• H2O

Allergisk mot förlovningsringen.....

Har nu insett att jag inte kommer att kunna bära min förlovningsring mer. Den är jättefin, i vitt guld med 11 st små princesslipade diamanter. Har haft den sen juli förra året...

Jag började få klåda under ringen för ett par månader sedan och efter ett tag tog jag av den och "vilade" fingret. Men nu i helgen var jag på fest och hade ringen på i 24 timmar. Och direkt blev det en röd strimma (under ringen) som är kvar nu två dagar senare.........

Usch vad ledsamt...Nu vet jag inte direkt vad jag ska göra. Stenarna kan jag ju spara och sätta in i en ny ring. Men jag vill inte ha vanligt guld, dels för att min fästman har vitguld och jag vill ha liknande och dels för att jag inte tycker vanligt guld är fint på mig.

Nån som vet om man kan sätta in små diamanter i silver (jag tvivlar.....)
    Hur är det med platina och allergier?? Fast det blir väl väldigt dyr med en platinaring kanske??

Det måste väl vara nicklet i vitguldet som jag reagerar mot, har tidigare fått eksem av oäkta smycken...???

Tråkigt också att jag (vi) förlorar en massa pengar på detta nu eftersom man inte får tillbaka speciellt mycket för begagnat guld.....

• Svar på tråden Allergisk mot förlovningsringen.....
  • serendipity

Det kan vara sa att det hjalper med hydrokortison salva. Jag har fatt ett litet eksem pa mitt ringfinger sen jag flyttat till ett varmt och fuktigt land. Jag tar salva 2 ggr per dag nar fingret ser illa ut och har pa mej min ringar som vanligt. Det funkar alldeles utmarkt.

• Grodan-Draken

Det finns medel som man penslar på i ringar om man inte tål materialet. Bla. har oriflame haft det (ser ut som genomskinligt nagelack ungefär) Har du frågat i guldsmedsaffären om dom har något liknande? Tidigare har jag haft problem med allergi av örhängen i guld och det har fungerat med hjälp av medlet. Ännu har jag inte reagerat på mina ringar (peppar peppar)
    Lycka till !!

• Paulina

Kan man inte ha ett tunt lager rött guld på undersidan av ringen så att din hud inte kommer i kontakt med det vita guldet? Har ingen aning om det är praktiskt genomförbart men en idé i alla fall.

Varken det vita eller det röda guldet är helt äkta dvs endast av rent guld. Det är alltid något annat i också, annars skulle det bli för mjukt, men nickel (hade jag fått för mig) skulle det inte längre få finnas i vitt guld!

Fråga guldsmeden om vad man kan göra åt saken, men testa först om du är känslig mot rött guld också.

• safety

Det här verkar inte stämma. Det ska inte finnas nickel i vitt guld, och det ska i princip vara omöjligt att bli allergisk mot det. Kolla med din guldsmed!

Kan det vara så att ringen är bred och sitter tajt, så att det blir varmt och fuktigt under den? Kanske går det att slå ut den så den blir större i så fall?

Silver kan innehålla nickel och borde ge värre allergi, så det är nog inget bra alternativ. Titan däremot används ju som implantat vid oparationer just därför att man inte kan bli allergist mot det, och titanringar är ju jättepopulärt nu. Varför inte ta dina diamanter och sätta i dem i en titanring? Kanske smartast att köpa en slät ring och prova ett tag innan du flyttar diamanterna.

• Gwendolyn

Jag får oxå sådana röda utslag under mina ringar. Problemet började sommaren efter vi gifte oss(vi gifte oss på hösten. Har en kompis som oxå får det och vi tror det beror på att när det är varmt svullnar fingrarna och det blit tätt och fuktigt under ringarna. Det brukar hjälpa att ta av sig ringarna när man tvättar händerna och när man sover. Men jag är ju ingen expert... Men det funkar för mig.

• Hallonsylt

jag är också en sådan som blir allerigisk av i princip alla metaller. Men vi har förlovnngsringar i titan och det funkar kanon. Titan kan man ju ha inne i kroppen också just i och med att det är så rent och icke-allergent. Det går att sätta stenar i titan också och det blir jättefint. Ett litet tips bara.

• Susanne2

Jag var också allergisk mot min ring, men det har gått över. Jag gick till guldsmeden som slipade på insidan av ringen så att den inte skulle vara så glatt, (det ser bra ut den är matt istället för glansig på insidan och graveringen finns kvar). Han förklarade att om ringen är alldeles glatt så blir den så tät och man kan då få utslag av det. En annan förklaring kan vara att det samlas smuts vid stenarna som ger allergi, jag har köpt en flaskdiskborste som jag använder för att göra rent ringarna invändigt med om jag märker att det är smutsigt under. Sedan är det bra att inte sova med ringarna (jag gör det ändå) och att ta av dem när man är i vatten samt torka händerna ordentligt sa att det inte är blött under ringarna.

Jag har inga problem längre!

• isis

Nej, man kan inte sätta stenar i silverringar eftersom silver är så mjukt riskerar stenarna lossna.
    Som alla andra säger, sitter din ring väldigt tätt så kan det ju vara därför, annars kan du ju bara testa att pensla på vanligt genoskinligt nagellack eller annat lack på insidan så att huden inte kommer i kontakt. Om det just är nickel du regerar på borde du ju även få utslag på dem fingrarna jämte och mellan fingrarna.

• H2O

Hejsan tjejer!

Och tack för era tips. Tyvärr så är jag hyfsat säker på att det är en riktig allergi och inte att det blir tätt under ringen. Jag provade ju att låta det torka ut helt (och läka från tidigare utslag) och sen ta på ringen igen. Och det tar bara några timmar så är jag röd igen....

Jag har tidigare haft oäkta örhängen, och det räcker med några få timmar så är det fullt med utslag och var....

Idag kollade jag runt lite på internet och det finns tydligen vitguld utan nickel, men jag vet inte om jag har det. Måste kolla med guldsmeden. Och även om det är nickelfritt så finns andra metaller i legeringen som man kan vara allergisk mot.

En annan skum grej är att jag piercade min navel 1995 (kirurgiskt stål). Gick hur bra som helst, inga problem. Men sen 2000 piercade jag tungan och inom två månader började navelpiercingen stötas ut. Så jag tog ut den i tungan och genast slutade navelpiercingen stötas ut......Trodde att kirurgiskt stål var nickelfritt men har idag fått veta att så är inte fallet...

Här kommer ett utdrag ur en rapport från Arbets- och miljömedicin (2003)
    "Nickelallergi, liksom kontaktallergi mot andra ämnen, är livslång, medan det allergiska kontakteksemet kan läka om hudexponering undviks. Vid eksem ser man rodnad, klåda, blåsor, fjällning och
    sprickor på kontaktstället. För att utveckla nickelallergi (sensibilisering) krävs vanligen långvarig och intensiv exponering genom hudkontakt med metallföremål som avger nickeljoner, t.ex. smycken, klockor och knappar. Den som
    har blivit nickelallergisk kan få eksem efter betydligt mindre exponering. Detta
    bidrar till att 30 till 40 procent av alla nickelallergiker utvecklar handeksem.
    Handeksem vid nickelallergi har en tendens att bli svårbehandlat och kroniskt,
    eftersom det kan vara svårt att undvika hudkontakt med nickel. Krom, kobolt,
    olika konserveringsmedel och parfymämnen, plast- och gummikemikalier är
    andra ämnen som är relativt vanlig orsak till kontaktallergi. Kontaktallergi
    påvisas genom lapptestning, som utförs av hudläkare."

Genom att fortsätta utsätta sig för nickel så förvärrar man hela tiden allergin. Har sett detta hos bekanta, inte kul direkt när händerna är fulla av eksem hela tiden.
    Jag vill inte riskera att öka på min allergi och vill därför hitta ett alternativ. Platina verkar ok, men det är ju så mycket dyrare.....Titan verkar så grått tycker jag, jag gillar verkligen det vita i ringar. Nån annan som har annorlunda erfarenhet av titan?

(ska f.ö. byta ut navelsmycket från kirurgiskt stål till titan)

• H2O

Jo en sak till som jag lärt mig idag. Det är tydligen så att det är ganska lokalt till att börja med. Så om man byter finger (som jag gjorde, bytte till högerhanden) så händer ingenting till en början. I mitt fall så ville jag verkligen tro att det inte var en allergi utan att det var för tätt, och eftersom inget hände på högerhanden så styrkte ju detta min teori - fel fel fel!

Så jag blev himla deppig när jag direkt när jag bytte tillbaka till ringfingret på vänsterhanden fick utslag..... Detta förklarar även att man inte alltid (till en början iaf) får utslag på intilliggande fingrar eftersom kontakten inte är lika intensiv där som under själva ringen på ringfingret.

Fy vad deppigt, jag har liksom velat förneka att jag haft allergitendenser, men efter all info jag hittat idag kan jag inte förneka det längre. Surt sa räven...

Svar på tråden Allergisk mot förlovningsringen.....