• Pingstbruden1

Måste kroppen bli sämre?

Måste man bli så annorlunda när man fött barn. Jag är orolig att min man inte ska vilja ha mig lika mycket när vi fått barn.
    Vad ändras på ens kropp och går det att bli "återställd"?
    Jag vill så gärna ha barn men tänker också på konsekvenserna, jag är väldigt mån om att vara snygg/sexig för min man.

• Svar på tråden Måste kroppen bli sämre?
  • johandenver

Alla män ser inte heller lite häng eller bredare rumpa som något negativt.
    Det ser naturligt och snyggt ut, kvinnligt helt enkelt.
    Ungefär som att jag tycker gamla människor ska ha rynkor, som visar att dom levt.

Med det är klart, för självkänslan kanske man vill hålla sig i form.
    Det är ju lite synd om man bara håller sig i form bara för att behaga sin partner iofs

• gummalottan

OK, ett svar från en med ett barn: jag var normalviktig och otränad innan jag fick barn. Jag gick upp 20 kg. Jag har gått ner alltihop, och eftersom jag numera tränar Pilates är jag fastare i hullet än förr. Bysten är möjligen en aning mindre, ingen förändring i fasthet eller "häng". Jag har minimala bristningar på magen och är smalare i ansiktet.

Men det är ju bara jag... Hur mycket bristningar man får tror jag framförallt hänger ihop med dels vilken sorts bindväv man har, dels hur snabbt man går upp i vikt. Ingetdera kan man väl påverka så mycket! En del har lätt att gå ner i vikt efteråt, för andra är det svårare. Man ska äta vettigt, röra på sig och kniiiipa!

Sen måste jag säga att jag blev mycket mer vän med min kropp när jag var gravid, jag tyckte det var så roligt att den fungerade och såg på mig själv med mycket vänligare ögon!

• hea

Jag har 2 barn och med första gick jag upp 25 kg och andra 32 kg men jag gick ner allt bägge gångerna.Det som blev kvar var bristningar på magen och för varje barn gick jag upp i bhstorlek och det har hållt i sig(toppen).Man får räkna med att allt är individuellt men att röra på sig och tänka på vad man stoppar i sig är bra. Har man sen mycket vatten i kroppen tar det ett tag innan det försvinner. Tänk på att det tar 9 månader att gå upp och då måste det ta lite tid att gå ner.

• Leone

Nu har jag inte fott barn sjalv annu, men pa kompisar runtom mig verkar det som att det ar tva lager som galler: en grupp som tar hand om sig sjalva under graviditeten (tom. mer an innan), motionerar lite och ater bra, och fortsatter med det efterat, och de har inte gatt upp i vikt permanent eller fatt en klart annorlunda kropp.
    Sen ar det dem som tanker "jag ska ju anda bli tjock, da kan jag lika garna ata skrap" och som inte alls bryr sig om hur mycket de gar upp. De verkar inte speciellt intresserade av motion efter graviditeten heller. Det ar den gruppen som sitter med storre kroppar och klagar pa att de inte ar lika smala som forut...

Sa det ar ju ganska sjalvklart att det ar stora skillnader i attityd (det ar visserligen bara mina personliga reflektioner men baserat pa 15-20 kompisar) som kanske ocksa aterspeglar sig i de val de gor, under och efter graviditeten.

Personligen tycker jag det ar harligt med manniskor som ser ut som att de har levt ett innehallsrikt liv! Jag har lovat min man att alska honom aven nar han far knotiga knan, och han har lovat att alska min rumpa och mage aven nar jag blir gammal och slapp. ;)

• Hippie chic...

Efter tre stoora barn är min mage inte sig lik...det är tråkigt varje gång det är dax för bikini men samtidigt en del av mig och mitt liv och allt det där. Jag har inte gått upp nåt särskilt i vikt och har inga bristningar eller celluliter heller, utan det är som sagt huden på magen som tagit värsta smällen (öhh). Att man blir bredare över rumpan kanske skulle kunna ha att gör med att bäckenet vidgas under graviditet och förlossning?!
    Brösten är förstås inte sig heller riktigt lika, har alltid varit små men nu är dom nästan obefintliga- enda fördelen med det är väl att då hänger dom ju inte (man får vara glad för det lilla..).
    Vet inte om man egentligen kan göra så mycket åt hur man blir efteråt, men det skadar naturligtvis aldrig att ta hand om sig och äta rätt och träna.

• vinterflickan

När jag äntligen fått barn så vill jag att det ska synas på min kropp. Inte att jag vill bli jättefet men lite bristningar på magen och hängande bröst vittnar om att jag fått vara med om livets största mirakel!

• Pingstbruden1

Det är klart att min man fortfarande kommer tycka att jag är sexig och attraktiv när jag fött barn. Han kommer att älska mig lika mycket för de men det är nog mer jag som vill känna mig fin.
    Sämre? är väl fel ordval men visst får man skavanker av att föda barn...

• Santa Fe

Jag tycker det känns som ett lyxproblem att fundera/oroa sig över om kroppen förändras till det sämre när man föder barn.
    Barn är inget man skaffar utan en gåva som tyvärr inte är alla förunnat att få. Den dagen man sitter där, ofrivlligt barnlös, då känns nog de tidigare, ytliga tankarna som rörde figuren och hur kroppen skulle ändras vid en graviditet som ett hån.

Finns väl större saker att oroa sig för vid en eventuell graviditet, oro för att t.ex. få ett svårt handikappat barn osv än att fundera över eventuella bristningar, hängig mage, förändrad kropp osv..

• vinterflickan

Min sambo kommer förmodligen älska mig ännu mer när jag fött vårt gemensamma barn även om det följer med några extrakilon på köpet.

• Kicker

Det gäller väl också att ha koll på hur man äter under graviditeten, och inte proppa i sig godis, glass, pizza o sånt, utan äta mycket, men hälsosamt. Jag har för mig att det optimala är att gå upp 14 kg, inte mer. Det är lättare sagt än gjort att gå ner de där överloppskilona igen sen....

• Magica De Hex

Santa Fe:
    Jättebra sagt! Jag håller absolut med dig! Kunde inte ha sagt det bättre själv.

• Frk Cattis

Jag känner mig faktiskt lite kränkt av dem som påstår att bara man tänker på vad man stoppar i sig under graviditeten så är vikten inget problem. Det är så att vi alla är olika. Jag gick upp 30 kr men gick bara ned 15 kg efter förlossningen... Jag satt inte i soffan och åt praliner under hela min graviditet, utan jag åt som vanligt, bara lite hälsosammare. Jag åt några fler mellanmål (frukt) än vanligt. Min stora viktuppgån berodde troligen delvis på att jag slutade röka strax innan jag blev gravid och även på ärftliga faktorer... Så sitt helst inte och moralisera eftersom ni själva inte haft problem med vikten efter graviditeten... Övervikt behöver faktiskt inte ha med dålig självkontroll att göra.

• vinterflickan

Frk Cattis ta inte åt dig! Alla fungerar ju olika, en del går upp 30 kilo och en del går faktiskt ner under sin graviditet. Men vad spelar det för roll egentligen? I slutändan har ni ju fått något som är det allra finaste som finns; ett litet barn! Vad spelar då en förändrad kropp för roll?

• Cynthia

Jag fick mitt första o enda barn när jag var 25. Nu är jag väldigt smal och vältränad, och gick upp ca 10 kg. Men redan efter 1 vecka fick jag på mig mina vanliga byxor igen och var nere på 53 kg igen. Min kille klagade lite under graviditeten på att jag blivit lite "större" därnere, men efter förlossningen och lite träning blev jag som vanligt igen. Men man måste nog träna och inte äta mer för att man är gravid.

• Kräftan

Cynthia:

Hoppas det inte var så illa som det låter:
    "Min kille klagade lite under graviditeten på att jag blivit lite "större" därnere".

Min kille skulle få en smäll på k ....... om han skulle säga något sådant! Ingen idé att klaga på saker som är naturliga.

• Cynthia

Klagade o klagade.......jag minns att jag var i kanske 17:e veckan eller så, och vi var hos barnmorskan när han frågade om man kommer att bli mycket större därnere. Då svarade hon att det börjar redan någon månad in i graviditeten att kvinnans vagina blir lite lite större. Då blev han helt vit i huvudet. Men som sagt, vi var bara 24 resp 23 år då!! Jag ville iallafall inte vara stor därnere efteråt och jag har gjort knipövningar sen dag 1 på BB!!!

• Rita

Tre månader efter jag födde min första dotter så hade jag gått ner allt + 10 kg som jag gått upp när jag började med p-piller. Hormonerna ställde tillbaks sig antar jag. Höll vikten med min andra dotter också men när jag fick min tredje var jag 30 och då märktes det att kroppen hade svårare att återhämta sig. Så jag fick ta VV till hjälp att gå ner 7 kg. Som många skriver så är det väldigt viktigt att tänka på vad man äter - absolut inte för två och tänka att det där går man ner sen. Annars tycker jag att jag fick snyggare kropp efteråt, känner mig mycket mer kvinnlig och sexig vilket också speglar sig utåt.

• bettina

Lilla Pingstbruden, om din man inte skulle vilja ha dig när du fött honom livets gåva, oavsett hur du kommer att se ut, glöm honom....

Bettan

• Leone

Frk Cattis, jag menade absolut inte att hacka pa dem som gatt upp mycket, jag ar ledsen om mitt inlagg verkade lata sa. Jag inser att viktuppgang ar otroligt individuellt och att det finns en massa saker som spelar in (arftliga saker, diet, motion, sluta roka, osv, osv i all oandlighet). Forlat om du tog illa upp.

Jag menade bara att den (lilla) grupp av gravida kvinnor som haft installningen att 'jag ar gravid, da ar det helt ok att ata godis varje dag for jag ska ju bli tjock i alla fall' (och jag kanner ett par stycken med den installningen), tja, de *har* gatt upp och haft svart att ga ner efter forlossningen. Men sjalvklart kan man ga upp mycket aven om man gor allt 'ratt' enligt alla tips och rad.

Catherine Zeta-Jones lar ha gatt upp ca 25 kilo nar hon vantade sitt andra barn, och jag tycker att hon aldrig varit sa vacker som da! Minns nar hon sjong Cabaret-sangen pa Oscarsgalan, hoggravid. Vilken kvinna- otroligt sensuell. Sa utseende har ju inte bara med antal kilon att gora.

Svar på tråden Måste kroppen bli sämre?