• Gift Anna

Kalla fakta: Knutby

Såg ni programmet ikväll?
    Vad tyckte ni?

Jag såg det och det kändes som det var på tiden att man fick höra vad församlingsmedlemmmarna själva hade att säga.Media har vinklat det och skött det på ett otroligt ovärdigt sätt, tycker jag.

Tack vare media har man ju trott att de är en sekt som inte vill ta in någon utifrån, men det var ju bara den pastorn som nu är häktad som ville styra så.

Eftersom jag själv är troende så kändes det extra viktigt att titta, och de hade ju samma uppfattning som jag.

• Svar på tråden Kalla fakta: Knutby
  • Zmoothie

Tyckte att det var bra, inte vinklat åt något håll -vilket jag var rädd för. De första trailersarna (hur säger man??) tyckte jag gav en dålig bild, men nu har det ju kommit fram mer uppgifter och så.

Tyckte de gav en bra bild öht, att det faktiskt är normala människor i församlingen och inga verklighetsfrånvända sektmedlemmar. Att det är vissa personer i ledningen som hamnat del bara. Blev positivt överraskad av programmet!

Säger som du - de tror ju ungefär som jag. Små skillnader i det där med Kristi Brud (fysisk person??) bara, men annars. Sen tyckte jag det var roligt att se min gamla "barndomspastor" (Lars-Ivar, ordförande pingströrenlsen) på tv. :D

Som sagt , positivt överraskad - inga konstiga vinklingar, inte subjektivt. Bara "så här är det". Bra gjort, Kalla fakta!

• Gift Anna

Ja, inte tror jag att kristi brud är en fysisk person, utan helea Guds församling, kortfattat alla kristna!
    Sedan (efter vad jag fattade det) så var det bara den häktade pastorn som kallade Ulrika för kristi brud.

Kalla fakta har gjrt ett oerhört bra program utan onödiga vinklingar,utan tagit fram saklig fakta,genom att prata med medlemmarna själva.

• Grönkulla

Går Kalla fakta i repris?
    Missade det pga magsjuka.

• MissRut

Hej! Jag såg det också och visst, det kom fram en dedel nya saker, MEN jag tycker ändå att de sa saker som skrämde mig. Som att fru pastor (kommer inte ihåg namnet) alltid viker sig för sin make samt att ädstebrodern verkade styra väldigt mycket, han bara beskrev det på olika sätt (som en back som inte ville spela back). Ni som såg programmet vet vad jag pratar om. Inte låter väl det speciellt fritt eller demokratiskt? Eller är det där allmänna kristna värderingar (frågar en icke-kristen) alltså att mannen är familjens huvud och att församlingen ska styras uppifrån?

• Jessi5/6

Jag reagerade också på samma kommentarer. Att kvinnan alltid skulle underkasta sig mannen om de hade olika åsikter. Jag bara satt och gapade!! Och hon sa det så självklart också?!??

Sen var det han kristi bruds mans(tror jag) uttalande om att församlingsmedlemmar skulle uppföra sig som "Coachen" sa annars fick de "sitta på bänken". verkar lite obehagligt tycker jag.

Men jag håller med om att bilden som har funnits i media har varit väldigt uppförstorad

• Fru Westin

MissRut: Som svar på din fråga (från en kristen). JA och NEJ! bibeln har nämligen tolkats lite olika i olika samfund.

Bibeln är faktiskt lite tvetydig i frågan angående mannen och kvinnans olika roller. Paulus (som skrivit de flesta breven i NT) betonar mannen som kvinnans "huvud" och förespråkar män som talare i församlingar.

Jesus upphöjde ofta de förtryckta i samhället och betonade allas värde!
    När han uppstått var det kvinnor som fick träffa honom först och berätta nyheten för folket (definitivt inga "tigande" kvinnor där inte!)

Dessutom säger Paulus emot sig själv i Gal 3:26 - 4:7 (Alla är ni nämligen genom tron Guds söner, i Kristus Jesus. Är ni döpta in i Kristus har ni också iklätt er Kristus. Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. Men om ni tillhör Kristus är ni också avkomlingar till Abraham och arvtagare enligt löftet.
    Jag menar så här: så länge en arvtagare är omyndig är det ingen skillnad mellan honom och en slav, fast han är ägare till alltsammans. Han har förmyndare och förvaltare över sig ända fram till den dag hans far har bestämt. På samma sätt med oss. Så länge vi var omyndiga var vi slavar under de kosmiska makterna. Men när tiden var inne sände Gud sin son, född av en kvinna och född att stå under lagen, för att han skulle friköpa dem som står under lagen och vi få söners rätt. Och eftersom ni är söner har Gud sänt sin sons ande in i vårt hjärta, och den ropar: " Abba! Fader! " Alltså är du inte längre slav, utan son. Och är du son har Gud också gjort dig till arvtagare. )

Detta stycke kan man definitivt tolka som att det inte spelar någon roll vem man är, eller vilket kön man är, bara man tror.

• MissRut

Men då, Fru Westin, vad tycker du om Knutby-församlingen? Tycker inte du de verkar vara en aning sekt-lika? Såg du förresten programmet igår?

• Fru Westin

...alla har vi "söners rätt"

• Lill Anna  8/7-04

Såg inte det heller..
    Programmet går i repris på den "lämpliga tiden" 01:50 natten till måndag.. Det blir att ladda videon!

• MissRut

Nån annan som såg programmet kanske?

• Grönkulla

LillAnna: Kl.01.50 - är de inte kloka?! Och videon fungerar bara att spela upp och inte av! Jaha, inte mycket att göra åt alltså.

• Paulina

Jag tyckte att det var starkt och moget av Emma att säga hur hon uppfattar sin roll i familjen. Hon verkar vara en mycket klok kvinna som inte alls känner sig förtryckt. Hon lever ett liv som hon valt.

Sedan att jag inte helt delar hennes syn på familjerollerna även om jag ser mig som kristen jag med (och skulle antlagligen därmed inte passa in i församlingen) är en annan sak. Jag hoppas bara att alla lever som de själva _valt_ att leva och jag ser inte heller som någon utomståendes uppgift att försöka ändra på deras åsikter.

Jag tyckte att det var befriande att se programmet och hoppas att det återspeglade verkligheten.

• Fru Westin

MissRut: Oj va snabbt du svarade på messet, min komplettering hamnade ju på lite fel plats. Hann aldrig läsa ditt svar innan.
    Jag såg inte programmet, men jag tycker att Knutby-församlingen verkar sektlika. De kanske inte uppfyller alla kriterierna för att bli kallade en sekt, men nog är de på god väg...
    Önskar att jag hade hunnit se programmet, men jag jobbade tyvärr

• Bröllopstokiig

Trådstartaren här igen!

Kul och se att fler hade sett programmet,vi vekar har rätt lika syn på det hela.

• MissRut

Njamen, Gift Anna, nu har du väl tolkat det lite väl fritt? Min uppfattning om att det i mångt och mycket är en sekt,om än kanske inte lika extrem som har visats tidigare, har inte ändrats.

Fru Westin: Tack för det, blev lite rädd tvärt för att den allmäna kristna uppfattningen var som deras.

• Miniängeln

Jag tänkte -när jag såg programmet- att det är inte så konstigt att församlingen har blivit "sekt-lika". Det är ett litet samhälle på lite drygt 1000 invånare med många kristna och ryktena/skvallrena går säkert som löpeldar.

Grupptrycket blir större i såna små samhällen och inte blir det lättare med en pastor som hotar med diverse saker som att man tillhör djävulen om man gör ditten eller datten. Eller inte är en riktig guds barn om man inte vill göra det som pastorn vill (som han påstår sig ha fått höra från gud).

Jag tror Knutbyförsamlingen är en grupp arma människor som så gärna vill göra rätt för sig och följa gud men som hade den stora olyckan att få en ulv i fårakläder till ledare och pastor.

Därför, anser jag, är det så otroligt viktigt att ifrågasätta och att FÅ ifrågasätta saker i en församling. Jag skulle INTE vilja vara medlem i en församling där det inte är okej att ifrågasätta.

• Gift Anna

MissRut, ursäkta, jag var väl lite väl tankspridd, samt att jag inte läste igenom inläggen,sorry!

Håller självklart med Fru Westin och Miniängeln.

• Kaiza

Men herregud , de är människor som kan retoriska regler som amen i kyrkan.. klart att de formulerar sig väl i tv.. Folk verkar tro att det där är väl inte så farligt,de ser ju normala ut. en man, huvudvittnet tydligen pratade i dokumentären om fredagsmys med barnen och andra helt vanliga saker sådant som vi vill höra så där normalt som vi vill att det ska vara. Klart att de säger det!! Självklart är de inga monster som föredrar våld och tragedier, men likväl är dessa ledare mycket väl medvetna om sin Makt. Jag tror inte Fossmo är den ende.

• Kaiza

Men..Det var en bra Dokumentär!

• Zmoothie

Ok, ska erkännas att jag bara såg på dokumentären med ett öga (gisa vad det andra ögat gjorde - BT. ;) ), men det jag såg gav en betydligt mer human bild av församlingen och dess medlemmar än vad som media gjort tidigare!

Tycker inte heller att allt som sades var förenligt med sunda kristna värderingar och tankar, och visst har de dragningar åt "sekthållet".

Men jag tycker det var en bra dokumentär, för de bara tog fakta och intervjuer och försökte inte vinkla på något sätt, utan bara presenterade den information de hade - "såhär är det, såhär säger församlingsmedlemmarna, det här har vi kommit fram till. Bilda dig en egen åsikt". Skönt och uppfriskande i allt mediebrus och halv(hel??)lögner som överröser oss.

Stämde också bättre med det lilla jag hört om församlingen från "tredjehandskälla". Jag menar, de är vanliga människor som kanske fått lite skeva uppfattningar om vissa saker, men de är inte mördare och sexmissbrukare hela bunten! (Vilket åtminstone jag får intryck av är lite den bild media sänder ut...)

Svar på tråden Kalla fakta: Knutby