• Kalejdoskop

Sagan om ringen ring

Jag har jagat runt hela stan och frågat efter en sådan ring, men svaret var att ta hem en sådan skulle vara dumt då den skulle bli så dyr(ca 4000:- uppskattningsvis), men jag har ju hört om andra som köpt sådana ringar. Finns de inte i äkta guld? Måste man be att få texten ingraverad på en vanlig guldring? Visserligen skulle ju det också bli ett billigare alternativ..+ att det står något mer romantiskt på den då =)

• Svar på tråden Sagan om ringen ring
  • bimbim

Det finns ju billiga ringen-kopior. Tror att de har på Guldfynd. Men det kanske inte är en sådan du menar.

• Finta

Hej

Här i Stockholm har jag sett dem på flera butiker...bla GuldFynd... men det kanske inte är guld rakt igenom utan bara ytskicktet...

Lycka till!

• Tom

Alldeles nyligen har den s k "officiella" Sagan-om-ringen ringen (i guld bl a) kommit ut i guldsmedshandeln. Med officiell menas att det är ringar som är exakta kopior av orginalet, och att dom är godkända av filmbolaget. Fråga runt i butiker - förmodligen är det få som tagit in dom, villkoren var tuffa och ringarna exklusiva i pris, och man är alltid rädd att dom inte skall säljas. Visst finns det många SOR-fans, men många av dessa har nog redan köpt över nätet eller på annat sätt.
    Jag skall kolla upp grossistens telefonnr, och återkommer. Då kan du ringa och be om tips på återförsäljare.

Alternativt som du säger, gravera utanpå en vanlig ring. Det betyder handgravyr, och är inte alltför billigt. Fråga hos flera gravörer om priser. En bra, snygg slät ring + gravyr utanpå kan nog bli billigare än de 4000 du nämner i alla fall.

• Kalejdoskop

Ok, tack för alla svar! Alla affärer jag frågade på(bl.a. guldfynd)hade bara exemplar i silver, två av dem hade inte ens ringen. Förmodligen blir det så att vi får gravera på en vanlig guldring, för det är bara att inse att originalet alltid kommer vara för dyrt för att vi ska ha råd med två såna(såvida jag inte blir miljonär på lotterna jag aldrig köper ;))

Tom, du har nog rätt i att de flesta fansen köpt ringen över nätet redan, det skulle nog vara en stor risk att ta hem dessa ringar för butikerna. Tack igen för all eran hjälp!

• Tessius

Jag känner en kille som blev så tagen av filmerna att han lät köpa en stor tjock guldring och lämnade sen in den för grravering, både på insidan och utsidan! Han betalade nog runt femtusen för den.....otroligt mycket pengar för en ring som det står en massa obegripisk alviska på!!! (Han har kopierat det som står i boken tydligen!)

• nina.t

Vi gjorde hans saganvigselring hos juvelerare Magdalena Josefson i Linköping:
    www.juvelerare-josefson.se/index.shtml

Hon är verkligen kanon att ha och göra med!
    Hon testade först att etsa in texten i en vanlig fu-ring, men det blev inte bra.
    (etsa=använda syra)
    Då gjorde hon en vaxform av ringen sådan som vi ville ha den och sedan gjöts ringen.
    Det blev jättebra!

Hon blev tänd på idéen så hon fick lite typiska kärleksfraser av oss på alviska så hon kan göra fler ringar och hon tog även kort på vår som referensmaterial. (den är dock inte utlagd på hennes hemsida av någon anledning.)

För att det skulle bli bra behövde ringen vara lite bredare, så den blev 6mm.
    Den kostade 2500kr, men då fick vi lite rabatt.

Hon pratade även om att det kunde gå att handgravera den istället för att gjuta, men fördelen med gjutning är att texten kommer ner djupare i ringen= snygg längre, och texten vi gjorde var inte guldfärgad utan matt så det blir mer effektfullt= kan inte få den så med gravyr.
    Om man skulle gravera den, skulle den få skickas iväg till en handgraverare och han tog 500- 1000 kr i pris för jobbet.

• Kalejdoskop

nina.t: vilka är dessa kärleksfraser och hur gör man för att få reda på hur "bokstäverna" ska utformas, för dom ser ju ut på ett speciellt sätt?

• nina.t

Sök efter alviska på nätet. Ex på sökord: elvish,quenya, elven dictionary osv.
    Då får man tag i översättningslistor.
    Då kan man själv hitta på en fras och översätta den.
    Det finns fonter att ladda hem för själva skriften, så skriver du bara ut det på datorn. Smidigt!
    Det är sambon som grejat med allt det här med ringen så jag är inte såpass insatt att jag kan tipsa om sidor.

• MissRut

Jag fick en från Guldfynd i julklapp. Skulle dock inte rekommendera att ha just den som vigselring eftersom det inte är äkta guld utan, som nämndes ovan, bara är guldöverdrag. Men fin är den! :)

Svar på tråden Sagan om ringen ring