• guldskimmer

Era bästa SPAR-tips!!!

Nu i slutet av månaden är det antagligen flera än mig som har det lite trångt Hursomhelst finns det säkert massa småsaker man kan göra för att spara litegrann. Har ni några??

* fyll tvålpumpen med vatten när det nästan är tomt, då får man ut ALLT

* fyll upp tvättmaskinen varje gång

återkommer med flera...

• Svar på tråden Era bästa SPAR-tips!!!
  • Grodan-Draken

Köp inte fönsterputsmedel. Då betalar man för vatten. Gör egen : 4 droppar diskmedel och 2 droppar amoniak till 4dl vatten.

• Freja

Mycket har säkert redan sagts, men jag skriver ned det jag kommer på:

*Ta med lunchlåda istället för att köpa dyr utelunch.

*Kranvatten istället för mineralvatten, läsk eller annan köpt dricka.

*Köp storförpackningar av sådant som har lång hållbarhet (socker, hygienprylar, papper, pasta, ris etc).

*Tänk efter före. Gäller mycket, te x:
    -Telefoni. Behöver man ringa kompisen i dag också? Kanske räcker med en gång i veckan. Eller SMSet kanske inte är så viktigt egentligen. Mobilen äääter pengar.
    -Är du verkligen så sugen på den där chokladkakan att det är värt pengarna? Ibland kanske, men oftast är det nog bara okynnes-äta.
    -Är det verkligen så speciellt med en pava vin denna helgen också? Kanske räcker det med finmiddag var tredje vecka och de två däremellan kan kranvatten eller läsk duga.

*Läs nyheterna på nätet eller se dem på TV. Istället för att betala både för tidningen, internetuppkopplingen och TV-licensen kanske det kan räcka med de två sistnämnda.

*Försök att fixa så många ärenden som möjligt när du är ute med bilen. Istället för att åka fem korta sträckor en vecka kanske det räcker med en.

*Damma av cykeln eller använd apostlahästarna.

*Barnmaten kostar tydligen en förmögenhet. Investera i en stavmixer. Låt bli att krydda maten innan den har mixats till lillan, så kan liten äta samma som er.

*Katt- och hundmat och dyrt. kanske fins det en fiskare i bekantskapskretsen som du kan få småfisk av att koka? Burkmaten innehåller till största del vatten, så uteslut den. Men se till att fyrfotingarna får torrfoder (som innehåller rätt näringsämnen) och alltid har vatten.

/F :)

• tantlila

Hej!
    När det gäller kattmaten så lever jag hellre på billig mat än att dra ner på kvaliteten på katternas mat. Torrfoder av BRA kvalitet är drygare och bättre i längden för katten än foder som innehåller mest spannmål. Burkmat är som sagt dyrt och ofta ganska äckligt också!

Kattsand är ofta en stor utgift. Testa bränslepellets istället. Alla katter accepterar det inte men våra gör det. Vi har en "kattlådeutgift" på under 40 kr i månaden. Men traditionell klumpande sand hade vi över 300 kr i månaden. :-O
    Skulle inte katten acceptera pelletsen kan man ju alltid elda upp dem. De är gjorda av pressat sågspån
    Väldigt många bra tips som skrivits. Ska nog börja följa en del. Pengarna försvinner oförklarligt fort ibland
    //Tanten

• Marina *fru*

Mitt hetaste tips är att utnyttja bankernas erbjudande om (gratis) privatekonomisk rådgivning, de går då igenom alla utgifter och inkomster och ger råd och tips. Då kan man också få veta hur man ligger till i utgiftsposterna i förhållande till andra med samma livssituation.

Ett spartips för alla slösor är att först betala räkningar och stoppa undan pengar till mat. Det som blir över sparar du 75% av, försök sedan leva på de återstående 25%-en en månad: en nyttig övning!
    /marina

• eja

Håller med om allt, tänkte bara tillägga en sak som inte har med sparande att göra.

Prioritera att slösa lite på något, om utrymmet finns! Annars tappar iallafall jag lätt lusten. Jag behöver något som håller humöret uppe så att det inte känns som att vi alltid lever på gränsen. Vi kallar det vardagslyx eftersom vi budgeterar typ 200 - 300 kr på lyxvaror varje månad. Vår vardagslyx är soltorkade tomater i pastasåsen ibland, morötter och dipp på en del helgkvällar, oliver i salladen ibland etc. Speciellt för mig som tycker det är tråkigt att äta gör små lyxmatsaker att jag känner att "nåja, vi äter iaf gott".

• Freja

Vad beträffar kattsand så går inte våra små på pellets. Men det finns olika alternativ även vad gäller sand. Vi köper sanden på ÖB, märket klumpe. Det kostar mindre än halva priset mot det som saluförs på zoologiska butiker och i snabbköpen och dessutom är det enkelt att använda.
    En annan besparing man som kattägare kan göra är att se till att det hela tiden finns mycket sand i lådan och att man plockar ur klumparna dagligen. På det viset behöver man inte byta ut all sand så ofta, även om man ibland ändå måste tömma för att göra rent hela lådan.

/F :)

• ellli

* Släng alla kredit/betalkort (eller lämna dem hemma för det mesta) Ha i stället en viss summa pengar i plånboken, dvs MAX det du vill göra av med. Det blir mer effektfullt när man ser pengarna minska i plånboken för varje köp och man blir mer snål + att man inte kan handla mer än man har råd med.

* Oftast behöver man inte använda så mycket tvättmedel som rekommenderas på förpackningen, gör man en halvering av dosen blir fortfarande tvätten ren + att man sparat pengar och miljö.

* Spara alla småmynt i en burk, så sparar man automatiskt pengar och kan under den tid det tar att fylla ex en petflaska fundera ut vad man bäst kan spendera dem på!

* Försök att inte slänga någon mat = slänga pengar. Håll koll på datumen på alla varor i kylen, frys in om någon är på väg att gå ut och du inte tänkt äta det. Försök beräkna hur mycket mat det kommer gå åt innan du lagar den så att det inte blir rester.

Det var det jag kom på!

• västerhejde 04

Tappa bort eller göm undan visakortet! Om man inte har nåt kort så köper man ingenting. Enkelt. Det lustiga är att man hittar massor av mat hemma som man var för kräsen för att äta upp innan - gamla mannagryn, konserver, fryst spenat... Om man rensar gamla väskor och fickor kan man hitta en tia till risgrynsgröt och vips har man två luncher på jobbet

• Gift Anna

Mina spartips! säker sånt som alla andra redan skrivit om ,men vaddå?

* Baka eget bröd och kakor

* Köp pasta, mjöl,ris etc på Willys hemma, gör-billigt!

* skall du ut och fika med en vän, kläm i dig mat hemma ,så räcker det med kaffe, läsk eller the´

* Laga mat i storportioner och frys in så har du lunch för alla veckans dagar, som lätt kan tas med till skolan/jobbet istället för att gå ut och äta dyr ute-lunch!

* Vi skall börja planera måltiderna vecka för vecka, göra det INNAN man åker och storhandlar.

* Ha kontankort i mobilen,billigare och bättre än abonnemang

* Leta extrapriser!

* Gå inte ut och ät på restaurang, för ofta, alltså flera gånger i månsden ,det ger negativt resultat i plånboken!
    Gör man det desto mer sällan, blir det mycket mysigare när man väl unnar sig det.

* Var proppmätt när du åker och handlar!

* impulsshoppa inte ,gäller både kläder och annat, fundera över om det är verkligen något du vill ha, eller om du är beredd och vänta och ha råd att unna dig mer.

• Lill Anna  8/7-04

Jag är precis tvärt om.. Jag kan inte leva med kontanter i plånboken, då försvinner de fortare än kvickt. Jag har istället kort, och vet iallafall på ett ungifär vad jag har på kontot.

Tänkte bara tipsa om BOKREAN som startade idag. Där kan man göra en del fynd.. (har själv gjort det, tex en engelsk ordbok för 79 kr, sånt går inte låna på bibblan)..

Håller med eje om att vardagslyx ska man ha.. Det behöver inte vara jättedyrt, men någon hundring kan kan kanske avvara till god mat eller en myskväll tillsammans..

• Mrs Brady 2 B

Ett spar tips till er som skickar sms....
    Logga in på www.halebop.se och regestrera era telefoner där, då får de som inte har halebop abbonemang 3gratis sms, och de som har halebop får 5 gratis sms/dag!!! Då spar man ett par kronor / dag som man kan göra nått annat roligt för.

Jag är "beroende" av cola så vi brukar alltid köpa hem massor med t.ex ICA s cola och så tar jag med mig en halvlitersflaska med cola om jag vet att jag ska iväg ellerska vara hemirån en längre tid. Många har småskrattat åt mig men jag bryr mig inte. Jag har inte råd att gå och köpa dessa små flaskor jämt.Köpte en och använder den mkt..

• Therése

Mina bra tips har redan tagits upp men jag har ett till; inför en automatisk överföring från ditt lönekonto till ditt sparkonto varje månad. Det är alltså pengar som du i princip aldrig ser men de finns ändå kvar - du gör ju inte av med dem!

En sak till: varje kväll tömmer jag och min man våra plånböcker på alla mynt och 20-lappar och lägger dem i en speciell burk. Det är tillräckligt lite pengar för att inte bli alltför kännbart men vi brukar ändå komma upp i ett par hundralappar i veckan.

Sist men inte minst - om du verkligen vill undvika att göra av med pengar så se till att inte jobba i innerstan. Mitt kontor flyttade ut till en urtrist förort för ett par månader sedan. Inte en butik i sikte och urtråkiga lunchrestauranger. Jag saknar verkligen utbudet i stan - men jag shoppar ingenting och har med mig matlåda nästan varje dag. Ett billigare liv med andra ord...

• Kicker

Oj! Läste ett superbra spartips i en tidning häromdagen, som jag bara måste få dela med mig!

Visitkort är dyra att låta trycka. Har ni tänkt på att det faktiskt dimper ner gratis halvfabrikatsvisitkort genom er brevlucka så gott som varje dag? Klipp ut er adress från tex de vykort ni får från vänner och bekanta - vips har ni fina visitkort med en trevlig bild på baksidan!
    Även adressen från era prenumererade tidningar går bra, men då krävs det lite mer pyssel för att få dem i presentabelt skick - limma upp dem på en kartongbit från frukostflingskartongen så blir de hållbarare! Tad-aa!

• liina

Köp en stril till blandaren i köket så spar du vatten.

Köp ett duschmunstycke som är vattensnålt.

Dusch istället för att bada.

Skaffa motorvärmare till bilen.

• penapöna

Vi har haft det jättedåligt med pengar i några månader nu, lite tips från mej kommer här:

*Töm frysen och skafferiet. Planera mat efter det som finns hemma, en utmaning och alltid annurlunda mat. Vi upptäckte t ex att spenat och bandspagetti blandat i en form, in i ugnen med lite ost på är supergott! Extra lyxigt med lite kassler i.

*Havregrynsgröt till frukost på vardagarna, gott med bara strösocker på och mjölk till. Annan frukost på helgen, då tex the och smörgåsar kan kännas lyxigt.

*Skippa matlagningsgrädde och creme fraiche.

*Baka bröd själv, mitt favvobröd har receptet på baksidan av "4 sädeslag lantbrödsmjöl". Dubbla receptet så använder man hela mjölpåsen och får 4 supergoda limpor.

*Ät hårt bröd till vardags, mjukt på helgen. Samma sak med pålägg, bara smör till vardags, pålägg på helgen.

*Morötter, fyller ut och mättar. Passar nästan till allt. Riv 1 kg morötter och ha i kylen med plast över, skvätt lite vatten på om det torkar, så finns det alltid till hands.

*Ät lite mindre och ta ett vattenglas innan maten, knäckebröd till maten.

*Våga prova lågprismärken.

*Grönsakssoppa, gör mycket så räcker det till fler gånger. Jag älskar att ha linser i! Dagen efer så lägger du i några korvskivor och serverar med ris till. MUMS!

*Vatten, att dricka till maten och när man är törstig.

*Skippa godis och chips. Gott kan tex istället vara varm nybakt sockerkaka med vaniljglass, eller varm smulpaj med äpple till myskvällen.

*Köp utlänskt kött, är det verkligen bara det svenska köttet som är bra?

*Ha koll på utgifterna t ex i excel!

• Fru Kirta

*lågprismärken kan vara riktigt bra

*storhandla, gärna mycket snart efter lönen har kommit, eftersom annars slöser man pengar genom att springa i små dyra butiker de första dagarna. Vi brukar storhandla andra eller första dagen efter lönen och då verkligen se till att fylla skafferiet och frysen.

*köp saker som kan användas till mycket. Bunkra upp med tonfisk, krossade tomater och andra konserver. Att behöva springa efter "bara en enda vara" varje dag, kan resultera att man istället köper annat också eftersom man ändå i affären.

*köp busskort om du åker ofta. För mig skulle bara jobbresorna kosta 30 kr om dagen kontant, men jag får en hel månad för 370 kr när jag har busskort.

Läs tidningar på biblioteket eller på nätet.

Svar på tråden Era bästa SPAR-tips!!!