• Emilia

Hur går man tillväga för bokning av kyrka + präst?

Vet att kyrkan är relativt populär... hur långt innan måste man boka, funderar på att ta kontakt redan nu inför sommaren -05.

Hur går man tillväga? Hur är möjligheterna att välja präst? osv

//Emilia

• Svar på tråden Hur går man tillväga för bokning av kyrka + präst?
  • ohlsson

det är nog aldrig för tidigt att boka kyrka!

ring till församlingsexpeditionen, ofta har de nån typ av assistent som tar hand om bokningar av förrättningar.

präst brukar man kunna önska, men förmodligen vet dom väl inte när de har semester -05 än. men du kan ju alltid be att få nr till prästen och själv tala med honom/henne. så har vi gjort. vår präst ställer gärna upp, fast han har semester.

lycka till!

maja

• Helena V

Ring pastorsexpeditionen och fråga! Om det finns möjlighet att välja präst beror lite på hur deras tjänstgöringsscheman ser ut, men det är förmodligen helt omöjligt för dem att säga vem som jobbar en viss helg 2005. I församlingen där jag jobbar är inte ens planeringen för sommaren 2004 riktigt klar ännu.
    Jag gifte mig i en väldigt populär vigselkyrka och jag bokade i sept för en vigsel i juni året därpå och då var jag först att boka just den dagen. Men då var det inte midsommar- eller pingstafton förståss.

• Icapika

Ett år i förväg kan man boka vad jag vet. Jag mejlade till min hemförsamling och frågade och fick det svaret. Men efter samråd med prästen kan man säkert preliminärboka. Fast det kanske är olika från församling till församling? Här ingår präst, musiker (antar att de menar kantorn)och vaktmästare. Kolla på Svenska kyrkans hemsida också, svenskakyrkan.se

• Icapika

Hmm, såg precis att svaret blev lite rörigt. :) Men jag menar att ett år i förväg kan boka och preliminärboka tidigare efter samråd med prästen.

• Emilia

Mail skickat till expeditionen... så får vi se. Är ju ingen akut broska ännu, men man vet aldrig!

//Emilia

• Christers tjej

Som sagt, det går säkert att boka tidigt, jag bokade ett år innan - men det är i VÅR kyrka! (som är en mycket populär vigselkyrka!)
    Då sa hon som jag bokade med att församlingsbor har förtur och att folk utifrån inte får boka förrän årsskiftet, d v s från det året som det gäller!

• malte

Jag bokade precis kyrka till pingsafton och fick då frågan "29 maj i år?". Antyder att man i den församlingen kan boka rätt långt i förväg. Jag tror alla församlingar har olika regler. Ring och fråga!

• goda fen

Ring och kolla med kyrkan !

• Emilia

Fått svar att man från september -04 kan boka in bröllop som ska ske under sommaren -05. Dock är det tjänstgörande präst som gäller... men visst kan man fråga en annan präst inom församlingen om h*n vill viga oss?

//Emilia

• Karamella

Bokade kyrka i morse efter att bestämt oss igår! Vi ska gifta oss på Påskafton i år. Kyrkan är väldigt populär men de berättade att de fått in massor av återbud så det var inga problem. Det kan nog aldrig bli för tidigat som sagt, ring o kolla och om det finns möjlighet BOKA!

Svar på tråden Hur går man tillväga för bokning av kyrka + präst?