• Sibella

Hur bygger man en tårta i flera nivåer?

Nu känner jag mig lite småkorkad men jag måste fråga...

Hur fungerar tårtställningar egentligen? Är det svårt att få på tårtan? Måste man bygga tårtan runt mittpelaren och dekorera tårtan efteråt eller sticker man ner nästa tårtställningssektion i den färdigdekorerade tårtan?

Jag vill han en sån där tårta i flera nivåer där tårtorna ser ut att stå direkt på varandra. Hur fixar man det?

• Svar på tråden Hur bygger man en tårta i flera nivåer?
  • _LiljA_

en tårta där tårtorna ser ut att stå direkt på varandra? ... Dom gör det.
    Det är ex. tre tårtbottnar i olika storlek som fylls, läggs på varandra och sedan dekoreras.

• Sibella

Tack _LiljA_,

Men om vi snackar 5 våningar och någorlunda "fluffig" tårta så klarar väl knappast bottentårtan trycket? Och den måste bli förfärligt ostadig? Har läst nånstans att det är ställningar även i sådana tårtor och jag undrar hur man får till det...

• Ei saa peitää

Tårtställningar där våningarna är separerade från varann går att ta isär i delar, varje våning för sig. När tårtan görs så stansas ett hål ut i mitten av tårtan där "pinnen" ska gå ner.

Tårtan dekoreras sålunda och görs klar innan man sätter på den på tårtställningen.

Hur det funkar med tårtor som sitter ihop har jag däremot ingen koll på. har själv undrat över det men då har jag mest undrat över hur man skär en sån tårta.

• Johanna = en lat kock

ställningar med "mellanrum" stansar man ut hål för pinnarna innan dekoration men när det mesta är klart - för en eller fyra pinnar

tårtor utan mellanrum har plast eller metallplattor i och massor av tunna pinnar

plattorna har en del hål i så att en del av pinnarna går genom två elelr fler lager så att tårtan inte kan glida...

de andra är för att stötta upp och måste vara exakt lika långa så att inte tårtan blir ojämn

• Sibella

Ah, då kommer följdfrågan: Är den ställningen som Panduro säljer en sån där isärtagbar?

Hm, man skär väl en våning i taget? Men tårta nr 2 (och 3 och 4) kan det ju kanppast bli några snygga bitar av isåfall... Man kanske kan strunta i att skära upp och bara ställa fram skedar

• Johanna = en lat kock

nästan alla ställningar här i sverige är med mellanrum!
    ALLA tårtställningar med pinnar (mitt,fyra osv) är isärtagbara!!!!!!!!

dvs - det är lika enkelt att skära våneing tre som våning 1 eller 15

• M´n M

Hej,

När man ska bygga en sk "stacked cake" (där bottnarna ser ut att stå på varandra) så behöver man staga upp tårtorna med pinnar. Du behöver också ha en kraftigare kartong som tårtorna står på. Gör tårtorna som vanligt och gör kartongen som tårtorna står på lika stora som tårtorna, utom den nedersta som kan vara lite större. Mät ut hur höga pinnarna ska vara (lika höga som tårtan) det går bra med vanliga lite tjockare blompinnar. Mät ut mitten på den nedersta tårtan och kolla hur långt ut nästa lager kommer att nå. Stick ner pinnarna i den nedersta tårtan en i mitten och sedan några runt om beroende på hur stor tårtan är. Lägg sedan nästa lager ovan på och gör likadant. Det svåra med såna här tårtor är att tårtorna oftast inte är helt plana så det kan bli en glipa mellan våningarna det enklaste är att helt enkelt spritsa en bord over glipan. Det är också lite svårare och tranportera en sån tårta då den är större och tyngre och inte kan plockas isär. Hoppas ni förstår hur jag menar.

/Malin

• Sibella

Å tack alla för bra svar! Nu förstår jag hur det går till. Nu måste man bara bestämma sig för vilken variant man skall ha då...

Svar på tråden Hur bygger man en tårta i flera nivåer?