• Fru Sparre

Vill ha tips på VV mat

Hej
    Har kommit igång med Viktväktarna.
    Oftast lagar min man maten, men nu får jag ta över ett tag, han har lite svårt att laga magert.
    Har du nåt roligt, smart, enkelt VV recept att dela med dig av?
    I dag gjorde jag fiskgratäng med torsk, crabfish, kelda thai soppa och hade pressad potatis till fick en "billig" middag på 7 points.

• Svar på tråden Vill ha tips på VV mat
  • Nässla

Hej!

Har inga direkta tips på mat, men det finns viktväktarkokböcker att köpa i vanliga bokhandlar! Lycka till!

• Marisia

Hej!
    Speciella recept behöver ni väl inte för att du går på vv?! Jag byter ut livsmedel, som tex nötfärs istället för blandfärs, använder mkt krossade tomater i pastasåser, använd vv-creme fraiche (endast 2%), mörkt istället för ljust bröd osv. Kombinera med motion och du kommer att märka en förändring inom kort. Jag har gått ner ca 11 kg sedan i mitten på oktober.
    LYCKA TILL!

• kestra

utländska vv-sidor (den amerikanska tex.) har massor av recept som ligger ute. Länkar finns från den svenska.

• vicki

Här är en till som för andra gången tänker gå till vv. Gick bra sist....gick ner 9 kg på ca 3 mån. Har dock under ca 1½ lyckats gå upp dessa igen så...nya tag.
    Tar även jag tacksamt emot recept på maträtter, gärna under 8-10 p då jag bara får äta 18 p/dag.
    Någon som vet hur många points 8 bitar sushi innehåller?

När kom den sista konsumentguiden ut?

v.

• Pixie

Jag tycker det är gott med en köttbit och brukar då göra denna rätt som är väldigt enkel att laga till!

I en ungsform skivar jag ned grönsaker som: aubergine, zucchini, schalottenlök, ev potatis, paprika. Jag stringlar lite olivolja över, (salt och peppar) och sätter in i ugnen på ca 175-200 grader. Efter ca 20-30 minuter slänger jag i skivade färska champinjoner och körsbärstomater också. Efter ca 40-50 minuter är grönsakerna riktigt grillade och supermumsiga.

Kötter (Ngt magert nötkött) marinernar på lite olika sätt (och efter vad jag har hemma) och sedan steker jag eller slänger på dem på grilljärnet. Till detta en sallad (gärna ruccola) och ett glas rödvin... Vill man så kan man köpa crème bonjuor light-vitlöks ost och ha en klick på köttet.... Jag vet inte hur många points det är, men det torde vara en ganska mager festmåltid!

• mareld

Jag har en klar favorit som ersätter mina tidigare frossarkvällar.

Hemgjorda potatisklyftor: klyfta potatisen och lägg den på en oljad plåt. Grädda i 175 grader i 30-45 min. Salta.
    =2 points

Kycklingbröst: Steks i lite olja.
    =2-2,5 points

Bearnaisesås: Viktväktarfraiche med Knorrs Bearnaisepulver (liten orange påse).
    =2,5 points (1 points/dl)

Detta är en riktig festmåltid för 6-7 points.

Lycka till

• Fru Sparre

Hej på er!
    Tack för svaren, kul att få lite ideér.
    Såg två spännande recept på VV hemsidas receptbank,tortillalasange för bara 7 points och flygande jacob 5 points.
    Tar gärna emot fler tips .
    Pixies och marelds recept ska jag testa.

• vicki

Mareld, såna recept gillar vi

Jag brukar göra grillspett med kyckling, paprika och lök.

Man delar i filén i lagom stora bitar (brukar marinera den i soja, vitlök m.m)som man trär på grillspett varvat med röd paprika, lökbitar eller vad för grönsaker man gillar. Grillas med lite olja i panna eller över öppen eld.
    Serveras med ris och ett par msk sötsur sås el. lätt-potatissallad.
    Blir väl en ca 6 p för en normal portion.
    Mättande och gott.

• Fru Sparre

Vicki
    Butiksguiden som jag köpte i torsdags var ny sa de, 7:e revideringen.
    Men jag saknade tex lagalätt kelda.

Svar på tråden Vill ha tips på VV mat