• Miniängeln

Hur ser er ekonomi ut?

Har ni delad ekonomi
    eller
    gemensam ekonomi?

Jag och min pojke har varit tillsammans i drygt 6 år, sambos i 5 år, förlovade i 3.. Men vi har fortfarande delad ekonomi.

Jag skulle vilja ha mer gemensam, men hur funkar det praktiskt?

Hur gör ni?
    Har ni flera bankkonton?
    Hur gör ni det rättvist när den ena tjänar mer än den andra?

Vore kul å höra hur det funkar hos andra par.

• Svar på tråden Hur ser er ekonomi ut?
  • lovina

Vi har haft gemensam ekonomi sedan början av vårt förhållande ,det föll sig naturligt. Vi har helt enkelt lagt ihop våra pengar och betalar alla räkningar , mat och diverse saker från denna summa!
    Varje månad för vi dessutom över 5000 till vårat sparkonto ( bröllopskonto)
    Men jag har varit arbetssökande i några månader, har inte dragit in någon som helst inkomst. Så min blivande försörjer mig totalt för tillfället! Måste medge att det känns ju lite svårt ibland.
    Vi har iallafall aldrig bråkat om pengar för oss funkar det jättebra!

• Rut

Vi/jag har det precis som Cillalilla. :)

• Engla

Vi har delad ekonomi, det funkar bäst för oss. Vi har bott i hop i fem år och har hela tiden delat lika på utgifterna för el,telefon och hyra. Mobil och kreditkortsräkningar betalar vi själva. Mat köper vi ungefär lika ofta, vi kollar aldrig kvitton eller så utan tror att det jämnar ut sig i långa loppet.

• Fideli

Vi har helt gemensam ekonomi, trots att jag tjänar närmare dubbelt så mycket som min blivande man. Vi har ett gemensamt konto, med varsitt visakort till. EFter vi fått lön drar vi av sparande till gemensamt sparkonto/fonder. Alla räkningar, och allt handlande tas från detta enda konto (självklart rådgör vi med varandra, speciellt inför större inköp). Det funkar jättebra, vi har haft så här i flera år, bråkar aldrig om pengar. Men det är klart, det faktum att vi tjänar ganska bra tillsammans, och har i princip samma syn på pengar gör ju också sitt till.

• Ansku

Vi har helt gemensam ekonomi och har haft det nästan ända från början. Visserligen har vi fortfarande våra egna konton, men den andra har sedan användningsrätt till dem (lättare än att sätta dem i bådas namn). Räkningarna betalas från det konto som det finns pengar på (alla konton finns under ett internetavtal som vi båda har tillgång till). Allt som allt har vi faktiskt sex konton, varav ett är i bådas namn (låneskötselkontot). Lite onödigt många, men det har nu bara blivit så.

• har varit med ett tag

hej !
    vi har gemensam ekonomi min sambo betalar alla räkningar på sin lön sen tar vi av mitt konto när nån av oss behöver pengar, men vi frågar alltid den andra vad den tycker innan vi köper nåt speciellt, och det är alltid ok med den andra! det är himla skönt att aldrig bråka om pengar.
    När de är slut så är det .pengar är ju inte allt ....

• l i s a

intressant det här med vad man ser som "delad" respektive "gemensam" ekonomi... Jag anser att vi har gemensam ekonomi men nu när jag läser inläggen här så börjar jag fundera på om vår situation ska definieras som delad... Vi har varsitt lönekonto. Inget gemensamt sparkonto. Vi betalar räkningar på så vis att vi ser till att ha ungefär lika mycket kvar på våra konton efter betalda räkningar. Oftast har han tjänat mer än jag och således betala mer räkningar, "utflykter", mat etc. etc. Ibland har jag mer pengar och då betalar jag mer. Vi delar på så vis att det inte är av betydelse vem som betalar vad. Jag kan dra mitt kort när han köper kläder och tvärt om. Det samma en utekväll tex. Alla pengar är hushållets pengar fast vi ansvarar liksom för hälften var efter att alla fasta utgifter är betalda om man kan säga så... hmm...

Delad eller inte, fungerar gör det i alla fall :)

• Havsutsikt

Vi har gemensam ekonomi :). Han är nämligen den enda med inkomst så han står för alla utgifter. Vi brukar ha ungefär lika mycket "fickpengar" att röra oss med och rådfrågar alltid varandra innan några större inköp.

• Signatur

Vi är numer gifta, men har fortfarande delad ekonomi. Det vi har är ett gemensamt konto för hyra, mat etc. Detta konto sätter vi in en summa var på varje månad. Fungerar bra för oss.

• Frk Cattis

Jag sköter betalning av räkningar osv så min sambo har en automatisk överföring till mitt konto på XX kr varje månad. Det är en genomsnittlig summa som är ca hälften av våra gemensamma kostnader varje månad. I övrigt har vi varsinna lönekonton och sparkonton.

• Nessie

när båda hade inkomst lade vi 50% av det vi fick in till ett gemensamt konto, därifrån betalade vi räkningar och allt som var gemensamma kostnader. Sen blev jag ensam inkomstbringare ett tag, och då var det ju inte mkt att göra. Nu börjar det bättra sig och vi knagglar oss fram. Den som kan betalar, och vi hjälper varandra.
    Sen när båda har jobb igen går vi nog tillbaks till att lägga 50% av det inkänade till gemensamma kontot, + en liten summa till på varsina sparkonton, som dock är till gemensamma intressen längre fram, t.ex. resa, hus, bil m.m.

• mamma2

Vi har varsit lönekonto där våra löner kommer in sedan dras det varje månad en viss summa till vårat gemensamma konto där våra räkningar dras ifrån.
    Sedan lägger vi ihop det som blir över räknar ut matpengar mm ca 3000kr/mån. Det som blir över sedan delar vi på tex 2000kr var i fickpengar, resten sparar vi gemensamt!

• Scarlett

Vi har ett gemensamt sparkonto och varsitt lönekonto. Fast överföringarna mellan våra konton är frekventa och vi har helt gemensam ekonomi på så sätt. Vi har båda haft ganska varierande inkomster under de år vi har varit tillsammans, men totalt sett har vi haft ungefär samma inkomst. För oss kändes det ganska snart självklart att om vi lever tillsammans ska vi också ha samma levnadsstandard. Det har aldrig varit några problem - inte ens om den ena åker på semester med kompisar eller så. Det beror väl på vilken syn man har på pengar, hur mycket man litar på varandra ekonomiskt och vad man är beredd att unna varandra. För oss är detta det bästa, för då lägger man mindre fokus på "ditt" och "mitt" och försöker klara av allt det vi vill göra och köpa tillsammans istället.

Svar på tråden Hur ser er ekonomi ut?