Hejsan tjejer!
Och tack för era tips. Tyvärr så är jag hyfsat säker på att det är en riktig allergi och inte att det blir tätt under ringen. Jag provade ju att låta det torka ut helt (och läka från tidigare utslag) och sen ta på ringen igen. Och det tar bara några timmar så är jag röd igen....
Jag har tidigare haft oäkta örhängen, och det räcker med några få timmar så är det fullt med utslag och var....
Idag kollade jag runt lite på internet och det finns tydligen vitguld utan nickel, men jag vet inte om jag har det. Måste kolla med guldsmeden. Och även om det är nickelfritt så finns andra metaller i legeringen som man kan vara allergisk mot.
En annan skum grej är att jag piercade min navel 1995 (kirurgiskt stål). Gick hur bra som helst, inga problem. Men sen 2000 piercade jag tungan och inom två månader började navelpiercingen stötas ut. Så jag tog ut den i tungan och genast slutade navelpiercingen stötas ut......Trodde att kirurgiskt stål var nickelfritt men har idag fått veta att så är inte fallet...
Här kommer ett utdrag ur en rapport från Arbets- och miljömedicin (2003)
"Nickelallergi, liksom kontaktallergi mot andra ämnen, är livslång, medan det allergiska kontakteksemet kan läka om hudexponering undviks. Vid eksem ser man rodnad, klåda, blåsor, fjällning och
sprickor på kontaktstället. För att utveckla nickelallergi (sensibilisering) krävs vanligen långvarig och intensiv exponering genom hudkontakt med metallföremål som avger nickeljoner, t.ex. smycken, klockor och knappar. Den som
har blivit nickelallergisk kan få eksem efter betydligt mindre exponering. Detta
bidrar till att 30 till 40 procent av alla nickelallergiker utvecklar handeksem.
Handeksem vid nickelallergi har en tendens att bli svårbehandlat och kroniskt,
eftersom det kan vara svårt att undvika hudkontakt med nickel. Krom, kobolt,
olika konserveringsmedel och parfymämnen, plast- och gummikemikalier är
andra ämnen som är relativt vanlig orsak till kontaktallergi. Kontaktallergi
påvisas genom lapptestning, som utförs av hudläkare."
Genom att fortsätta utsätta sig för nickel så förvärrar man hela tiden allergin. Har sett detta hos bekanta, inte kul direkt när händerna är fulla av eksem hela tiden.
Jag vill inte riskera att öka på min allergi och vill därför hitta ett alternativ. Platina verkar ok, men det är ju så mycket dyrare.....Titan verkar så grått tycker jag, jag gillar verkligen det vita i ringar. Nån annan som har annorlunda erfarenhet av titan?
(ska f.ö. byta ut navelsmycket från kirurgiskt stål till titan)