• H2O

Allergisk mot förlovningsringen.....

Har nu insett att jag inte kommer att kunna bära min förlovningsring mer. Den är jättefin, i vitt guld med 11 st små princesslipade diamanter. Har haft den sen juli förra året...

Jag började få klåda under ringen för ett par månader sedan och efter ett tag tog jag av den och "vilade" fingret. Men nu i helgen var jag på fest och hade ringen på i 24 timmar. Och direkt blev det en röd strimma (under ringen) som är kvar nu två dagar senare.........

Usch vad ledsamt...Nu vet jag inte direkt vad jag ska göra. Stenarna kan jag ju spara och sätta in i en ny ring. Men jag vill inte ha vanligt guld, dels för att min fästman har vitguld och jag vill ha liknande och dels för att jag inte tycker vanligt guld är fint på mig.

Nån som vet om man kan sätta in små diamanter i silver (jag tvivlar.....)
    Hur är det med platina och allergier?? Fast det blir väl väldigt dyr med en platinaring kanske??

Det måste väl vara nicklet i vitguldet som jag reagerar mot, har tidigare fått eksem av oäkta smycken...???

Tråkigt också att jag (vi) förlorar en massa pengar på detta nu eftersom man inte får tillbaka speciellt mycket för begagnat guld.....

• Svar på tråden Allergisk mot förlovningsringen.....
  • CyberPet

Jag har en 18 Karat ring som jag får samma typ av utslag/reaktion under som dig. Detta bara när fingrarna svullnar, som till exempel i somras. Har nu burit samma ring på samma finger sedan värmeslaget i somras och inga utslag.

Numer är jag noga med att rengöra ringen (har stenar i den) och ser till att mina händer är helt torra innan jag tar på mig ringarna igen.

Petra

• MajaD

Det är ovanligt med guldallergi. Det vanligaste vid eksem under vigselringar är ett icke-allergiskt eksem som förorsakas av tvål och tvättmedel som fastnar under ringarna och "luckrar upp" huden - framför allt om ringarna sitter hårt eller vid värme då fingrarna sväller.
    Om du är osäker, gå till vårdcentral eller kanske hellre hudläkare.

• Zoe

Hej!
    Jag har en platina ring och tyvärr har jag råkat ut för samma sak som du. Ofta (men inte alltid) är det inte metallen man är allergisk emot, det är snarare att ringen skaver mot ditt finger hela tiden. Tryckeskem har jag bestämt för mig att det kallas. Min läkare rekommenderar att inte använda ringen på nämnda finger under ett år, om du kan är det inga problem att ha den på ditt andra ringfinger. Sov inte med ringar, akta dig för fukt och när du väljer vigselring välj en tunn, breda ringar suger sig fast vid fingret. Hoppas det blir bättre! / Z.

• melyana

titan är det som man använder vid piercinc. Jag tror inte ens att man får använda kirurgiskt stål när man gör piercingen längre, just för att det innehåller nickel. Jag tycker att titanringar är jättesnygga och jag skulle nog hellre ha en titanring än ingen ring alls. Det är ändå tanken som räknas mest och inte utseendet. Lycka till!

• H2O

Hejsan igen, och tack för alla svar.

Nu har jag varit hos läkaren som sa att det inte handlar om ett tryckeksem, jag är helt enkelt allergisk mot materialet. Att det går så fort till att jag får utslag tyder på det. (ringen har varit av i tre eller fyra veckor, fingret är helt läkt och det tar typ en halvtimme eller mindre tills jag har en knallröd ring under ringen)

Läkaren sa att det förmodligen inte är guldet i ringen utan något av legeringsämnena så jag ska till en juvelerare och höra med dem om de exempelvis kan lägga i en sträng av rödguld innanför vitguldet (rödguld har mindre legeringsämnen och jag har tidigare använt rödguld utan problem).

Dock ska jag vidare till en dermatolog om en månad och höra mer men honom. Kanske kan han testa exakt vilket/vilka ämnen som jag är allergisk mot.

Hoppas verkligen det går att fixa med ringen i behåll. Annars blir det väl till att köpa platina eller titan.....

• Gudde

Tyvärr, så kan man vara allergisk mot guld i vissa sammanhang. Både jag och min mamma reagerar på örhängen i guld. Båda kan dock ha guldringar.

• *Juniphé*

Brukade få samma problem som dej med röda kliande utslag under ringarna... gick ner i vikt och upptäckte att utslagen försvann när ringarna inte satt för tajt.

Kanske du skulle förstora dom lite? (Dom ska ju självklart sitta kvar på fingret efter förstoring, så det är inga centimerar vi talar om här)

• angela

Verkar som om de flesta som svarat är inne på samma sak...det är värmen och fukten som gör det!!Jag har samma problem. Låt finget vila oftare, ta av ringen på natten då du diskar skurar bastar simmar...ja du fattar!!Sen kan det ju kanske hjälpa att slå ut ringen så att den inte sitter så tajt mot fingret!!??
    Hjälpte mig!!
    Lycka till

• H2O

Men alla ni som får utslag pga värme och fukt - hur snabbt får ni utslag efter att ni tagit på ringen (helt läkt finger, torrt under ringen etc)??

För mig går det alltså väldigt fort tills jag får utslag (typ 30 minuter)och läkaren trodde inte det hade med fuktiget och värme att göra. Min ring är heller inte supertajt, jag har ganska lätt att ta av den....(visst är det svårare när det är riktigt varmt, men vanligtvis har jag inga som helst problem, ringen faller nästan av av sig själv när jag badar i kallt (typ 20 grader) vatten)

Men om det blir irriterat väldigt fort för er andra så kanske jag vågar prova att bara slå ut ringen först och se om det kanske blir bättre.

• *Juniphé*

för mej börjar det klia ganska fort... ca. 1 timme...

• AstaC

Jag har också sådana problem med ringar. Kalla det värmeeksem eller tryckeksem. Problem kan börja dyka upp efter 10 minuter vissa dagar. Det hjälper att se till att handen aldrig är uttorkad - dvs att man använder handkräm ofta. Sedan brukar jag alltid ha ringarna lite för stora - gillar inte vissa människor - men det hjälper i alla fall. Sedan brukar jag helt enkelt flytta runt ringen. När problemen börjar dyka upp flyttar jag ringen till andra handen en stund. Viktigt är också att alltid ta av ringen när man tvättar händerna, det får INTE bli fukt under. Och gärna gå runt med en hudkräm som man använder varje gång man tvättat händerna. För min del är det inte alls metallen utan att det sitter tätt. Kan ha samma problem med klockor, hjälper även där att se till att den sitter lite löst.

• mte2

Ja, det finns nickel i vitguld, ca 10-14 % om jag inte mins fel.
    Kan ju mycket väl vara så att det är det du reagerar på och om så kanske det finns hjälp!

Nu mins jag inte sidan, men man kan köpa ett slags lack (som nagelack ungefär) speciellt för nickelallergi som man målar innuti ringen.
    Funkade på mig och mina besvär är som bortblåsta!
    Går att köpa via internet, sök på nickelallergi så kanske sidan dyker upp!

Svar på tråden Allergisk mot förlovningsringen.....