• L*I*A

Byxor på tjej (bröllopgäst)?

Om det står klädsel kavaj i inbjudan, kan jag som tjej ha 'finare' långbyxor då? Jag har läst vad som står om klädkoder här på BT (alltså vad 'reglerna' säger) men jag undrar vad NI tycker, som bröllopspar/gäster. Jag kan ju ändå vara finklädd!

• Svar på tråden Byxor på tjej (bröllopgäst)?
  • Majsan80

Jag skulle nog inte reagera, många av mina vänner använder aldrig kjol eller klänning. Finbyxor kan vara mycket elegant på tjejer!

• Pellegnillot

Jag tycker absolut att man kan ha byxor, fast jag skulle undvika svarta. Om byxorna är lite glansiga eller mönstrade är det ännu bättre.

• Nymphéa

Jag skulle tycka att det var bra om mina gäster inte såg likadana ut allihop!

Men som sagt, inte svarta tror jag. Snarare en tuff färg eller med glitter!

Min kompis bästa kompis kom i strechjeans och svart t-shirt till bröllopsmiddagen. Hon hade fått barn några månader innan, men ändå!

• 2005

Vi väljer att skiva
    H = Kostym
    D = Kjol eller klänning ej byxor.

För jag tycker det är festligare med kjol osv.

• brudimaj

Jag tycker också det är klart festligar med kjol eller klänning!

• Malmöflicka

Jag tycker inte man kan begära att de kvinnliga gästerna ska ha klänning/kjol. Många tycker inte om att bära kjol, och man vill väl att gästerna ska känna sig avslappnade och fina? Många gånger är det snyggare med en kvinnlig kostym i ljus färg med blus eller en snygg top under än en sladdrig kjol/klänning från H&M. Min åsikt...

• L*I*A

Tack för era svar! Det blir nog byxor för mig trots allt, ett par lite festligare sådana.

En liten tanke bara: Jag tycker det skulle kännas konstigt att få en inbjudan där det betonades att man INTE får ha byxor. Känns lite som: "Kom gärna på vårt bröllop, men byxor har du banne mig inte!" Det är att styra lite väl mycket tycker jag, och inte samma sak som att ange "finhetsgrad" för att hjälpa gästerna. Någon skrev nämligen i en annan tråd att klädkoden ska ange hur man kan förvänta sig att andra klär sig och inte hur man SKA klä sig. Men om det står att man inte får ha byxor så... (det gjorde det dock inte i den inbjudan jag fick)

• liina

Hej!

Jag var på ett bröllop förra sommaren där en tjej hade en jättefin kavaj och tillhörande snygga byxor. Hon såg verkligen hur elegant ut som helst!
    Självklart kan du ha byxor!

Jag skulle absolut inte vilja att mina bröllopsgäster gick och vantrivdes i sina kläder och vissa tjejer avskyr faktiskt att gå i klänning/kjol.

Klädkoden är ju som någon skrev ovan en riktlinje för hur "fint" man ska klä sig och på bröllopet jag var på så var klädkoden "mörk kostym" och trots att det då egentligen skulle ha varit klänning så gjorde det inget att denna tjej hade byxor eftersom hon var lika elegant som de andra (om inte ännu finare faktiskt).

Jag skulle inte heller rekommendera att specifikt undanbe sig att de kvinnliga gästerna har byxor eftersom jag tycker det är lite väl mycket styrning.

/liina

• Karlstad-tjejjen

Fråga bruden om hon tycker att det är OK... Jag är också en byx-människa och skulle hellre komma till ett bröllop i en riktigt snygg byxa och kavaj än i någon balstass... Trivs inte i kjol överhuvudtaget... känns så naket.

• Sibella

Det går alldeles utmärkt att ha fina byxor till alla förkommande klädkoder utom högtidsdräkt (frack).

Som inbjudare kan man inte styra exakt vad folk har på sig, utan bara finhetsgraden på det. Det är alltså inte etikettsmässigt korrekt att skriva "ej byxor på damer" eller "kostym och lång klänning" eller "endast vita kläder".

Fast man måste ju inte följa etiketten om man inte vill.

• anderssonskan

senaste bröllopet ja va på så hade jag en ljus kostym byxor med kavaj & en snygg topp.

• anncaBq

För min del brydde jag mig inte om vad mina gäster hade på sig, annat än att det skulle vara något annat än vardagskläderna! :)

• Jj?

Det är ju inte byxor eller kjol i sig som visar hur välklädd en person är *ler* Självklart är byxor lika rätt som kjol/klänning så länge klädseln finhetsmässigt överensstämmer med klädkoden.

• L*I*A

Jag har samma inställning som du; Jj?.

Ville bara höra efter hur strikt ni alla ser på det här med klädkod och "regler".

Svar på tråden Byxor på tjej (bröllopgäst)?