• Kesella

Färsk tonfisk - hur tillaga?

Inför Alla Hjärtans Dag så har jag köpt färsk tonfisk som jag ska laga något smarrigt av i morgon, men vad göra?

Är det godast att bara steka den typ 1 min. på varje sida och krydda med salt och peppar?

Finns det någon som är en hejare på färsk tonfisk?

• Svar på tråden Färsk tonfisk - hur tillaga?
  • Rut

Tycker den brukar bli bäst att grilla. Annars tror jag det blir bra att steka. :)

• Fii

Grilla om du har möjlighet, annars steka. Det viktiga är att man inte steker/grillar länge, utan bara någon minut på varje sida. Den ska vara helt rosa inuti, blir den genomstekt är den mest trist. Det är gott att göra en varm sallad på grillade grönsaker och klyftpotatis med en dressing med chilisås, basilika och vitlök till.

• Marina *fru*

Marinera i citronsaft och servera som "sushi"!
    /marina

• rarasara

Om du ska grilla/steka den så tycker jag det är gott att marinera den först. Köp färdig eller blanda själv. :)

• Kesella

Tips på marinad? Jag hittade någon marinad på nätet med soya, lime o.s.v. Lät rätt så gott!

• sweden

Hej när vi åt tonfisk i Sicilien så hade dom (jag frågade) stekt tonfisken bara salt och peppar sedan lite olivoljan på fisken. Vi åt färska potatis till det och en god tomat sallad med lök och färsk persilja. Tonfisk i sig är så god så man behöver ej hålla på ordna med "smaken". Gott med vitt vin till och en massa kärlek :)

• Jennifer E

Tycker också att den är bäst rå/marinerad! Lycka till!

Svar på tråden Färsk tonfisk - hur tillaga?