• luxen

Funderar på Italien, Comosjön tips någon?

Hej!
    Jag och min fästman funderar på att bege oss till norra Italien på bröllopsresa. En kombinerad resa av storstad/vandring i Dolomiterna och sol och bad och lugnt och skönt vid Comosjön.

Är det någon som varit i Milano och runt Comosjön som kan rekommendera finare hotell som ändå är prisvärda? Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få. Vi funderar på att ta oss med tåg från Milano till Comosjön.

Glömde säga att vi kommer åka i mitten av augusti, mitt i turistsäsong med andra ord... :)

• Svar på tråden Funderar på Italien, Comosjön tips någon?
  • Ruffa

Hej
    Jag var själv på ett bröllop i Milano , vi svenskar bodde inte så flott men brudparet åkte själva iväg till Comosjön på bröllopsnatten. Eftersom det är lite tid kvar kan jag försöka skaffa fram lite tips!

• Åsa-Marie

Hej!Jag och min sambo förlovade oss i Italien i somras, men det var vi Gardasjön! Och det kan jag verkligen rekommendera, hur romantiskt som helst. Men Comosjön ska också vara bra har jag hört!

• Mrs. Simon

jag bor i Como 8vid sjon) Det ar en ganska liten stad (ca 50 000 invanare) och ar helt underbar pa var och sommar. Host /vinter rekommenderas ej da det ar kall och fuktigt (den ligger ju mellan berg och med sjon). Ett litet tips ar att ta en dagstur med den lilla tragetton (farjan, baten) som gar en tur runt Comosjon dar den lager till vid olika byar runt sjon. Pa den kan man aven ata. Sedan ar ju bade Lugano (i schweiz) ganska nara ca 20 min sa dit kan ni ta en svang , Milano ca 40min for shopping, Garda aven ganska nara. Om du har fragor hojta till!

• Mrs. Simon

Jag har ( av sjalvklar anledning ej bott pa hotell har men om du uppger prisklass och standard kan jag kolla upp)

• Honung

Vi var på vår bröllopsresa i september förra året och då var vi i både Toscana och Ligurien och jag kan rekomendera Ligurien. Det är fantastiskt och La Spezia är supermysigt.

De små byarna är fantastisk upplevelse. Italien är underbart helt enkelt.

// Honung

• luxen

Hej, tack för alla tips!

Mrs Simon, jag vill jättegärna ha tips om Comosjön. Vi tänker oss att bo på ett 4-stjärnigt hotell, har bland annat tittat på Palace Hotell på nätet som ska ligga vid vattnet centralt i Como. Prisklass max ca 170 Euro/natt. Det går även bra med någon annan ort runt Comosjön om du har något att rekommendera. Men det är svårt att se om hotellen är fina bara på deras hemsidor. Hur kommer det sig att du flyttat till Como? Du kan jättegärna få maila mig om du vill på luxen_luxen@hotmail.com

Åsa-Marie - Jag och min m2b har redan varit på en underbar semester vid Gardasjön så därför tänkte vi förnya oss lite istället och åka till Comosjön.:)

Honung - Egentligen var vi först inne på att resa till Cinque Terre, men av mitt surfande så verkar det som att det kanske inte är så jättebra att göra just i mitten av augusti då det är EXTREMT mycket turister där just då. Men du som varit där kanske kan upplysa mig lite om Cinque Terre för vi har inte uteslutit det helt ännu. Måste man ha bil? Kan man bada i dessa trakter? Berätta gärna lite. Antingen här eller maila mig på ovanstående mailadress.

Tack allihop!

• luxen

Ruffa, förlåt jag glömde att nämna dig;) självklart vill jag få tips av dig också!

• luxen

Mrs Simon - flyttar upp för att du ska se! Jag vill gärna veta mer om Como!

Svar på tråden Funderar på Italien, Comosjön tips någon?