• västkustbrud

Tips på kul sätt att hålla tal på!

vi ska gå på bröllop i juni då min blivandes kusin ska gifta sig. Vi tänkte hitta på något kul spex, men just nu har vi idétorka. Har ni gjort något kul som gäster, eller har ni erfarenheter av vad folk gjort på ert bröllop?

• Svar på tråden Tips på kul sätt att hålla tal på!
  • liina

Hej!

Jag tycker det är väldigt trevligt när man blandar tal och sång/spex.
    Ofta är det många tal på bröllop och fester och när det är dags för det trettonde talet så brukar folk nästan stänga av öronen...

Mitt tips är att skriva om texten på en sång och framför antingen med instrumental musik (om det går att få tag på) som komp eller be någon gitarrspelandedragspel/piano/munspels kunnig vän om hjälp.

Lycka till!

/liina

• Rut

Om det finns möjlighet, visa bilder till talet. Dia eller datakanon! Alltid mkt uppskattat!

• Henrike

Har varit på bröllop där folk har visat bilder på storbildskärm, det har uppskattas väldigt, i synnerhet av de som inte är supernära vänner och kanske inte fattar alla interna skämt. En annan variant jag har varit med om var när en mobiltelefon plötsligt ringde jättehögt, alla tittade sig runt för att se vem det var som gjorde det hemska etikettfelet, men sen var det förstås en ploj och två gäster höll ett samtal med varandra (de ställde sig upp förstås) där de höll ett samtal om "ja nu gifter sig ju P snart, vad skall vi prata om då i talet?" och så bollade de en massa idéer fram och tillbaka, knäppa grejer som P hade gjort förstås. Också kul. En annan variant är att man är några stycken som går fram tillsammans, då behöver man inte säga så mycket var. Eller kan en i taget säga något och bolla över till nästa.

Sånger är också kul om de är bra, men jag tycker ofta de är lite krystade, då blir det mest genant tycker jag...

• Rut

Mobiltalet verkar kanon! Det ska jag anteckna för kommande kompisbröllop... :D

• W2Bsoon

Var på ett bröllop förra året där en kille ställde sig upp och började hålla tal- plötsligt blir han avbruten av någon som inte höll med och tyckte att han stod å snackade "skit". Så kom en tredje och la sig i... å en fjärde å en femte... Diskussionen gick ut på ungefär samma som "mobil-talet" att de diskuterade om vilken händelse som var den mest minnsevärda. Självklart hajjade man som gäst till, till en början. Mycket kul!

• röd stormhatt

Efter alla bra tips känns mitt som ganska tråkigt, men bra att ta till när man har ortolig idétorka: att hålla talet på rim. Ibland har svåtr att sätta ihop historierna på ett roligt och fyndigt sätt och då löser ofta rimmet problemet. Det brukar vara uppskattat! Och så är det inte så många som brukar ha talen på rim...

• Henrike

W2B, det var en jättekul idé ju!! skall jag använda!

• Prosit

Höll ett bröllopstal förra året tillsammans med några väninnor utformat som en nyhetssändning i radio. Vi rapporterade om olika händelser i brudens liv, vad som lett fram till den stora dagen, och vad vi trodde om utsikterna för framtiden. Som bonus hade vi sammanställt alla nyheterna i "tidningsformat" också, som brudparet fick efteråt.

• Malin-bruden

En bekants bröllop fick tal i form av en videofilm där man hade intervjuat olika folk, ställt frågor till dem om brudparet som en reporter typ och fick väldigt roliga svar, av folk som inte var bjudna till festen men ändå kände brudparet väl. De hade också några på skoj, typ frågat killen på Statoil om han kände igen den här mannen och fick till svar att han var ju välkänd i butiken på grund av sina stora inköp av ...., ngt som är typiskt för just den personen.

• Rut

Herregud vad jag längtar tills jag får skriva tal nästa gång!! Vilka idéer! Underbart! :D

• T.B.

Ja, verkligen roliga förslag!
    Jag var på ett bröllop där brudens studiekamrater höll ett tal där alla ord började på första bokstaven i henns efternamn. Snyggt, klurigt och faktiskt väldigt bra. Om man kan få till det så är det en hit!

• västkustbrud

n e ljuvliga!! det blir svårt att välja bara... ;)

fortsätt gärna att komma med förslag!!!

• brullan

Detta är inte min grej direkt men jag var på ett bröllop där några höll ett fint tal om paret som var skrivet på en ihoprullad pergamentrulle som paret sedan fick. Det blev dom glada över.

Brullan

• West

Om man har total torka på tal...

Ta en hyfsad bunt med papper och låt det se ut som ett låååångt tal. Folk kommer att tro att det blir ett långt tal...

Sedan vänder man på pappersbunten med den sida som är främst och håller upp den mot gästerna. På den sidan står det exempelvis siffran 3. En stor och klar siffra som syns tydligt skall det vara!! (Gäller ju att hålla den relativt gömd innan när man vecklar ut talet.)

Då håller man "ett litet tal". Det är lite "långsökt", men när väl de andra kommer på vad man gör blir det ganska kul! :D

Har provat detta på både bröllop (där jag kände brudparet och dess humor väl) samt andra fester. :)

• Fröken B

Läs upp ett fejkat mail från din kompis! Hade en kompis som gjorde det och det blev kanon. Bruden hade i det fejkade mailet skrivit att "Ja, om du nu tänk hålla tal så behöver du ju inte berätta det här om... men däremot får du gärna berätta hur tokkär jag är i min M2B. Du behöver inte heller nämna att när vi förlovade oss så sa M2B att.... osv osv." Underbart kul. Jag läste talet innan och det tog ett tag innan jag fattade att bruden inte alls skrivit mailet. Skrattade gjorde jag dock!

• Henrike

Fröken B, å vilken rolig idé!! skall jag absolut spara på - en kompis till mig är värsta kontrollfreaket så alla kommer tro att hon har skickat det!! (Hoppas de gifter sig snart bara...!)

Svar på tråden Tips på kul sätt att hålla tal på!