• mulann

psalm 289 "Guds kärlek är,,,"

någon som vet om man kan lyssna på den här någonstans på nätet?

• Svar på tråden psalm 289 "Guds kärlek är,,,"
  • mulann

eller om någon har en psalmbok och kan/vill skriva ner texten!? Jag tycker det lilla jag kan är fint men vet att det inte stämmer så bra med vigsel i 3.e versen?
    Kanske man bara kan ha 2 verser,eller...?

• Karin & Per

nummer 289, den går så här i texten:

1. Guds kärlek är som stranden och som gräset, är vind och vidd och ett oändligt hem.
    Vi frihet fick att bo där, gå och komma, att säga "ja" till Gud och säga "nej".
    Guds kärlek är som stranden och som gräset, är vind och vidd och ett oändligt hem.

2. Vi vill den frihet där vi är oss själva, den frihet vi kan göra något av,
    som ej är tomhet men en rymd för drömmar, en jord där träd och blommor kan slå rot.
    Guds kärlek är...

3. Och ändå är det murar oss emellan, och genom gallren ser vi på varann.
    Vårt fängelse är byggt av rädslans stenar. Vår fångdräkt är vårt eget knutna jag.
    Guds kärlek är...

4. O döm oss, Herre, frisäg oss i domen. I din förlåtelse vår frihet är.
    Den sträcker sig så långt din kärlek vandrar bland alla mänskor, folk och raser här.
    Guds kärlek är...

Personligen tycker jag att första och andra versen passar bäst, den tredje är ju rent hemsk.
    //Karin

• liinda

Hej! Vi hade den psalmen på vårt bröllop. Men man sjunger vanligtvis bara de 2 första verserna.

Hittar dock ingen kopia på texten ......

• mulann

liinda, nu hade bara dom 2 första verserna då?
    Ja,den tredje versen var ingen rolig vers, hu!

Men då kan man i alla fall had en, läste nämligen någon stans att den var en begravningspsalm?

• safety

Vi tänkte ha den. Tycker den är jättefin, och det är så himla svårt att hitta psalmer som passar på höstbröllop, när man inte vill använda de vanliga vår- och sommarpsamlerna.

Men det blir nog bara två verser !

• liinda

Ja.. vi hade bara de två första verserna.

• Kantor

Tittar man på rubriken i psalmboken så står psalmen under "Tillsammans i världen", det handlar om hur människor ska leva och då stämmer ju tredje versen verkligen in på hur det är när det inte är bra.
    Fast på ett bröllop kanske man inte vill tänka på just det, så jag brukar också "varna" för tredje versen så att det inte blir en obehaglig överaskning.

Begravningspsalm? Intressant, det har jag aldrig hört.

Välj de psalmer ni gillar och som ni tror att folk kan sjunga med i, det brukar bli bäst.

Detta påminner mig föresten om att det finns en fin nyskriven vigseltext på mel. "Den blomstertid nu kommer", bra att ha om man inte kan använda "Den blomstertid" av årstidsskäl.
    Jag ska lägga in texten här snart.

• MiaMaria

Vi ska ha den psalmen , de två första verserna. Tycker den är fin. Och att det är en psalm som folk känner igen ( förhoppningsvis)

Svar på tråden psalm 289 "Guds kärlek är,,,"