• Lummer

Sömmerska/skräddare i Uppsala

Jag har tänkt att sy upp min klänning till bröllopet. Eftersom jag har noll koll på vilka sömmerskor/skräddare som finns i Uppsala så vill jag gärna ha lite tips.

Det allra bästa vore ju att hitta någon som också har färdiga klänningar/överdelar/underdelar att prova (så att man vet vad man passar i). Finns det någon sådan?

Vad kan det kosta att få sin klänning uppsydd?

undrar Lummer

• Svar på tråden Sömmerska/skräddare i Uppsala
  • Ananas

Hej Lummer!

Var försiktig med henne på Kvarnen. En tjej här håller på att tillsammans med ARN bråka med henne för en förstörd brudklännings skull.
    U-Design i Rimbo ska tydligen vara väldigt bra, lite dyrare kanske, men de har ju även klänningar de säljer där.

• Lummer

Hej Ananas!

Jo, henne har jag hört talas om... dit ska jag inte gå.

U-Design verkar bättre, någon som har erfarenhet av dem?

Men allra helst vill jag nog ha någon här i Uppsala, då vi inte har bil (kan tänka mig att det blir en del turer för provning).

• Pajen

Jag bor i Uppsala men har inte hittat någon som jag tycker är bra. Jag ska få hjälp av Annelie som har Engla bröllop i Sthlm, men jag vet inte om hon gör hela klänningar eller bara ändrar (min ska sys in och lite upp och lite sånt småfix). Hon är i alla fall supertrevlig!

• Ewis

Tips från mig är att du även håller dig ifrån Atelje Champage då jag och många andra är missnöjda med dom.

Tips är att titta ti telefonkattalogen under skräddare.

Lycka till!

• Ling

After Six på Sysslomansgatan kanske syr upp - jag är lite osäker där.

Champagna på Kungsgatan har jag hört både bra och dåligt om. Där kan du i alla fall bestämma modell på klänning och låta sy upp för ca 3 000 (tror jag) kr och sedan lämna den hos dem för uthyrning efter bröllopet.

Mäster Arne (eller heter han något med skrädddare? Minns ej.) på Drottninggatan.

Alan skräddare på Kungsängsgatan, mitt emot "sexleksakaffären".

• tvekande

Champangne som de verkar heta ( alla fall ett ställe på Kungsgatan :) anlitade min syster mför sin klänning. Kläningen var jättefin, men det var tålamodsprövande eftersom sömmerskan hela tiden drog ut på tiden. Klänningen var dock klar i tid!

En bra sömmare (heter en manlig sömmerska så) som sydde min nyårsklänning ligger bredvid skivbörsen på Svartbäcksgatan. (Nästan vid Stadsbiblioteket)

• rodny

Hej!
    Skräddaren brevid Stadsbiblioteket heter Alan skräddare. Han ska sy in och upp min klänning. Har ingen egen erfarenhet av det han syr, men har kompisar som brukar lämna in kläder där och de har varit nöjda.

Mäster Arnes som någon nämnde ligger på Drottninggatan. De har en kollektion med brudklänningar som går att hyra eller köpa. Annars kan man välja någon av deras andra klänningsmodeller som finns uppsydda i alla möjliga färger och då syr de upp klänningen i den färg du vill ha.

• nicka

Hur långt i förväg har ni pratat med skräddare/sömmerska för ändringar? Jag behöver lägga upp, justera axelband, uppsättning av släp och ev korta av det.

Någon som har en aning om vad det kan kosta?

• rodny

Jag ska också lägga upp, ta in och justera. den butik jag köpte klänningen i hade en deal med Alan skräddare så att man får subventionerat pris hos honom. Tyvär kommer jag inte ihåg exakt vad det kostade. VAR DOCK HOS HONOM MED KLÄNNINGEN NÄR DEN VAR NYINKÖPT FÖR ATT HAN SKULLE TITTA PÅ DEN OCH FRÅGADE DÅ HUR L (oj, sorry!!!)lång tid i förväg jag behövde lämna in klänningen. En vecka sa han, men jag tänker inte vänta så länge, det känns lite riskabelt. Måste ju köpa skor först så att jag vet hur pass mycket den ska läggas upp, men sen tänkte jag väl lämna in den i maj eller juni ( gifter mig i augusti).

• nicka

Tja då blir det väl lagom som jag tänkte mig i slutet av april början på maj. Jag gifter mig 19 juni. Jag får väl ta och ringa runt och höra vad de tar för ändringarna. Fast det jag egentligen är mest rädd för är att man lämnar in den till någon som gör helt galet.

• Ninnna

Hej!

Det finns en klädbutik för "tanter" i Kvarnen, som även utför sömnadsändringar etc som jag har hört ska vara mycket bra! Däremot ska man inte gå till "balklänningsaffären" i Kvarnen, om man inte vill ha en 1 dm för kort klänning enligt vad jag hört!!!

Ninnna

• Ling

Ja, just det: G:s Mode heter butiken i Kvarnen. Där brukar min kompis alltid låta sy om sina kläder Hon brukar vara jättenöjd med dem. De har telefonnr. 018-12 21 90.
    Lycka till!

• Signatur

Jag är supernöjd med Alan skräddare, men jag lät bara sy in min klänning. Tärnan är också nöjd. Förutom att han en gång märkte på hennes skinnjacka med blyerts som inte gick bort sedan.

Svar på tråden Sömmerska/skräddare i Uppsala