• LillaC

Ett litet problem.

Jag gjorde en abort i november månad med min f.d. pojkvän. Jag slarvade då med mina p-piller och vi hade inget skydd alls och så blev det som det blev. Nu till saken. Jag är så fruktansvärt rädd för att bli med barn igen då jag vill förverkliga andra drömmar i mitt liv innan dess, ex. jobba utomlands. Aborten har tagit mig hårt och därför kommer jag aldrig kunna ha sex till den dagen jag verkligen VILL ha barn. Men om jag träffar en kille i framtiden och känner för att ha sex med honom undrar jag om jag kan lite på KONDOM och P-PILLER till 100%. Annars får sexet vänta....

• Svar på tråden Ett litet problem.
  • Nyfiken gul , nu fru

Jag gjorde abort för 2 år sedan och har sedan dess knaprat p-piller, vi använde även kondom också som komplement.

Jag har bytt partner därimellan och varit utan skydd och klarat mig och nu har jag spiral insatt.

Ta dig lite tid för dig själv innan du startar upp kärlekslivet igen, du verkar behöva det.
    Förstår verkligen din oro för ännu en graviditet men om du verkligen tänker till och INTE slarvar så kan du känna dig lugn...
    Jag tror inte att du medvetet gör samma misstag två ggr...??

Kram på dig i massor!!

• LillaC

Nyfiken gul, jag undrar, är det MINI-PILLER som du använder för det gör jag.
    Jag är nämligen lite rädd för att äta de "mer starka" då jag har hört att det kan ta längre tid att bli gravid den dagen man önskar sig bli gravid.

• Mastermind

LillaC - Varken p-piller eller kondom är 100% säkert, men det är väldigt nära. Det säkraste preventivmedlet på markanden är p-staven Implanon, du kanske ska testa det istället? Då slipper du tänka på att ta ett piller varje dag eller krångla med kondomer varje gång.

Läs mer på: 213.88.140.183/ KHUL/gammaltlakare/implanon.htm
    (jag delade på länken i hopp om att slippa filtret)

• tantlila

Hej!
    Allra säkraste metoden är avhållsamhet men det vet ju alla .
    Personligen tycker jag att p-piller är kanon.
    Min sexlust försvann helt... helt säker metod m.a.o.
    Men lycka till med kärleken. Den är underbar!
    //Tantlila

• Leone

De "vanliga" p-pillren gar ur kroppen en tid efter att man slutat med dem, men det kan variera hur lange det tar. Vissa blir med barn direkt nar de slutat, for andra tar det langre tid. Laste just haromdagen att i snitt tar det ett halvar mellan att man slutar och att man blir med barn. Det kan ju iofs kannas som en evighet, men det betyder ju bara att man maste planera det lite battre (dvs sluta ca ett halvar innan man vill borja forsoka).

det verkar som att detta att bli gravid just nu verkligen ar nat du har angest for och da tycker jag det ar battre att du kor med ett ordentligt skydd som funkar, an att du har de svaga pillren och gar och oroar dig varje gang du haft s*x. For en vacker dag lar du traffa nan trevlig herre..? :)

Jag slutade med pillren (vanliga) for ca 2 manader sen och mensen kom precis pa utsatt tid, 14 dagar efterat, sa an sa lange har det inte varit nagra problem alls (peppar peppar).

• lillgrodan

fast Leone, det tar väl i genomsnitt en viss tid innan man blir gravid oavsett om man ätit p-piller eller inte.

• Santa Fe

Man har 20-25% chans att bli gravid varje månad, dessa %-tal förustätter alltså att man försöker tillverka under de få dagar i månaden då man kan bli gravid.

• odin

Tror jag har svarat på ditt inlägg i en annan tråd... hur som helst, här kommer det igen :)

Jag vill verkligen inte heller bli gravid nu så vi använder kondom. Om den sitter på hela akten och är hel så ger den ett gott skydd. Vi har använt den metoden i flera år nu och jag har aldrig blivit gravid.

Känner folk som har blivit gravida trots att det skyddat sig med p-piller, mini-piller, kondom, spiral eller p-stavar! Finns inget utom återhållsamhet som skyddar till 100%. Samtidigt är väl dagens preventivmedel så pass säkra att folk som inte vill ha barn faktiskt ska kunna ha ett samliv och kunna njuta utan oro. De flesta är ju säkra till 99% och det är i mina öron ganska säkert.

Är du så orolig att du inte vågar ha sex kanske du bör ha både livrem och hängslen? Om du äter p-piller och samtidigt använder kondom korrekt ska det väl till ett mirakel för att du ska bli gravid.

Svar på tråden Ett litet problem.