• Stjärna

Hur göra för att FÅ överraskningar??(långt)

Hej!

Jag har ett, antar jag, lite udda problem. Lever i ett fint, 5-årigt förhållande. Men. Jag är den som tänker ut både överraskningar till honom och roliga saker att göra ihop. T.ex. skattjakter på alla hjärtans dag, paketkalender vid jul, köper hem nåt och lyxigt godis som jag vet han gillar.
    På mys fronten har jag organiserat kvällssagostund, korvgrillning, promenader m.m. i all evighet.

Det närmsta min sambo kommer är att tappa upp skumbad med levande ljus och vilja mysa. Samt att han köper hem en ros ibland när vi har grälat.

Jag vill bli överraskad! Få små presenter. Veta att han tagit sig tid och planerat något, valt ut något till mig. Det är inte stora saker jag vill ha men bara NÅGOT.

• Svar på tråden Hur göra för att FÅ överraskningar??(långt)
  • Nyfiken gul , nu fru

Kanske är det så att han ger dig små saker utan att du ser det??

På killars vis kan det bli att bilen alltid är tankad och klar
    Att det diskas
    att datorn inte alltid är påslagem
    att han väljer musik i stereon som DU gillar
    Att han viker tvätt...
    Att han pysslar om dig när du har mensvärk
    att han tröstar dig när du är lessen

Säker på nu att han inte ger dig små fina presenter...???
    Och måste allt handla om SAKER? Varför inte något han faktiskt GÖR?

Det är bara att acceptera, en del killar ÄR oromantiska även om de står mitt i en blomsterhandel....;)

• Stjärna

Nyfiken gul!

Jag lever i ett jämnlikt förhållande. Båda diskar, båda lagar mat. Båda slår av datorn, pysslar om varandra när vi är dåliga osv.

Det jag talade om är det där extra, för romantiken. Han gillar gos = jag ger honom gos. Jag gillar överraskningar = får inga överraskningar.

Tack tjejer för alla synpunkter! Ska försöka ta diskussionen med sambon EN gång till!

• Electric Lady

Du får ju överraskningar ju! Jag tycker att du ska vara glad, det är nog mååånga killar som aldrig köper blommor!

• Stjärna

EL!

Du har rätt! Jag har en underbar sambo, och jag har egentligen inte rätt att klaga.

MEN en kille som aldrig köper blommor är inte min pojkvän. Vi köper båda blommor till varandra, skillnaden är bara den att jag kan komma hem med en helt oväntat till honom. Medan han bara köper dem när vi har grälat, och han köper dem på ett sånt sätt att jag VET innan jag får dem att jag ska få en blomma. = ingen överraskning.

Nå ja, jag får väl göra som många andra har föreslagit. Nöja mej med det jag har och tänka att man kan inte få allt här i världen. Tack än en gång för att ni tog er tid!

• Jema

Stjärna
    Jag förstår så väl hur du menar.
    Visst, vissa verkar tycka att det han gör räcker, men ibland kan man ändå sakna det där lilla extra som ändå en överraskning ger.
    Hoppas att det löser sig och vem vet, kanske blir det en överraskning inom "kort".

PS! Det kan ju ta lite tid innan man får en överraskning efter det att man pratat om det, annars blir det ju ingen överraskning så att säga

Jema

• julia*

Min kompis hade liknande problem i sitt förra förhållande, hon hittade jämt och ständigt på saker till sin kille, men fick inget tillbaka. Hon sa, det behöver inte handla om dyra fina presenter, utan bara något litet, kanske något han själv tillverkat.

jag är också ganska påhittig i mitt förhållande och vid något tillfälle har min kille beklagat sig att han inte kan komma på lika gulliga saker till mig. Visst, det hade varit roligt om han kunde det, men det är ju inget jag förväntar mig att han ska göra. Jag ger för att jag vet att det blir uppskattt och då njuter jag lika mycket som om jag själv hade fått något. Dessutom visar han tydligt på många andra sätt hur mycket han älskar mig och jag har faktiskt fått rosor...

• liina

Hej!

Jag känner igen mig massor från mitt förra förhållande...
    Jag gav och gav av mig själv och hittade på små överraskningar och romantiska saker bara för att det var det jag ville ha tillbaks.
    Inget hände och jag tog upp det till diskussion ett flertal gånger. Jag insåg tillslut att man faktiskt inte kan ändra en människa, något som jag tror vi tjejer ska tänka på ibland...

Jag vill också tipsa om John Grays bok "Män är från Mars, kvinnor är från Venus". Där kan både kvinnor och män få många aha-upplevelser.

Lycka till!

• Gerda

Hej

Jag älskar överaskningar! Och det kom ibland då och då fr min kille, men jag ville ha mera! (bortskämd???!)

Då sa jag det till honom att jag vill ha uppvaktning lite oftare. Nu får jag överaskningar - sånna saker som han vet att jag uppskattar från middagar när han vet att jag haft långa dagar, till skumbad, choklad, tjaaa...

Det mest överaskade hittills var när han köpte scrapbooking papper i olika material i gröna nyanser (min älsklingsfärg) som var SYRA FRIA! Där bevisade han verkligen att han lyssnat på all min prat om min hobby!

Däremot är han dålig på blommor, dels för att jag är allergiker så han vågar inte chansa så ofta.

Så berätta o beställ till en början så att han får in vanan!

• brunetten

Jag tror att det är viktigt att undvika anklagelser när man pratar om att man vill ha fler överaskningar.

För mig och min man är det lite annorlunda, men jag upplever det ändå som jättejobbigt. Vi ger varandra lika mycket överaskningar men när det kommer till födelsedagspresenter och julklappar är min man helt outstanding. Vilket förstås är jättetrevligt - men det ger mig prestationsångest. Vi har pratat om det massor men jag mår fortfarande dåligt över det och oftast resulterar det i att jag köper mycket presenter och lägger ner mycket mer pengar än vad jag tänkt innan. Det är inte det att min man köper dyra grejer utan att han han verkligen tänkt ut rätt present. Dessutom fyller han i början av januari så november och december brukar gå åt till många, långa funderingar över vad jag ska köpa, ofta med magont som följd .

Det jag vill komma till är att jag älskar min man lika mycket som han älskar mig även om jag inte är lika bra på att köpa presenter som han är.

• sarita

Brunetten!!!

Du kunde vara jag. Min sambo är extremt bra på att hitta på presenter. han kan gå ut totalt ångestfri den 23 december utan idéer och komma hem med perfekta presenter till hela släkten, inkl mig. Själv grubblar jag halvårsvis på vad jag ska kunna ge honom - han har så mycket bättre smak än jag så allt jag kan komma på känns fel och pinsamt och... dessutom är han en shoppare av stora mått, så det hjälper inte att lyssna järnet på saker han nämner att han sett eller blivit intresserd av, för nästa dag har han köpt dem själv. Första året vi var ihop vägrade jag ge honom födelsedagspresent. men då blev han faktiskt ledse (så klart) så numera lider jag istället...
    Sarita

• Lilla Humlan

Hej alla!

Ett tag tyckte jag att min sambo och jag inte gjorde så mycket ihop, det var liksom lite mycket kolla på tv och mindre romans. Han är inte så super på att ge blommor och sånt.
    Men vi pratade om det, rätt många gånger faktiskt Han kom med idén att vi skulle sätta varje fredag till oss, och så hade vi ansvar för varannan att hitta på något att göra tillsammans. Det låter kanske pressat, men det funkade.

Huvudsaken är att man inte får prestationsångest, och det är en av reglerna, det kan vara att gå på bio eller ta en promenad, eller fika på stan, eller laga middag. Vi gjorde detta ett tag, sen dog det ut, men jag har inte tänkt på det förrän nu!

Jag tror att det som gäller är att kommunicera och kanske att förstå att man är olika. Jag tror min sambo har fattat att jag gillar en del saker, precis som jag har fattat att det är ok ifall det sker på andra sätt än jag tänkt från början.
    Nu är min sambo mer uppmärksam eller vad man skall säga, samtidigt som jag ser saker jag inte såg förut. Morgonpussar är underskattat!!!
    Lycka till!

• Gerda

Lilla Humlan!

Det gör vi med! Varje vecka har vi en dejt-night/kväll som vi då turas om att planera.

Det bestämde vi efter att ha haft för många tv kvällar då vi bara slötittar. Detgör mycket för förhållandet faktiskt!

• Lilla Humlan

Gerda!

Visst är det bra?!
    Jag trodde inte på det först, men blev positivt överraskad!

Lilla Humlan

• Grönkulla

Gerda & lilla Humlan:
    Det låter som en trevlig idé med en kravlös "tillsammanskväll".

• Stjärna

Tack för alla tips! Ni är så snälla här inne! Inget dömmande och ingen som tycker jag är fjantig!

Tyvärr tror jag att min sambos och mitt förhållande går mot sitt slut. Den romantik som vi hade emellan oss känns sen länge borta. För mig är det mer som att bo med en kompis, eller en bror.

Det är svårt att inte anklaga honom. Då vi levt så länge ihop har vi naturligtvis en historia. I den har han upprepade gånger sårat mej, på sätt som jag inte sårat honom. Givetvis inser jag att det är minst lika mycket mitt fel, eftersom jag låtit honom såra mig och förlåtit det, utan att kunna glömma det i hjärtat. Sådeles har varje gång han sårat mig gnagt lite på kärleken. Och bristen på romantik och uppvaktning är bara ytterligare en spik i kistan.

Det känns mycket sorgligt, eftersom jag faktiskt älskar honom, bara inte på rätt sätt. Och tyvärr tror jag inte att jag kan förlåta honom allt det som skett. Kanske med romantik, uppvaktning. Med att börja om så kunde jag glömma och gå vidare. Älska honom igen. Men tyvärr tror jag inte att det kommer att ske igen. Det är synd. För han älskar mig.

Tack för allt, alla här inne vi kanske ses i framtiden. Hälsningar, olycklig stjärna

Svar på tråden Hur göra för att FÅ överraskningar??(långt)