• Fru Sparre

Vill ha tips på VV mat

Hej
    Har kommit igång med Viktväktarna.
    Oftast lagar min man maten, men nu får jag ta över ett tag, han har lite svårt att laga magert.
    Har du nåt roligt, smart, enkelt VV recept att dela med dig av?
    I dag gjorde jag fiskgratäng med torsk, crabfish, kelda thai soppa och hade pressad potatis till fick en "billig" middag på 7 points.

• Svar på tråden Vill ha tips på VV mat
  • EsterL

Fru Sparre!

Hur många points är det i en Kelda Thai Soppa? Jag försökte hitta den i min butiksguide men den fanns inte med, den är nog för gammal?

Tjorven - vilken bra sida :)

• EsterL

Ett tipps från mig är "MAT Tinas" gulachsoppa som är gjord på köttfärs. Jag gjorde den idag och den är nog inte mer än 4 points. Super god och mättande.

Finns på SVTs hemsida under MAT och soppor.

• Fru Sparre

EsterL
    Kelda Thaisoppa 200 gr ca 2 dl är 3,5 p.
    Tack Tjorven bra sida.

• EsterL

Är det någon som vet hur många points det är i Suchi?

Jag har hört att det ska vara 1,5 per bit men jag tycker att det låter orimligt mycket.

• safety

Jag har aldrig lyckats komma iväg till VV sedan de började med det nya pointssystemet (istället för röda och gröna pluppar), men har fått en jättefin kokbok med VV-recept i julklapp(ska se om jag kan hitta något smarrigt att dela med mig av).

Nu undrar jag om det finns någon tumregel hur många points man bör äta per dag om man vill gå ner, är kvinna och har ett stillasittande arbete?

Jag äter mycket gröt och tycker att det är bra och enkelt som frukost och mellanmål. Någon som vet hur stor skillnad det är i kaloriinnehåll eller point mellan risgrynsgröt, mannagrynsgröt och havregrynsgröt?

• mareld

Safety: Hur många points du skall äta beror på hur mycket du väger.
    -70 kg 18 points
    70-80 kg 20 points
    80-90 kg 22 points
    90-100 kg 24 points
    100- 26 points

Man får "spara" max 4 points per dag under 7 dgar för att lyxa till det till tex helgen.

Om man sedan tränar kan man få äta upp till 12 ponits extra per vecka (hur många beror på hur mycket man tränar).

LYCKA TILL!

• mareld

Provade något nytt när jag bjöd på middag i fredags, det blev väldigt uppskattat så jag tänkte dela med mig (hittade det på VVs hemsida så det är inte min idé).

Äppelfräs, 1 portion:
    Strimla eller hacka 1/2 gul lök och fräs den i en stekpanna. Tillsätt 1/2 tärnat äpple, 2 tsk vinäger, 1 tsk honung, salt och peppar.

Funkar hur bra som helst som tillbehör till kött eller fågel istället för en fet sås.

Ha det bra

• Fru Sparre

Låter gott mareld ska testa i kväll.
    Jag gjorde tortillalasangen som jag skrev om tidigare ( finns i VV´s receptbank på hemsidan) Det var kanon gott.

• BettyBoop

Fru Sparre:

Javisst é den god!! Det é en ny favvisrätt!!

Vi gör mycket kyckling-filé rätter i ungen typ grillspett med lite olika grönsaker. Till brukar vi ha klyftpotatis eller "Chips" dvs. vi skivar potatisen tunt. Vi brukar ha någon sås på creme fraiche med olika kryddor i till. Jätteenkelt och mycket gott!!

• Maja-64

Points?

Någon som har koll på hur många points det är i rispinos chokladsmak?

• Meddelande borttaget
  • JHK

EsterL: det är 3,5 points i tre bitar suchi, men man får ju uppskatta lite beroende på hur stora de är.

• BettyBoop

Maja-64
    Rispino chokladsmak é 4 points/förpacking (60 grams förp) Det é samma för alla rispinos.

Jag föredrar snack-a-jacks som bara é 2,5 points/förp. Fast de har ju inte chokladsmak uten é ju mer som chips!

• lovina

jag kan rekommendera att ladda ner deras cd-rom från nätet, där finns det mycket tips och info att hämta! ( sparsamt!)

• Fii

Var hittade du flygande jakob? Det vill jag jättegärna ha ett magert recept på, men jag kunde inte hitta det på vv:s sida.

• Fru Sparre

Hej Fii
    De verkar ha tagit bort den , men jag hann skriva ut den här är receptet, åt det till middag i går super gott.

Flygande Jakob 4 portioner

4 grillade kyclingfileér
    2 bananer
    2 dl fraiche (max 8 %)
    1 dl lättmjölk
    4 msk chili sås
    3 msk solrosfrön

Dela och fördela kycklingköttet i en eldfastform. Skiva bananerna och lägg ovanpå kycklingen. Rör i hop fraichen mjölken och cihilisåsen. Häll såsen över köttet. Strö över solrosfrön. 225 grader 10-15 min . Servera med ris
    5 points (utan ris) per portion

• Pixie

Ikväll har jag prövat ett VV-recept ur min bok "snabblagat med VV"

Det var supersmarrigt! (Kommentarerna inom parentes är mina egna)

SKALDJURSPAELLA

5,5 points per person
    22,5 ponits totalt
    350 kcal per portion
    4 portioner

Tillagningstid: 30 min
    Bör inte frysas

1 liten gul lök
    1 vitlöksklyfta
    1 röd paprika
    1 tsk olivolja
    ½ förp saffran á 0,5 gr
    3 dl avorioris
    8 dl fisk- eller grönsaksbuljong
    250 gr torskfilé
    125 gr ärtor
    125 gr skalade räkor
    2 msk hackad persilja
    salt och nymald peppar

1. Skala och finhacka gul lök och vitlök. Kärna ur, skölj och strimla paprikan.

2. Fräs löken i oljan i en kastrull (eller en djupare stekpanna) på svag värma. Rör i saffran, ris och parika och låt fräsa lätt. (Fräs till riset är "genomskinligt" - men det får ej brännas vid!)Späd med buljongen (lite i taget blir bäst) och låt koka på svag värme ca 15 minuter. (Rör om då och då)

3. Skär fisken i tärningar. Blanda ner dem och ärtorna i riset och låt det koka 5 minuter till. Smaksätt med salt och peppar.

4. Lägg i räkor och persilja, blanda m försiktigt.

Själv hade jag i en liten skvätt matlagningsvin på riset inan jag började späda med buljong. Dessutom hade jag lite mindre torsk och räkor och lade till blåmusslor. Persiljan hackade jag inte ned, utan garnerade med den. Ngt som är gott till är självklart att pressa citron över - så servera gärna med en citronklyfta som tillbehör! Vill varna för att torsken väldigt lätt går sönder!

Gott och mycket mättande!

Svar på tråden Vill ha tips på VV mat