• Jennifer E

Erfarenhet av antidepressiva tabletter?

Min kompis är jättenere och jag har sagt åt henne att jag tycker att det gått så långt så att hon borde testa några antidepressiva tabletter. Åt själv sådana för ett par år sedan när mitt liv var rörigt. Var väldigt nöjd med dem men vet att folk har olika erfarenheter.

Jag åt några som hette seroxat, det vore intressant att höra vad andra har ätit och hur ni har upplevt effekten. Jag vet att det är olika från person till person och vilket tillstånd man är i, men ändå! Hon är väldigt tacksam för info om någon "vågar" berätta.

• Svar på tråden Erfarenhet av antidepressiva tabletter?
  • Zetiina

Eftersom jag har så liten erfarenhet har jag inget bra svar på din fråga... men jag svarar ändå.

Jag tycker att man i första hand ska behandla orsaken till problemen. Om hon inte pratar med någon (professionell) i nuläget är väl det det första hon borde göra. Men självklart kan man utöver det behandla symptomen.

Jag har testat seroxat som allra hastigast, men var inte deprimerad (fick dem utskrivet av annan anledning). Så på vad sätt och hur mycket de egentligen hjälper mot en depression har jag inte svar på, och det är säkert individuellt. Men eftersom det är ett vanligt förekommande läkemedel torde de ju ha hyffsad effekt.

Min erfarenhet av just seroxat är dock inte alls rolig - jag fick 17 olika biverkningar och gav upp efter 3 dagar. Men den biten är självklart också väldigt individuell.

Jag har också fattat det som att det finns olika sorters antidepp-medel som fungerar på helt olika sätt, så om hon ska äta några borde hon få proffesionell hjälp om vilka som passar henne bäst.

Sist men inte minst hoppas jag din kompis tar sig ur depressionen! Med eller utan antidepp-piller.

• johanna simone

Hej

Jag har ätit, och äter, anti-depressiva tabletter. Det gör min pappa med, och flera andra i min närhet, så lite koll har jag - ska försöka dela med mig.

Min erfarenhet är övervägande positiv! Jag kan ärligt säga att jag inte tror att jag varit i livet idag om det inte vore för medicinen. Tabletter kan inte göra dig lycklig, men de kan stabilisera sinnesstämningen så att man orkar fungera (stiga upp ur sängen, borsta tänderna, äta frukost...) och också orkar ta tag i orsaken till sina problem.

Om det nu finns någon orsak. Jag har ingen aning om hur det är för din vän, men depression kabn ju faktiskt också bero på störningar i kroppens balans. Så var det för min pappa. Han, och hela familjen, hade ett helvete i många år innnan någon förstod vad som var fel. Han är som en helt annan människa sedan han fått medicin, och behöver ingen terapi eller så.

Jag å andra sidan, hade en massa problem som gjorde mig deprimerad, och de försvann ju såklart inte för att jag började äta medicin. Men som jag skrev ovan, jag fick kraft att ta tag i dem, för att jag inte grät eller låg och stirrade i taket precis hela tiden.

(Idag har jag bearbetat mina problem och är ofärskämt lycklig. Men jag har ännu inte slutat med medicinen, eftersom jag har en tendens att bli deprimerad på samma sätt som min pappa när jag gör det. Kanske kommer jag äta dem hela livet. Jag tycker det är OK - inte värre än att ha någon annan sjukdom som kräver medicinering.)

När folk inte blir nöjda med sin medicin, är min erfarenhet att det oftast beror på att de har för höga förväntningar. Det är inga lyckopiller! Man kan också behöva testa flera olika sorter innan man hittar den som fungerar för en själv.

Jag tycker din kompis ska gå till en läkare, så kan han/hon hjälpa henne att bestämma om det vore värt att testa.

• Nussan

Hej Jennifer!
    Jag åt Zoloft under en period. Efter ett par veckor märkte jag av effekten av dem, det blev lite lättare att ta sig ur sängen och göra saker utan att världen gick under för det.
    Efter 2 månader var jag dock tvungen att sluta med dem på grund av biverkningarna. Jag fick kraftiga blodtrycksfall och svimmade ofta.
    Trots det kan jag rekommendera att hon går till en läkare och provar, för de hjälper verkligen och det är ju absolut inte alla som får biverkningar!

• spellevinken

Jag åt antidepressiva tabletter i tonåren, när jag var mycket deprimerad. Först åt jag Zoloft, den funkade jättebra. Men de första veckorna jag åt dom var helvetiska. Jag mådde nog tio gånger sämre och tänkte nästan begå självmord. Men jag härdade ut, och det blev bättre. Mycket bättre! Jag fick tillbaka mitt liv och började se mycket ljusare på allting. Några år senare hamnade jag i en depperiod igen, då började jag äta en annan tablett vid namn Flourhexin Selena. Den gav mej inga psykiska biverkningar alls, däremot fick jag några fysiska biverkningar första veckan t.ex. sömnlöshet, yrsel och huvudvärk. Men än en gång härdade jag ut, och det blev mycket bättre.

Jag tycker verkligen att din kompis ska ta kontakt med en läkare och hitta ett medel som passar henne. För tabletterna hjälper. Jag fick tillbaka mitt liv!

• Marina *fru*

Hej
    Har lidit av sk. höst- och vinterdepression i många år, min bror lider av svår depression och har varit inlagd i flera omgångar och dessutom fått sk ECT-behandling.

Jag fick först cipramil men åt den bara i 3 månader, av olika anledningar. Jag anser att psykofarmaka ska användas för att komma upp till trösklen där man orkar ta tag i depressionens verkliga orsaker. Psykofarmaka ska aldrig ätas utan någon form av samtalskontakt - det är min fasta övertygelse.

Efter 3 månader fick jag en samtalskontakt och sk. ljusterapi och det tog 18 månader innan jag var redo att stå på egna ben igen....

Hjärnan är en komplicerad varelse som man inte ska pumpa full av kemikalier på vinst och förlust. Se till att din kompis kommer på en ordentlig utredning och inte bara går till husläkaren och får lite piller utskrivna!

Det har dessutom visat sig att motion är lika effektivt mot milda till medelsvåra depressioner som piller så ta med henne på långa härliga promenader och svettiga konditionspass så kommer hon säkert snart att vara på bättringsvägen.

Kramar och Lycka Till
    /marina

• Jennifer E

Tack alla för intressanta svar! Hon håller nu med om att hon måste göra ngt och jag har lovat att hjälpa till så mkt jag kan eftersom jag har varit i liknande situation. Självklart ska vi se till att hon både får prata med någon och får tabletter!

•  Kaya ,fd Marlie

Att käka för mycket tabletter är bara ett sätt att lägga locket på.
    Problemen förvinner ju inte.

Dessutom är det ett billigt(tror dom)sätt att hålla dep.patienter borta.

Tänk på att det kan bli så att ALLA sinnestämningar blir "jämna" även dom posetiva.

Men vid behov är ju jätte bra,dock inte under en längre tid och dagligen,tror jag.

• ullis_p

Att äta tabletter är INTE att lägga locket på. I många fall har depressionen pågått så länge när patienten får hjälp att balansen av 'glädje-ämnen' i hjärnan störts och tabletterna hjälper då till att återskapa denna balans, en förutsättning för att man ska kunna ta sig ur depressionen

• monalisa

Snarare är antidepressiva en hjälp att orka lyfta bort locket som personen i fråga lagt på.

•  Kaya ,fd Marlie

Jo men allt är ju individuellt.
    För MIG så blev det som att lägga locket på,
    när jag slutade knapra piller så fick jag en chock när jag kom tillbaka till verkligheten,
    Och då tjatade jag till mig samtals terapi (tog 6 mån)
    Och den går jag på nu och det är mycket bättre.

Sen tror jag faktiskt inte att det är speciellt passande att leka doktor på internet.
    Tabletter är allvarliga saker hur kunnig man än vill känna sig.

Svar på tråden Erfarenhet av antidepressiva tabletter?