• snysop

Rolig idé för bordsplacering?

Hej!

Finns det någon lek gästerna kan leka för att bli utplacerade vid borden? Jag vill helst inte ha någon vanlig bordsplacering utan jag vill hellre att gästerna får "leka" lite och på så sätt få sin plats. Platserna är alltså inte förutbestämda utav oss, utan det placeras under lekens gång el. liknande... Är det någon som har ett tips?

/Karin :)

• Svar på tråden Rolig idé för bordsplacering?
  • Malin-bruden

Du kan ju låta borden få olika färger och lägga lappar med den färgen i en hatt och låta folk dra sin plats till vilket bord de kommer. Eller lägga ut spelkort vid de olika platserna och låta folk dra varsitt spelkort för att få en specifik plats. Inte direkt ngn lek men ett sätt att lotta ut platserna. Finns säkert ngn annan med bättre lekidéer.

• Ebbelina

Ta spelkort och dela dem på mitten och lägg dem i två olika hattar, en för damerna och en för herrarna. Så får de dra och sedan leta efter vem de ska sitta bredvid. Man kan också ha teman med ex halva citat, historier mm. På så vis så får gästerna mingla runt lite innan de sätter sig till bords.

• corinne

Jag vet en kul grej som vi fick göra på min sambos firmafest. Killarna fick rita sitt självporträtt på en liten bit papper direkt när de kom. Sedan sattes de upp på en spånskiva (tror jag att det var) Efter lite välkomstdrinkande och minglande så fick tjejerna kasta pil på tavlan. Den lapp som pilen fastnade på fick tjejen ta och sedan försöka leta upp vem den liknade. Voilla, så fick man sin bordskavaljer för kvällen.

Vid bordet hade sedan killarna placerats ut vid varannan stol gnm att namnet helt enkelt stog textat på en liten skylt. Kan vara ett bra sätt om man vill ha lite att säga till om. Annars kan man ju strunta i det och låta paren placera sig var de vill!

• Hannita

Min mamma gjorde nan "bordsplaceringslek" nan gang.
    Hon gav alla en bild pa en kandis/kunglighet/politiker/etc, och sedna skulle man hitta sin "match"...typp. Princessan Victora..och Prins ALberts gamla flickvan...ja ni fattar- nat som man iten doirekt tanker pa..alltsa inte typ Victoria- Daniel- utan nat mycket kompicared "relation". da tvingas folk pata med varandra och denna leken ar tydligen mycket kul!

• Rainred

enkel tips!
    Låt folk ta av sin ena sko och sen lägga i en säck ( en för damerna och en för karlarna) och sen ska damen ta en sko ur karlarnas säck och sen leta fram den person som skon tillhör och sen välja plats själv eller göra en kortplacering med kortlek dvs två kortlekar sen placera ett kort mellan två tallrik t.ex spader 3 och denna par som får spader 3 sitter sen mittemot varandra med båda kortet mellan!
    Lycka till!

• Dolores

Är det barnkalas ni ska ha eller?! Bordsplaceringar skall vara uttänkta och inte hippsomhappade!

• Nymphéa

Dolores:
    Alla vill inte vara supergenomtänkta. Ibland är det helt enkelt roligare och inte lika stelt att just leka. Men det beror väl på om man har lekfulla släktingar och vänner också.

Annars har jag en fånig och jätterolig bordsplaceringslek som jag lekte i julas på en lite mindre tillställning.
    Alla damer får varsin lapp med ett djur på. (T.ex får, katt, elefant)
    Alla herrar får motsvarande lappar med djur på.
    På kommando från värdparet ska alla börja låta som det djur de har på sin lapp. Det blir en fantastiskt hemsk och rolig symfoni som låter som hela Kolmården!
    Grejen är sen att man alltså ska hitta det andra fåret, den andra katten eller elefanten.
    Sen kan man ju ha plastdjur på borden där respektive "djurpar" ska sitta.

Fånigt och rasande roligt!

• Wilma03

Dolores: Alla kanske inte vill ha det så strikt o så på sitt bröllop. Vilka elaka kommentarer du kommer med!!!!!!!!! ÄR det bara sånt du kommer med så kan du likagärna låta bli!

• snysop

Dolores,

Först hade jag inte tänkt att svara på ditt trista påhopp. Men eftersom jag är säker på att jag inte är den enda som tycker att bordsplaceringar är obekväma så svarar jag ändå.

Anledningen till att jag inte vill ha en bestämd bordsplacering är för att jag själv inte gillar dem. Jag får en bättre start på festen om jag vet att jag slipper bli bordsplacerad brevid någon torris som jag inte känner. SÅ om jag kan förhindra att EN av mina 60 gäster känner sig obekväm med att sitta brevid en fritt främmande människa så blir jag glad - då har jag lyckats.

DÄRFÖR vill jag att de ska bli utplacerade under lite "roliga" former. Så att det känns lite lättare när man har fjantat sig med sin bordsgranne innan man ska sätta sig brevid denne och äta.

Våran fest kommer inte bli hafsig trots detta. Vi har höga krav och betalar mycket för det, det är just bara bordsplaceringen (bestämd utav oss) som vi är emot.

Hoppas att du förstår lite mer nu.
    Det var ändå lite trist dock att du skrev det som ett riktat påhopp till mig.

• Malin-bruden

Snysop - bry dig inte om Dolores. Hon/han älskar att lägga in sura kommentarer i diverse inlägg. En del föräldrar glömmer att lära sina barn hyfs och vett gentemot andra och då får vi sådana som Dolores.

• mli_b

Tidigare fanns här en tråd med "kändispar"
    tex Lady och Lufsen
    Kungen och Drottningen
    Skönheten och Odjuret
    osv...

Lägg "damerna" i en skål och "herrarna" i en. Varje gäst drar en lapp när de kommer (från rätt skål!). Därefter letar man upp sin bordsgranne. För att visa vilket par som sitter var kan man lägga något mellan platserna, till exempel okokt spagetti mellan Lady och Lufsen.

Ni slipper göra en bordsplacering, gästerna börjar prata med varandra och det är väldigt roligt.

• Painkiller

Vi gjorde bordsplaceringen i förväg men ville också via bordsplaceringen sätta igång minglandet, bl.a. för att de som inte kände varandra sedan tidigare (trots att vi hade ett litet bröllop), och skulle sitta bredvid varandra, skulle under roliga men ordnade former få prata en del, samt för att sysselsätta gästerna innan brudparet kom till festlokalen.

Vi gjorde typ som Ebbelina beskrev ovan; vi gav alla gästerna ett kort med deras namn på, samt ett artistnamn eller låtnamn. Uppenbarligen var idén att passa ihop artistnamn med låtnamn och därav veta vilken man skulle sitta bredvid. Vi hade en tavla på vilken gästerna fick sätta upp sitt kort på och själva skapa en bordsplaceringsöversikt. Det hela kompletterades med ett par enkla regler och ett par personer (värdparet) som redan utmärkta på tavlan för att utgöra fasta startpunkter.

Det var lyckat, blev en stor skrattandes samling kring tavlan.

• Icapika

Om man ska göra leken som Corinne föreslog kanske man ska vända på självporträtten så de inte syns vem porträtten är... Det kanske var meningen att det ska vara så, men det framkommer inte riktigt.

• Majsan80

Vi kommer att göra en bordsplacering men innan vi kommer till festlokalen så får alla en lapp i pannan. T.ex. en kille har Lufsen, när han har kommit på vem han är genom ja och nej frågor ska han leta upp Lady.

Svar på tråden Rolig idé för bordsplacering?