dels eftersom vi inte umgås med dem och dels för att min familj är lika stor som hela min sambos släkt! Så 20 pers var är fam/släkt blir perfekt :)

  • Äldre 4 Apr 01:54
    #45

    Oups.... Nu såg jag att det stod "vilken budget HADE ni" inte "har ni" sorry.... ;)

  • Äldre 4 Apr 09:15
    #46

    Vi har en budget på 250 000 utan bröllopsresan och bröllopsresan kommer gå på ca  50 000. Men det är som alla andra med stor budget säger. Man har en chans i livet. Så kände vi att vi kommer bara göra detta en gång i livet och då vill vi ha det bröllopet som vi verkligen drömmer om. Vi vill inte behöva kompromissa om något eller dra ner på något så vi köper det vi vill ha helt enkelt.

    Det hela började med min förlovningsring och det satte väl ribban för bröllopet för jag tänkte snåla med den men eftersom jag älskade en annan så sa sambon att köp den å då blev det så. Så den kostar närmare 25 000.

    och klänning hade jag aldrig kommit undan billigare den gick på 25 000 den också. vara där är vi uppe i 50 000 liksom. det drar iväg snabbt.

    Men sen har vi haft turen att ha ett paket på vår dag så allt ingår och vi behöver inte boka speciellt mycket. Limousine, fotograf och kameraman ingår. Precis som mat, blommor och dekorationer samt öppen bar för alla gäster och tårta.

    Det enda vi fixat med så sett är kläder och smycken samt att vi bokade in 2 till fotografer då jag känner att jag verkligen vill ha massa bilder från vårt bröllop. Vill inte missa en sekund. 1 fotograf som följer mig från morgon till natt och en som följer sambon lika länge. sen har vi en som är med från vi ska till kyrkan och resten av natten. samt han som filmar är också med så länge.

    Men det var ju några poster som tog mer plats än andra så att säga. och det var ju just klänningen och ringarna. Och maten var väldigt viktig för sambon.

    sen den Dj vi ville ha la ju på lite extra.

    Men sen å andra sidan så kommer vi verkligen få vårt drömbröllop och jag får det där prinsessbröllopet som man drömmer om som liten (gjorde jag i alla fall) med den stora klänningen och glitter och massa gäster.

    Sen kör vi drömresan dagen efter då vi åker till japan i två veckor. vi ville passa på innan det är dags för barn.

  • Äldre 4 Apr 23:22
    #47
    Lill Anna 8/7-04 skrev 2004-04-04 01:53:02 följande:
    parisförlovad.. Beror på hur man gör, vad man väljer osv..

    Min klänning kostade 500 kr. (men är dock inte en brudklänning)..
    Endel får massor av hjälp av sina nära och kära..
    Mina vänner gifte sig 2001, hade 140 gäster till middagen och allt gick på 16 000 kr.
    Nyfiken, hjälp rent ekonomiskt då eller har man lagat maten hemma?
  • confuz­ed86
    Äldre 5 Apr 01:43
    #48

    Har ej gift mig än... Vi satte en budget på 30000kr men kommer nog landa på lite mer, Max 35. Vi har ca 85st bjudna, kommer bjuda på kallskuret (buffé) hittat ett ställe där det kostar 85kr/person (kycklingfilé, rostbiff, kassler, potatissallad, bröd och sallad mm.) vi kommer göra en pastasallad vid sidan av samt kalla såser. Klänningen är beställd från Kina och har än så länge kostat mig 850kr, ringen kostar under 800kr, kostym köptes på dressmann med halva priset kupong och landade på 1100kr med skjorta. Köpt dekoration mm på tradera och ebay. Gjort alla inbjudningar, plac kort, vigselprogram och festprpgram på datorn. Alla blommor står mamma för då hon jobbar i blomsterbutik. Min vän är frisör, min granne makeupartist så det får vi gratis. Min styvsyster går media/foto och kommer ta bröllopsbilderna, lokalen gick på 3000kr... Vi får se vad allt landar på i slutändan!

  • Äldre 5 Apr 09:20
    #49

    Vår vigsel gå på ca 80.000:- Då viger vi oss på tu man hand utomlands. Allt är inräknat som klänning, skor, mannens skjorta/slips (har fin kostym), ringar, resan, avg för vigsel, hår, make-up, bukett, corsage etc. Det enda som tillkommer är bröllopsmiddagen på restaurang för oss två. De dyraste posterna är ringarna och resan.

  • kjasmi­ne
    Äldre 20 May 14:07
    #50

    HEj, 
    Försöker också sätta en budget för vår dag men det är svårt. Vi kommer vara ca 200 personer och då har vi begränsat mycket. Min och min blivande mans släkter (då bara räknat in närmsta som mostrar, fastar och kusiner och liknade) är ca 120 stycken. Det är bara verkligen vänner och liknande som vi har tänkt bjuda som vi vill dela vår dag med.

    Vårat främsta problem är att hitta en lokal som rymmer så många människor utan att det kostar för mycket, att man kan ta med egen mat eller att maten per person blir ganska billig.  

    Jag tänkte mig en budget med max 100.000 men då inkluderar det allt. Vi har endast valt att ha en tärna och best man och de får ha på sig vad de vill. Smink och hår har jag känner jag någon som kan fixa. Fotograf ska vi antagligen fråga min blivande svåger och kusin. Underhållning fixar vi genom att min blivande man håller på med musik och känner massa duktiga sångare/sångerskor och musikers. Vi kommer inte att ha överdrivet mycket alkohol på festen och maten hoppas vi på kunna göra själva då vi vill ha väldigt speciell mat från Malaysia och Chile.

    Min svärmor gör inbjudningskort och mindre dekorationer till bröllopet och hennes syster bakar vår bröllopstårta.

     Hur gör ni för att hålla nere kostnaderna då både jag och min blivande man hellre spenderar längre tid på vår smekmånad än på själva bröllopsfesten?

    Jasmine 

  • Äldre 20 May 14:53
    #51

    Vår bröllop kommer att landa på ca.200,000 typ dubbelt så mkt än vad vi hade tänkt oss från början innan vi förstod hur mkt saker drar iväg om vi verkligen ville ha det så som vi ville ha det.
    Vi ville inte göra så mycket själva, och jag valde en ganska dyr ring (och köpte dessutom 2 ringar för jag ångrade den första) sen många tärnor osv, så det drog iväg.
    Någon dyr klänning har jag iaf. inte köpt, och många av grejerna kommer vi ha användning för efter bröllopet också (t.ex. killens kostym, våra ringar, smycken osv) allting handlar om prioritering tror jag, men bröllop är lika vackert oavsett om det är stort eller litet, billigt eller dyrt.

  • paisle­y
    Äldre 30 May 14:42
    #52

    Vårt bröllop kommer nog gå på närmare 100.000 kr. Hade nog först tänkt ca 80.000 kr, men nu när vi har gjort upp en noggrann budget (och många saker är klara redan) så kommer vi nog landa uppemot 100.000 kr, då är inte bröllopsresa inräknat. Vi har bjudit 50 gäster. Det som kostar mest är nog min ring och klänning! Sedan alla småsaker, det bli ju mycket till slut. Vi försöker tänka på kostnaderna, men sedan vill vi ändå få det så som vi vill. Vissa saker får då kosta en slant, så som brudklänning, blommor, fotograf, dekorationer etc. Vi kommer ha festen i egen regi och anlita catering. Men även där tillkommer massa kostnader, tex hyra porslin, personalkostnader, dricka osv.

    Kort sagt, ofta blir det nog dyrare än man tänkt sig från början! 

  • Cathel­ica
    Äldre 30 May 22:06
    #53

    Vi havner på ca. 15.000kr.. Känner ikke att vi har gått miste om något, utan är jättenöjda :)

  • MK8284
    Äldre 4 Jun 08:10
    #54

    Själva festen landade på ca 100000 kr för 70 pers. Totala kostnader utan bröllopsresa landa på runt 170000kr.

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 4 Jun 08:30
    #55

    För oss är det ca hundratusen har inte riktigt kol vi är ca 80 gäster, va hade tänkt oss femtio tusende Shit vad allt drar iväg det är ju så mycket med så stor fest :)

Svar på tråden Vad kostade ert bröllop?