Hej
Jag har ätit, och äter, anti-depressiva tabletter. Det gör min pappa med, och flera andra i min närhet, så lite koll har jag - ska försöka dela med mig.
Min erfarenhet är övervägande positiv! Jag kan ärligt säga att jag inte tror att jag varit i livet idag om det inte vore för medicinen. Tabletter kan inte göra dig lycklig, men de kan stabilisera sinnesstämningen så att man orkar fungera (stiga upp ur sängen, borsta tänderna, äta frukost...) och också orkar ta tag i orsaken till sina problem.
Om det nu finns någon orsak. Jag har ingen aning om hur det är för din vän, men depression kabn ju faktiskt också bero på störningar i kroppens balans. Så var det för min pappa. Han, och hela familjen, hade ett helvete i många år innnan någon förstod vad som var fel. Han är som en helt annan människa sedan han fått medicin, och behöver ingen terapi eller så.
Jag å andra sidan, hade en massa problem som gjorde mig deprimerad, och de försvann ju såklart inte för att jag började äta medicin. Men som jag skrev ovan, jag fick kraft att ta tag i dem, för att jag inte grät eller låg och stirrade i taket precis hela tiden.
(Idag har jag bearbetat mina problem och är ofärskämt lycklig. Men jag har ännu inte slutat med medicinen, eftersom jag har en tendens att bli deprimerad på samma sätt som min pappa när jag gör det. Kanske kommer jag äta dem hela livet. Jag tycker det är OK - inte värre än att ha någon annan sjukdom som kräver medicinering.)
När folk inte blir nöjda med sin medicin, är min erfarenhet att det oftast beror på att de har för höga förväntningar. Det är inga lyckopiller! Man kan också behöva testa flera olika sorter innan man hittar den som fungerar för en själv.
Jag tycker din kompis ska gå till en läkare, så kan han/hon hjälpa henne att bestämma om det vore värt att testa.