Här kommer mina bästa tips som jag samlat på mig under många år med problem (som tack och lov har gett med sig nu!)
#att stryka trosorna har en annan funktion än att det inte blir veck. Om det är bomull kan man stryka ganska varmt och det kan hjälpa att ta död på svampen som faktiskt fastnar i underkläderna!
#Tvätta alla kläder du använder på underkroppen + sängkläder och badlakan etc. i minst 60 grader för att ta död på svampen, annars "vandrar" den bara runt runt. Du får skaffa kläder som tål detta om du inte har det ;)
#Viktigt viktigt är att använda parfymfritt tvättmedel!!! Inga sköljmedel! Om man har mycket besvär kan man tvätta plaggen två varv, första gången med tvättmedel och andra gången utan för att få bort allt! Gäller även sängkläder. Jag kokade till och med mina underkläder efter att jag tvättat dem i maskinen när det var som värst. Jag fick en chock när jag såg hur mycket "gojs" som ändå var kvar trots att de var nytvättade i maskin! :o
#Använder du nylonstrumpor så gör som jag gjorde när jag hade dessa återkommande problem: Klipp ett hål i grenen så att du inte har nylonstrumpor mot underlivet!
#Lufta MYCKET! Gå i lång kjorl med nylonstrumpor med hål i grenen tex och använd underkläder i naturmaterial.
#Undvik plastiga bindor under mensen. Aldrig tampong. (ju "omodernare" desto bättre är min erfarenhet)
#Använd duschtvål och schampo för känslig hud/allergiker och tvätta ALDRIG underlivet med tvål! (det blir rent med bra olja). Undvik annars att få schampo i underlivet genom att tvätta håret "separat" (stå böjd över badkaret tex och duscha efteråt, så gjorde jag).
#Ha aldrig sex när du känner att det är torrt eller lite ömt! Använd mycket glidmedel även när det känns OK utan!
#Se till att din man kollar sig också! Män kan ofta ha "osynlig" svamp som inte märks och han kan därför "smitta" dig. Det är vanligt att svamp vandrar runt på det här sättet i ett förhållande!
###Viktigast är ändå att uppsöka gyn! Det finns stark (och tyvärr dyr) medicin som hjälpte mig till slut! Creme är inte alltid tillräckligt!
Och en sak till... ta det på allvar! Man kan få kroniska besvär som kan leda till mycket smärta och gör det omöjligt att genomföra ett samlag!
Lycka till! :)